۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه گیری کرونا زنجیره تامین فلزات را به چالش کشانده است/ افق بهبود وضعیت معادن از ماه مه

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 433854
همه گیری کرونا زنجیره تامین فلزات را به چالش کشانده است/ افق بهبود وضعیت معادن از ماه مه

پس از آنکه همه گیری کرونا ضربه سختی به اقتصاد جهان و چین وارد کرد، چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات در جهان به دنبال بازگرداندن روال عادی در فعالیت‌های صنعتی سراسر کشور است.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ کمبود احتمالی مواد اولیه مهم و تاثیرگذار در ساخت فلزات، ریسک تولید بسیاری از لوازم مورد نیاز در زندگی روزمره از جمله لوازم خانگی تا باتری‌های خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

مس

چین در ماه مارس واردات مس را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد این افزایش واردات در حالی است که تامین کنندگان اصلی مس در آمریکای لاتین به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا با چالشی به نام تولید در شرایط محدودیت روبرو هستند.

با این وجود مس هفته گذشته پس از آغاز به کار صنایع چین و از سر گیری روند واردات وضعیت بهتری را پشت سر گذاشت این در حالی است که اکنون برخی از صاحب نظران معتقدند چین حتی بسیار سریع‌تر از آنچه که پیشتر تصور می‌شد تولید را به مدار اصلی بازخواهد گرداند.

این در حالی است که داده‌های آماری منتشر شده از سوی گروه بین المللی مطالعات مس بیانگر آن است که اقتصاد چین سال گذشته در مدار تولید خود بیش از ۸۰ درصد به واردات کنسانتره مس وابسته بوده است. گفتنی است که صادرات تامین کننده اصلی مس در جهان یعنی شیلی حتی با وجود ایجاد شرایط اضطراری ناشی از شیوع کرونا در این کشور همچنان از این جریان تاثیری نپذیرفته است.

معدن کودلکو معدن بزرگ مس دولتی شیلی که به عنوان بزرگترین معدن مس جهان شناخته می‌شود، به تازگی گزارش داده است که علیرغم تدابیری که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در پیش گرفته اما روند تولید این معدن همچنان به روال پیشین و بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده ادامه می‌یابد.

این شرکت در این باره به رویترز گفته است که حتی ۱۰۰ درصد از اهداف فروش شرکت نیز در این مدت برآورده شده است این در حالی است که مشتریان اصلی این شرکت که مهمترین آنها چین است برای مدتی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی صنایع روبرو بوده‌اند.

در پرو، بعضی از شرکت‌های معدنی محموله‌ها و یا حتی عملیات‌های در حال انجام خود را معلق کرده‌اند.

شرکت ام ام جی مستقر در استرالیا، پس از اعلام برخی محدودیت‌ها در پی اعلام شرایط اضطراری در این کشور از ۱۶ مارس،  پیش بینی افزایش تولید لاس بامباس پرو را در سال ۲۰۲۰ تغییر و کاهش داد، این معدن یکی از بزرگترین معادن مس در جهان است.

یکی از شرکت‌های معدنی آمریکای جنوبی در این باره عنوان کرده است که کارخانه‌های چینی نگرانی‌های اساسی در تامین مواد اولیه خود در شرایط همه گیری ویروس کرونا دارند.

در این راستا معاملات مس در نیویورک روز گذشته با افزایش ۲.۴ درصدی به ۲.۲۸۴ دلار در هر پوند رسید، آن هم در شرایطی که این فلز گرانبها روز سه شنبه به کمترین قیمت خود در طول سه هفته گذشته مورد معامله قرار گرفته بود.

نیکل

واردات نیکل از اندونزی باعث کاهش تولید داخلی چین در سال ۲۰۱۹ شد اما این در حالی است که این کشور آسیای جنوب شرقی صادرات صادرات سنگ نیکل را از طریق بنادر خود از ژوئن ۲۰۱۸ که موجودی انبارها به کمترین میزان خود رسیده بود ممنوع اعلام کرد.

تولید کنندگان برتر سنگ معدن نیکل در فیلیپین، با توجه به شرایط پیش آمده در پی شیوع کرونا در حال حاضر تولید خود را متوقف کرده‌اند.

چو آیدونگ تحلیل‌گر ارشد نیکل آنتاک در این باره معتقد است: بازار عرضه کساد تولید کنندگان مواد خام نیکل مورد استفاده در استیل ضد زنگ (NPI) در چین، این شرکت‌ها را مجبور خواهد کرد که کاهش تولید را در نظر بگیرند.

شاخص نیکل در بورس فلزات لندن (LME) روز سه شنبه ۱۲ هزار و ۸۵ دلار در هر تن بود.

بوکسیت

وانگ لینگ تحلیل‌گر CRU حدود ۴۰ درصد از واردات بوکسیت در سال ۲۰۱۹ به تولید آلومینای چین که برای ساخت آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اختصاص یافته است. قیمت آلومینیوم در بعد از ظهر روز چهارشنبه حدود ‍۱۴۸۳.۵۰ دلار در هر تن به ثبت رسید. این در حالی است که تامین کنندگان برتر بوکسیت در گینه تولید خود را تحت تاثیر شیوع کرونا کاهش نداده‌اند.

وانگ در این باره تحلیل می‌کند: موارد مشخصی از ابتلا به ویروس کرونا در معادن بوکسیت در گینه وجود داشته که تعداد مبتلایان می‌تواند بیش از تعداد اعلام شده باشد و باید ببینیم دولت این کشور در زمینه کنترل ویروس کرونا چه اقداماتی انجام خواهد داد.

قلع

چویی لین نماینده اصلی انجمن بین‌المللی قلع چین، درباره قلع مورد نیاز این کشور گفت: کشور چین به طور کلی به ۳۰ تا ۳۵ درصد واردات کنسانتره قلع وابسته است.

چویی عنوان می‌کند: محموله‌های وارداتی که در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نسبت به سال گذشته این کشور کاهش داشته‌اند، مستقیما تحت تاثیر اختلالات ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار نگرفته‌اند اما برخی از معادن میانمار که کارگران چینی در آنها مشغول به کار هستند مایل به عبور از مرزها برای ادامه عملیات پردازش هستند.

گمانه‌ها حاکی از آن است که ممکن است وضعیت معادن از ماه مه بهتر شود.

چویی در این باره می‌افزاید: کارخانه‌های بزرگ چین کنسانتره کافی در انبارها دارند که ممکن است برای سه تا چهار ماه آنها کافی باشد، اما تولید کنندگان بخش خصوصی در ماه آوریل و نیز نیمه نخست ماه مه با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

شاخص قلع در بورس فلزات لندن (LME) روز سه شنبه ۱۴ هزار و ۷۳۰ دلار در هر تن معامله شد.