۰ نفر

نایب رییس انجمن فولاد اعلام کرد:

ابطال معاملات، معمای فعالان بازار فولاد/ آزادسازی قیمت‌ها بهترین سناریو

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 434759
ابطال معاملات، معمای فعالان بازار فولاد/ آزادسازی قیمت‌ها بهترین سناریو

یک مقام مسول در انجمن فولاد گفت: ستاد تنظیم بازار وزارت صمت در حالی اخیرا اقدام به ابطال بخش قابل توجهی از معاملات محصولات طویل فولادی در بورس کالا کرده که به اعتقاد فعالان بازار فولاد چنین سطح از دخالت در سازوکار بازار قابل قبول نبوده و می‌تواند تبعات منفی و زیان‌های قابل توجه را برای تولیدکنندگان داشته باشد و منافع مصرف کننده را نیز به خطر بیاندازد.

یک معما پیش روی فعالان بازار فولادی

به گزارش اقتصادآنلاین، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص ابطال معاملات مقاطع فولادی اظهار داشت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار وزارت صمت در خصوص این اقدامات هیچ مشورتی با انجمن فولاد نمی‌کند و بارها در جلسات مختلف درخواست کردیم که سطح قیمتی موردنظر وزارت صمت در خصوص محصولات فولادی اعلام شود. اما معلوم نیست چه مبنا و سطح قیمتی از سوی این وزارتخانه مورد پذیرش است و این موضوع برای همه فعالان بازار فولاد و انجمن این صنعت یک معماست.

بهادر احرامیان با تاکید بر اینکه سطح قیمتی مورد قبول ستاد تنظیم بازار معلوم نیست، گفت: در این شرایط فلسفه مداخله در قیمت‌ها آن هم در این سطح را متوجه نمی‌شوم؛ چراکه در معامله یک کالا در بورس یا حتی بازار، فروشنده کالای خود را عرضه و خریدار نیز اقدام به هدایت سرمایه خود برای خرید کالا می‌نماید و در نهایت معامله انجام می‌شود. اما در حال حاضر مرحله دیگری نیز به این مراحل اضافه شده که پس از انجام یک معامله دوطرف معامله اعم از خریدار و فروشنده، منتظر تایید معاملات هستند، نهادی همچون ستاد تنظیم بازار بخشی از معاملات را ابطال می‌کند!

زیان سنگین خریدار و فروشنده تحت تاثیر ابطال معاملات

وی استفاده مکرر و بیش از حد از ابزار ابطال معاملات را اقدامی ‌نادرست دانست و گفت: متاسفانه استفاده بیش از حد از این ابزار چندان جالب نیست و می‌تواند زیان و خسارت زیادی هم به خریدار و فروشنده وارد کند و مهم تر از همه اینکه به اعتبار بورس که در قانون محلی برای فاصله گرفتن از قیمت گذاری دولتی و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست، آسیب بزند.

وی تاکید کرد: با تکرار این گونه سیاست‌های مداخله جویانه و دستوری، قیمتی که با این هجمه از مداخلات تعیین شود منافع هر دو طرف معامله را به خطر می‌اندازد و این به معنای دخالت مستقیم دولت در اقتصاد و بازار است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار وزارت صمت یکسری مواضع وجود دارد که معلوم نیست چرا این سیاست‌ها را اتخاذ می‌کنند، با صراحت گفت: نمی‌دانیم این تصمیمات و مداخله‌ها بر چه اساسی گرفته می‌شود و مبنای آن چیست. برای مثال وقتی ورق فولادی به قیمت 7 تا 10 هزار تومان معامله می‌شود، معلوم نیست چرا معامله میلگرد آجدار به قیمت حدود 5 هزار تومان را باطل می‌کنند و برچه مبنایی این دو محصول را با دید متفاوتی از هم می‌نگرند؛ در حالیکه در دنیا تفاوت قیمت بین این دو محصول معادل 100 تا 200 تومان است.

آزادسازی قیمت ها بهترین سناریو

احرامیان با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص سناریوهای موجود برای تنظیم بازار محصولات فولادی گفت: در این گزارش در حالی سیاست قیمت گذاری دستوری و مداخله در سازوکار بازار مورد نقد قرار گرفته که بهترین سناریو آزادسازی قیمت به کمک نظام عرضه و تقاضا است. چنانکه در سال‌های نه چند دور که وزارت صمت چندان در معاملات و نظام قیمت ها دخالت نمی‌کرد و مکانیسم بازار تعیین کننده قیمت بود، قیمت میلگرد در بازار داخلی حتی به سطحی پایین‌تر از نرخ‌های جهانی نیز رسید و این تجربه نشان می‌دهد که بازار در صورت عدم مداخله سیاست‌های دستوری به راحتی تعادل خود را باز می‌یابد و حتی می‌توان شاهد کاهش قیمت ها نیز بود.