وزارت مدیریت بحران چین و وزارت اکولوژی و محیط زیست این کشور اعلام کرده‌اند که تحقیقاتی متمرکز در مورد خطرات پنهان سدهای باطله انجام می‌دهند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ چین پس از ریزش سد باطله در معدن مولیبدن ماه گذشته، کاوشگری برای باطله‌های این کشور راه اندازی کرد که منابع آب استان شمال غربی هیلونگجیانگ را آلوده کرده است.

براساس این گزارش، باطله‌های معدنی در ماه مارس از محل ذخیره سازی باتری یی‌چون لومینگ کشف شد که تا وسعت 110 کیلومتری به سمت پایین دست آب را آلوده و شرکت را مجبور به متوقف کردن تولید کرده است.

در این گزاش آمده است که وزارت مدیریت بحران و وزارت اکولوژی و محیط زیست اعلام کرده‌اند که تحقیقات متمرکزی در مورد خطرات پنهان سدهای باطله انجام می‌دهند.

در این گزارش همچنین آمده است که بازرسی‌ها در یک ویدیو کنفرانس مشترک برگزار می شود، قرار است این بازرسی‌ها متمرکز بر امکانات نزدیک به مناطق مسکونی و خارج از سرویس برای مدت زمان طولانی باشد که احتمالاً باعث ایجاد آلودگی‌های عمده زیست محیطی در امتداد رودخانه زرد و رود یانگ تسه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این اطلاعیه بیش از یک سال پس از شکستن سد بزرگ باطله در معدن سنگ آهن واله که منجر به کشته شدن 270 نفر شد، که به جریان‌های اطراف آلوده بود، منتشر شده است.

گفتنی است که تا زمان تخریب سد باطله هیچ مجموعه‌ای از قوانین جهانی وجود نداشت که سد باطله را تعریف و چگونگی ساخت و مراقبت از آن را پس از تخریب مشخص کند.

این گزارش می‌افزاید، علیرغم تلاش قبلی برای بهبود فرآیندها شامل عدم موفقیت در معادن جهانی، یک بانک اطلاعاتی آنلاین با هدف افشای علت بروز بلایای سد سازی و راهنمایی در مورد نحوه جلوگیری از آنها، شکل گرفت.

 با این حال، تنها در یک سال گذشته  سازمان‌ها و کارگران معدن در سراسر جهان تلاش‌هایی برای تعیین استانداردهای جهانی انجام داده‌اند.

در این گزارش آمده است: شورای بین المللی معادن و فلزات (ICMM) که یک گروه صنعتی مستقر در لندن به نمایندگی از 27 شرکت بزرگ معدنی است، یک هیات مستقل از کارشناسان مسئول توسعه استانداردهای جهانی برای تاسیسات باطله تشکیل داده است.

کلیسای انگلیس که از طریق حقوق بازنشستگی برای روحانیون بازنشسته ، در شرکت‌های معدن سرمایه‌گذاری می‌کند ، به همراه شرکای خود، در آوریل سال 2019 یک تحقیق جهانی درباره سیستم‌های ذخیره سازی باطله معادن بیش از 700 شرکت منبع تاسیس را شروع کرده است. این شرکت‌ها قصد دارند به طور مرتب داده‌های مربوط به سدهای باطله را فاش کنند.

گزارش می‌افزاید، بنیاد مسئولیت معدن مستقر در سوئیسRMF) ) در اوایل ماه آوریل مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد این اقدام سرمایه گذاران منجر به بهبود شفافیت در مورد وضعیت تسهیلات شده است. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق معدن کاران هنوز حاضر به انجام همکاری‌های لازم در این زمینه نشده‌اند.

این موسسه غیرانتفاعی که توسط دولت‌های هلند، سوئیس و برخی سازمان‌های کوچک بشردوستانه تأمین می‌شود، اظهار داشت: در حالی که استاندارد جهانی در زمینه مدیریت سدهای باطله، یک ابتکار است اما می‌توان آن را به طور قابل توجهی تقویت کرد تا از نظر ایمنی باطله، به یک مبدل بازی واقعی تبدیل شود.

 در پایان گزارش ذکر شده است که کشور چین نزدیک به 8000 سد باطله دارد که در دنیا رکورددار بیشترین تعداد است.

نمودار مرگ‌بارترین ریزش‌های سد باطله معدنی جهان

19