۰ نفر

معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو؛

۲.۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی خواهد شد

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۰۲
کد خبر: 427482
۲.۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی خواهد شد

دکتر خداداد غریب پور گفت: دو میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی که با مشارکت بخش خصوصی سال گذشته راه اندازی شد، اما به دلیل شرایط کرونا در سال ۹۸ افتتاح نشده بود، آماده افتتاح است.

به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور افزود: پارسال ۱.۲ میلیارد دلار طرح نیز افتتاح و راه اندازی شد و سال ۱۳۹۷ نیز ۱۹ طرح در بخش معدن و صنایع معدنی با سرمایه گذاری بیش از دو میلیارد دلاری راه اندازی شده بود.

به گفته غریب پور، همچنین از ۳۴ هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت های بورسی، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است که به توسعه و جهش تولید اختصاص می یابد.

رشد تولیدات معدنی و صنایع معدنی

غریب پور گفت: آمار تولید بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۱ ماهه پارسال روند رو به رشد را نشان داد که از جمله در زمینه شمش طلا نسبت به ۱۱ ماهه ۹۷ افزایش ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

علاوه برآن شمش فولادی با رشد چهار درصدی، کنسانتره سنگ آهن چهار درصد، آهن اسفنجی ۶ درصد و تولیدات فولادی نیز افزایش هفت درصدی در مقایسه با ۱۱ ماهه سال ۹۷ را نشان می دهند.

سازمان ایمیدرو توسعه و افزایش مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح ها را در شمار برنامه های خود قرار داده و به منظور تکمیل طرح های پترولیوم کک، تیتانیوم کهنوج و پتاس خور و بیابانک سرمایه گذار جذب شد و اجرای این طرح ها با حمایت ایمیدور و توسط سرمایه گذار دنبال می شود. افزایش مساحت اکتشاف رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: یک سال و نیم گذشته افزایش مساحت اکتشاف از ۲۷۰ هزار به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع به عنوان برنامه کلیدی بخش معدن محسوب می شود که امسال هم دنبال می شود.

وی افزود: تاکنون از مساحت اکتشافی، واگذاری ۶۶ هزار کیلومتر مربع به کنسرسیوم بخش خصوصی و شناسایی ۷۵۹ محدوده امید بخش و معرفی آن ها به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، از گام های اساسی است که در سال گذشته برداشته شد.

فعالیت اکتشافی ایمیدرو در دولت یازدهم با اجرای ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع آغاز شد و تا آذر سال ۹۷ این میزان به ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع رسید.

معادن کوچک مقیاس

برنامه احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس با صدور حکم وزیر صنعت خطاب به رییس هیات عامل ایمیدرو برای این منظور شکل جدی به خود گرفت، به گونه ای که روند فعالیت در این زمینه شتاب پیدا کرد. غریب پور درباره عملکرد سازمان ایمیدرو در این باره گفت: برپایه طرح فعال سازی معادن کوچک مقیاس تعداد یک هزار و ۴۶۶ معدن مورد پایش قرار گرفت و تا پایان ۹۸ تعداد ۱۴۶ معدن احیا شد. وی افزود: معادن کوچک به دلیل اشتغال‌زایی و گستردگی در نقاط مختلف کشور، می تواند در ایجاد اشتغال پایدار در بخش معدن و توسعه متوازن کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند.

غریب پور تصریح کرد: طرح فعال سازی معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور (که به دلیل شرایط داخلی یا بین المللی نیمه فعال و یا تعطیل شده بوند)، از آذر سال ۹۷ تعریف و در سال ۹۸ عملیاتی شد.

مدیریت سود شرکت های بزرگ

رییس هیات عامل ایمیدرو موضوع مدیریت سود شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی را بسیار مهم دانست و گفت: هدایت ۱۵ هزار میلیارد تومان از سود شرکت ها به توسعه و رشد تولید این شرکت ها در سال ۹۸ رقم خورد.

وی اضافه کرد: تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام، تامین پایدار مواد اولیه و تسهیل صادرات از جمله ابزارهای جهش تولید در سال ۹۹ است. غریب پور خاطرنشان ساخت: امسال هم در چارچوب نامگذاری جهش تولید نیز بیش از ۲.۳ میلیارد دلار طرح جدید در بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی خواهد شد.