۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ضربه مرگبار کرونا به بازار مس/ ۱۷درصد از عرضه جهانی مس در معرض خطر تعطیلی

۱۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰
کد خبر: 428127
ضربه مرگبار کرونا به بازار مس/ ۱۷درصد از عرضه جهانی مس در معرض خطر تعطیلی

قیمت مس روز سه‌شنبه پس از بازگشت دوباره چین به فعالیت‌های تولیدی افزایش یافت با این حال تحلیلگران هشدار دادند که بازار همچنان فاصله زیادی با بازگشت به حالت عادی دارد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ بر این اساس معاملات مس در نیویورک روز گذشته با رشد بیش از ۴درصدی به قیمت ۲.۲۴۸ دلار در هر پوند (۴ هزار و ۹۵۵ دلار در هر تن) معامله شد و ضرر سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را به زیر ۲۰ درصد رساند. دو هفته پیش این فلز در معاملات تنها ۲ دلار در هر پوند معامله می‌شد و این رقم کمترین نرخی بوده که از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تاکنون مس پشت سر گذاشته است.

بر اساس گزارش دفتر ملی آمار چین، شاخص تولید رسمی چین از ۳۵.۷ در ماه فوریه به ۵۲ در ماه مارس افزایش یافته است. این جهش با افزایش میزان قطعات خروجی و سفارش قطعات جدید همراه بوده است.

شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس در یادداشتی در این باره می‌نویسد: این بدان معنا نیست که بازده تولید در حال حاضر به روند پیش از ویروس خود بازگشته بلکه به سادگی نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی نسبتا بهتری در مقایسه با وضعیت ناخوشایند ماه فوریه در جریان است اما همچنان فاصله زیادی با وضعیت پیش از شیوع کرونا وجود دارد.

این موسسه تحقیقاتی مستقر در لندن در این باره پیش بینی می‌کند که قیمت مس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با افت بیشتری روبرو خواهد شد و حتی به ۴ هزار دلار در هر تن (۱.۸۰ دلار در هر پوند) نیز خواهد رسید.

اگر شرایط به صورتی که پیش‌بینی شده حرکت کند این احتمال وجود دارد که روند نزولی حتی بیش از این میزان باشد.

برای عبور از چنین شرایطی اگر به دنبال اقدامات مهار ویروس کرونا باشیم، این احتمال وجود دارد که قیمت مس از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بار دیگر افزایشی شود.

چین ظرفیت تولید بیش از ۵۰ درصد مس جهان را در اختیار دارد و پس از گستردگی سریع این صنعت در سال‌های اخیر در چین، اکنون بخش عمده‌آی از مس تصفیه شده جهان در این کشور تولید می‌شود.

لغزش در عرضه

شرکت‌های برتر معدنی روز سه شنبه در واکنش به قیمت مس جهشی در قیمت‌های سهام خود تجربه کردند؛ بر این اساس مک موران با افزایش ۸ درصدی و آنگلو امریکن با افزایش ۷.۵ درصدی قیمت سهام روز خود را به پایان رساندند. گلنکور در این باره اعلام کرده بود که به دنبال ایجاد تاخیری در دریافت سود سهام است هم در بورس لندن افزایش ۴ درصدی پشت سر گذاشت.

به گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت‌های روز گذشته موجب بهبود عملکرد و وضعیت کنونی در فصل نخست ۲۰۲۰ نخواهد شد، بر این اساس بدترین عملکرد این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۸ تاکنون در شرایط کنونی به ثبت رسیده است.

دنیل بریسمن تحلیل‌گر کامرز بانک در این باره عنوان می‌کند: معدن‌کاران از دو طرف تحت فشار قرار دارند، از یک سو رکود ایجاد شده در اقتصاد جهانی و از سوی دیگر اختلال بی سابقه در عملیات معدنی در آمریکای جنوبی موجب ایجاد اختلال زیادی در بازار مس جهان شده است.

به گفته اندرو کازگرو تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ در شرایط کنونی حداقل ۱۷ درصد از عرضه جهانی مس در معرض خطر تعطیلی قرار دارد.