۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عیار مواد معدنی در کره ماه نسبت به زمین بیشتر است/ تلاش توافق‌نامه آرتمیس برای تاسیس ایستگاه‌های فضایی در آسمان

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳
کد خبر: 437631
عیار مواد معدنی در کره ماه نسبت به زمین بیشتر است/ تلاش توافق‌نامه آرتمیس برای تاسیس ایستگاه‌های فضایی در آسمان

زمین شناسان و شرکت‌های نوظهور مانند منابع سیاره‌ای مستقر در ایالات متحده که یک شرکت پیشگام صنعت معدن‌سازی در فضا است، معتقدند که سیارک‌ها با سنگ‌آهن، نیکل و فلزات گرانبها در غلظت‌های بسیار بالاتر از آنچه که در کره زمین یافت می‌شود، وجود دارد.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ به گزارش رویترز، روسیه در مورد چارچوب حقوقی پیشنهادی ایالات متحده برای استخراج معدن از کره ماه، مورد سوال است، گفت: این سند باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود قبل از آنکه به طور رسمی‌پیشنهاد شود، از قوانین بین المللی پیروی می‌کند.

براساس این گزارش، پیش نویس توافق نامه آرتمیس آخرین تلاش برای جذب متحدین در برنامه آژانس ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) از قرار گرفتن انسان‌ها و ایستگاه‌های فضایی بر روی آسمان طی یک دهه آینده خبر می‌دهد. همچنین برای تحقق هدف استخراج منابع از سیارک‌ها ، ماه و حتی سایر سیارات با چندین طرح دولتی و خصوصی هماهنگ شده است.

این گزارش می‌افزاید، برخی منابع به رویترز گفته‌اند در این پیمان که به نام برنامه جدید هواپیمایی هوانوردی و مدیریت فضایی جدید آرتمیس ماه نامگذاری شده است، روسیه جزو شرکای اولیه قرار ندارد.

از توافقنامه‌های آرتمیس انتظار می‌رود "مناطق ایمنی" را پیشنهاد دهد که پایگاه‌هایی در کره ماه را در آینده احاطه کند. منابع رویترز اعلام کردند که این ایده از آسیب و یا مداخله کشورهای رقیب یا شرکتهایی که در نزدیکی آن فعالیت می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

در ادامه گزارش آمده است، این سازمان می‌کوشد چارچوبی را طبق قوانین بین المللی برای شرکت‌ها در اختیار داشته باشد تا منابعی را که  خارج از زمین استخراج شده است، در اختیار داشته باشند.

براساس این گزارش، این اولین باری نیست که ایالات متحده آمریکا به استخراج فضا می‌پردازد. در سال 2015 ، کنگره ایالات متحده لایحه‌ای را صادر کرد که صراحتا به شرکت‌ها و شهروندان اجازه می‌داد هرگونه مواد معدنی فضایی را فروش و مالکیت کنند. این قانون شامل یک بند بسیار مهم است که بیان می‌کند، حق حاکمیت یا حق انحصاری یا صلاحیت حقوقی یا مالکیت هر نهاد آسمانی را اعطا نمی‌کند.

پیمان بیرونی فضا در سال 1966 توسط ایالات متحده، روسیه و تعدادی دیگر از کشورها امضا شده است که بیان می‌کند ملت‌ها نمی‌توانند قلمرو فضا را در اختیار داشته باشند.

براساس این گزارش، رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ علاقه بسیاری به ادعای قدرت آمریکا در فضا دارد. سال گذشته او نیروی فضایی را در ارتش آمریکا تشکیل داد تا در صورت لزوم جنگ فضایی انجام دهد.

در اوایل ماه آوریل، دونالد ترامپ دستور جنجالی را به منظور ترغیب شهروندان به معدن ماه و سایر اجسام آسمانی با اهداف تجاری امضا کرد. پیش‌تر آژانس فضایی ناسا رویکرد بلند مدت خود را برای اکتشاف قمری بیان کرده بود که شامل راه اندازی اردوگاه پایه در قطب جنوب ماه است.

این گزارش می‌افزاید، کاخ کرملین در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای بازگشت به ماه دنبال کرده است که به طور بالقوه می‌تواند به فضای بیرونی سفر کند.

در سال 2018 ، روسیه شرکت دولتی راسکوموس برای فعالیت‌های فضایی تاسیس کرد که این شرکت یک نهاد تحت کنترل دولت است که مسوولیت طیف گسترده و انواع پروازهای فضایی و برنامه‌های کیهانی را برای روسیه بر عهده دارد. همچنین رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین قول داده است که خیلی زود ماموریت به مریخ را آغاز کند.

براساس این گزارش، آمریکا و روسیه اولین و تنها کشورهایی نیستند که قصد معدنکاری در کره ماه را دارند. لوکزامبورگ یکی از اولین کشورهایی است که چشم خود را به احتمال استخراج اجسام آسمانی  دوخته است. این کشور در سال 2018 آژانس فضایی LSA  را برای تقویت اکتشاف و استفاده تجاری از منابع اشیاء نزدیک زمین ایجاد کرده است.

بر خلاف ناسا ، LSA تحقیقاتی انجام نمی‌دهد یا راه اندازی نمی‌کند بلکه هدف آن تسریع در همکاری بین رهبران پروژه‌های اقتصادی بخش فضایی سرمایه گذاران و سایر شرکا است.

 دانشمندان به لطف شبکه نوظهور اروپایی سال گذشته اعلام کردند که قصد دارد استخراج منابع ماه را از اوایل سال 2025 آغاز کند. در این ماموریت مسوول آژانس فضایی اروپا با همکاری گروه آریان قصد دارد انرژی هسته‌ای عاری از زباله را تصور کند که ارزش آن تریلیون است.

در این گزارش آمده است، چین و هند نیز ایده‌هایی در مورد استخراج هلیوم 3 از ماهواره طبیعی ماه را دارند. پکن پیش از این نیز در قرن بیست و یکم دو بار بر روی ماه فرود آمده است که ماموریت‌های بیشتری برای دنبال کردن آن وجود دارد.

 سرمایه‌گذاری‌های فضایی در این آثار شامل برنامه‌هایی برای معدنکاری به عنوان سیارک‌ها، ردیابی بقایای فضایی، ساخت اولین شهرک انسانی در مریخ  و برنامه میلیاردر الون مسک برای یک ماموریت بدون سرنشین به سیاره سرخ است.

در پایان گزارش آمده است زمین شناسان و همچنین شرکت‌های نوظهور مانند منابع سیاره‌ای مستقر در ایالات متحده که یک شرکت پیشگام صنعت معدن‌سازی در فضا است، معتقدند که سیارک‌ها با سنگ‌آهن، نیکل و فلزات گرانبها در غلظت‌های بسیار بالاتر از آنچه که در کره زمین یافت می‌شود ، وجود دارد.

6aa60d6b-eb06-47fb-8898-0ba11cee056c