۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بررسی شد؛

آشفته بازار فولاد/ اختلاف قیمت دلار در بورس‌ و بازار آزاد، دردسرساز شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵
کد خبر: 440648
آشفته بازار فولاد/ اختلاف قیمت دلار در بورس‌ و بازار آزاد، دردسرساز شد

بازار فولاد، این روزها شرایط سختی را تجربه می‌کند. نرخ رقابتی در بین معاملات محصولات فولادی، روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. وضعیت معاملات محصولات فولادی در حالی در بورس کالا ادامه دارد که مسوولان در تصمیم‌گیری‌های خود دچار سردرگمی هستند و نحوه قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد به طور روشن، تعیین تکلیف نمی‌شود. یک مقام مسوول در وزارت صمت معتقد است که اختلاف قیمت دلار در بورس کالا و بازار آزاد باعث ایجاد رانت در فولاد شده است.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ امیر صباغ، مسوول پروژه عملیاتی‌سازی دستورات رییس‌جمهور در وزارت صمت در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین دلیل اصلی رانت ایجاد شده در فولاد را اختلاف قیمت دلار در بورس کالا و بازار آزاد دانست و گفت: قیمت ارز در بورس کالا بر اساس سامانه sanarate.ir تعیین می‌شود که به نرخ نیما نزدیک است و قیمت پایه بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: قیمتی که در بازار وجود دارد براساس بازار آزاد یا نرخ دلار حواله رقابتی تعیین می‌شود. لذا اختلاف قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد که از آن با عنوان رانت نام برده می‌شود، ناشی از اختلاف قیمت دلار در بورس و بازار آزاد است.

صباغ افزود: راهکاری که می‌توان پیشنهاد داد، این است که قیمت پایه نیما در بانک مرکزی به قیمت دلار بازار نزدیک‌تر شود تا بتوانیم سیاست ارزی شفاف یا سیاست تک نرخی ارز را داشته باشیم، منتهی چون منابع لازم از نظر ارزی در دسترس نیست، رسیدن به سیاست تک نرخی بسیار دشوار است.

مسوول ویژه رییس جمهور در وزارت صمت راهکار دوم را چنین بیان کرد: باید سقف رقابت در بورس کالا برداشته شود، درست است نرخ پایه براساس sanarate.ir مشخص می‌شود اما باید اجازه دهیم تا بخشی از قیمت دلار بازار آزاد برروی قیمت کالاها آورده شود تا سود اصلی نصیب تولیدکننده و مصرف کننده نهایی شود. بدین شکل می‌توان رانت را از بازار حذف کرد. دولت می‌تواند از محل مازاد سود که به‌دست مصرف کننده می‌رسد، کسری بودجه خود را با افزایش دادن قیمت سنگ آهن و همچنین حقوق معادن جبران کند. وی تصریح کرد: حقوق دولتی مستقیم به خزانه واریز می‌شود.همچنین با افزایش قیمت سنگ آهن، رانتی هم که در آن قسمت وجود دارد حذف می‌شود و تولیدکننده، مصرف کننده و دولت از این روش سود می‌برند.

صباغ در پاسخ به این سوال که آیا یک از دلایل رانت موجود، قیمت‌گذاری دستوری وزارت صمت در زنجیره است، بیان داشت: نباید از قیمت‌گذاری فولاد با عنوان دستوری نام برد چراکه واقعیت این است که پایه قیمت، دستوری است منتهی در فرآیند مزایده این قیمت پایه به قیمت‌های دیگری می‌رسد. به عبارت دیگر اگر قیمت پایه 88درصد فوب بندرعباس باشد، این عدد در رقابت به 100درصد می‌رسد. اما این انتظار نیز وجود ندارد که قیمت شمش داخلی گرانتر از شمش خارجی یا صادراتی باشد و قیمت‌های داخلی باید از قیمت‌های صادراتی ارزانتر باشد.  پس این اختلاف، با رقابت برطرف می‌شود اما حباب دلار هنوز پا برجاست، لذا عمده اختلاف قیمت فولاد در بورس و بازار آزاد، مربوط به حباب دلار است که اگر این حباب از بین برود و قیمت نیما در بورس کالا شفاف شود و براساس نرخ پایه نباشد، باعث می‌شود بازار به سمت تعادل پیش رود.

وی با اشاره به افزایش عرضه برای مدیریت این بحران گفت: افزایش عرضه‌ها منجر به اطمینان مصرف کننده می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد اما اختلاف‌های ذکر شده و هیاهوی، ماندگار خواهد بود اگر تفاوت نرخ دلار در بورس کالا و بازار آزاد از بین نرود.