۰ نفر

توسعه صنعت مس ایران همسو با اقتصاد جهانی

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 437763
توسعه صنعت مس ایران همسو با اقتصاد جهانی

حمدی در آیین افتتاح 4 طرح مهم تولیدی و زیست محیطی صنعت مس به ارزش 4 هزار میلیارد تومان در مس شهربابک گفت: با افتتاح این طرح‌ها ظرفیت تولید مس به 400 هزار تن افزایش پیدا کرد و امیدواریم ظرف 4 سال آینده این میزان را به 550 هزار تن ارتقا دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مس پرس،  اردشیر سعدمحمدی در آیین افتتاح چهار طرح ملی شرکت مس که با دستور  «حسن روحانی» رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور  « رضا رحمانی» وزیر صمت، «خداداد غریب‌پور» رئیس هیأت عامل ایمیدرو، «داریوش اسماعیلی» معاون معدنی وزیر صمت و «محمدجواد فدایی» استاندار کرمان در مجتمع مس شهربابک انجام شد، گفت: انجام پروژه توسعه ذوب و تغییر تکنولوژی کوره فلش در کمتر از شش ماه توسط متخصصین ایرانی صورت پذیرفته است.

وی افزود: با راه‌اندازی کارخانه اکسیژن و همچنین کارخانه اسیدسولفوریک، خروجی غبار در کارخانه ذوب خاتون‌آباد به صفر رسیده و خروجی گازهای مضر به عدد 250ppm که زیر استانداردهای جهانی قرار دارد رسیده است.

سعدمحمدی با بیان این‌که در سال گذشته رکوردهای بسیار خوبی در تولید، فروش و صادرات به ثبت رسید، اظهار داشت: دو ونیم برابر شدن میزان صادرات در سال 98 نسبت به سال 97 و دستیابی به ذخایر خوب مس در کشور که در چند ماه آینده اعلام می‌شود ازجمله دستاوردهای صنعت مس در سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: جای خوشحالی است که میزان ذخایر ما در پی گسترش فعالیت‌های اکتشافی به 8 میلیارد تن کانسنگ رسیده است که 32 ونیم میلیون تن مس خالص را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در جایگاه هشتم کشورهای دارای ذخایر مس دنیا هستیم، ادامه داد: در زمینه تولید و ذوب در حال حاضر توانایی تولید 250 هزار تن کاتد مس وجود دارد که امیدواریم در سال جهش تولید از مرز 270 هزار تن عبور کنیم و این میزان در افق 1403 بالغ‌بر 400 هزار تن مس برسد.

سعدمحمدی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های شرکت مس در حال حاضر 2 میلیارد و 270 میلیون یورو به‌علاوه  20 هزار میلیارد تومان است و امیدواریم ظرف دو سال آینده  تولید کنسانتره را از 1 میلیون و 180 هزار تن به 2 میلیون تن کنسانتره در کشور ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه اکتشافات معدنی گفت: در زمینه اکتشافات در سال گذشته 70 هزار متر گمانه عمقی حفرشده که این میزان در سال 99 به 100 هزار متر خواهد رسید.

 سعد محمدی بیان داشت: در منطقه‌ میدوک طراحی معادن زیرزمینی برای  استحصال مس با عیار بیش از 75 صدم درصد را در دستور کار قرار داده‌ایم و در آینده‌ای بسیار نزدیک معدن زیرزمینی مس را فعال خواهیم کرد.

سعدمحمدی با اشاره به نیاز بخش کشاورزی به کودهای فسفاته گفت: در حال حاضر کشور 700 هزار تن کودهای فسفاته وارد می‌کند از همین جهت تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته با اعتبار 85 میلیون یورویی که مانع از خروج ارز و رفع نیاز بخش کشاورزی می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مس با اعلام اینکه توسعه در صنعت مس همسو با توسعه اقتصاد جهانی تعریف شده است گفت: با توجه به افزایش 1 میلیارد و 300 میلیون نفری جمعیت جهان در کمتر از 15 سال آینده، افزایش تقاضای جهانی برای فلزات به‌طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی بر این است که برای صنعت مس بین 6 تا 8 میلیون تن به میزان تقاضای فعلی جهان که هم‌اکنون 24 میلیون تن است افزوده شود.

وی افزود: در همین راستا شرکت صنایع ملی مس ایران با برنامه‌ریزی مدون قصد دارد همسو با اقتصاد جهانی قسمتی از بازار مس جهان را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به کیفیت بالای مس تولیدی ایران که به پنج نه معروف است گفت: از مس ایران در صنایع هایتک و نانو دنیا استفاده می‌شود از این رو امیدواریم بتوانیم با استفاده از این قابلیت میزان بیشتری از بازار صادراتی جهان را اختصاص دهیم.

سعدمحمدی گفت: میزان سرانه مصرف مس دنیا در حال حاضر 3.2 دهم کیلوگرم به ازای هر نفر است و این رقم در 20 سال آینده به پنج کیلو اضافه خواهد شد و با برنامه‌ریزی می‌توانیم بازارهای بیشتری را در دنیا به خود اختصاص داده و در زمینه صادرات ارزآوری بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.