۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پذیرش شرکت‌ها یکی از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه است/ تسریع در پذیرش شرکت‌ها رشد شتاب بازار را متناسب‌تر می‌کند

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۶
کد خبر: 436035
پذیرش شرکت‌ها یکی از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه است/ تسریع در پذیرش شرکت‌ها رشد شتاب بازار را متناسب‌تر می‌کند

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است ذات بازار سرمایه با نوسان همراه است، اما این بازار روند یک طرفه را طی این روزها طی می‌کند. اگر بازار سرمایه نتواند بستر لازم را برای جذب منابع از طریق ورود شرکت‌های جدید فراهم کند، ممکن است این رشد شتابان برای روزهای متمادی ادامه داشته باشد اما طبیعی است که نوسانات شدیدتر و احتمال منفی شدن بازار نیز وجود خواهد داشت. مدیران و مسولان بورس بایستی کمک کنند تا شرکت‌های در صف پذیرش با سرعت بیشتری آماده سازی و پذیرش شوند که هم شتاب رشد کم شود و هم وقتی که بازار با یک آهنگ کمتری رشد کند می‌تواند این رشد ادامه‌دار داشته باشد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ علی اسلامی بیدگلی رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: زمانیکه قانون خصوصی‌سازی تصویب شد، قرار براین شد شرکت‌ها طبق سطح بندی انجام شده به مرور زمان به بخش خصوصی واگذار شوند که شرکت‌های مادر تخصصی در مرحله آخر واگذاری قرار داشتند.

وی ادامه داد: از آنجایی که دولت بخش عمده‌ای از شرکت‌ها را در همین راستا به بخش خصوصی واگذار کرد، در این زمان اقدام به واگذاری 20 درصدی شرکت‌های رده‌ پایین‌تر و همچنین شرکت‌های مادرتخصصی کرده است که ایمیدرو نیز یکی از این شرکت‌ها است. بدیهی است که این شرکت‌ها در فرایند پذیرش، بایستی از صورت‌های مالی مورد قبول و قابل ارائه‌ای برخوردار باشد.

اسلامی بیدگلی افزود: طبیعتا شرکت‌های مادر تخصصی و توسعه‌ای در تدوین صورت‌های مالی و شفافیت در اطلاع رسانی از پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها برخوردار هستند. علاوه براین شرکت‌های مادر تخصصی، ساختار هلدینگی چند رشته‌ای  دارند و تهیه و تدوین صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت‌ها طی سال‌های گذشته یک چالش بسیار جدی بوده است.

وی تصریح کرد: با این حال به نظرمی‌رسد با تمام مخالفت‌هایی که مدیران دولتی در مقابل واگذاری شرکت‌های مادر تخصصی به بخش خصوصی نشان می‌دهند، ممکن است سال‌های زیادی طول بکشد. به نظر من بعد از تدوین صورت‌های مالی بخشی از بندهای حسابرسی که از اهمیت و تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران برخوردار است، باید مرتفع و سایر بندهای آن نیز افشا شود. همچنین بعد از پذیرش، با توجه به الزام شرکت‌ها به رعایت مقررات، بندهای باقی مانده مرتفع و یا حداقل ریسک آن افشا شده باشد.

علی اسلامی بیدگلی افزود: اگر منتظر بمانیم تا تمام بندهای حسابرسی‌ها مرتفع و تکلیف مشخص شود ممکن است سال‌های زیادی امر واگذاری شرکت‌های مادر تخصصی طول کشد.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی بیان کرد: کاری که طی سال‌های گذشته کمتر انجام شده تلاش در توسعه سایر نقش‌های بازار سرمایه بوده است که طبیعتا یکی از این نقش‌ها تامین مالی بازار سرمایه است. یکی از ابزاهایی که برای تامین مالی صورت می‌گیرد، پذیرش شرکت‌ها در بورس است. اگر همزمان با استقبال از بازار سرمایه و ورود جریان نقدینگی بالا به بازار سرمایه، شرکت‌های بیشتری را در بورس پذیرش و فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز سرعت بخشیده می‌شد، همه منابع صعودی بازار سرمایه صرف افزایش قیمت و صورت کسر نمی‌شد.

وی خاطر نشان کرد: این روزها که بازار سرمایه با هیجان زیاد از سوی سرمایه‌گذاران مواجه است، اگر در پذیرش شرکت‌های دیگر سرعت بخشیده شود می‌توان از ایجاد حباب‌های احتمالی آینده در بازار سرمایه پیشگیری کرد.اما به این معنی نیست که شرکت‌ها با هر نوع ریسکی می‌توانند برای سرمایه‌گذاران آینده پذیرش شوند. در این روزها با توجه به جریان نقدینگی بیش از هزار میلیارد تومانی ورودی جدید به بازار سرمایه، اگر بستر برای پذیرش شرکت‌های بزرگتر مهیا باشد، می‌تواند کمک شایانی به بازار سرمایه نماید اما بازهم تاکید می‌کنم به این معنی نیست که شرکت‌ها را با هرگونه بندی در صورت‌های مالی حسابرسی‌شان پذیرش شوند.

اسلامی در مورد پیش بینی بازار سرمایه در سال 99 گفت: تصور همه کارشناسان از بازار سرمایه در سال‌جاری با توجه به رویه‌ای که از سال گذشته( 98) طی کرده، روندی صعودی است که کمتر کاهش را در این مدت در آن شاهد بودیم. همه کارشناسان به این رشد در سال 99 اذعان دارند ولی شتاب این روند صعودی مورد اختلاف کارشناسان بازار سرمایه است.