۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب‌ماندگی اکتشاف و فرآوری معادن نسبت به استخراج و تجارت/ توسعه فضای کسب‌وکار برنامه انجمن سنگ‌آهن در سال98

۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 426575
عقب‌ماندگی اکتشاف و فرآوری معادن نسبت به استخراج و تجارت/ توسعه فضای کسب‌وکار برنامه انجمن سنگ‌آهن در سال98

یک مقام مسوول در حوزه سنگ‌آهن گفت: بخش معدن و صنایع معدنی در دو حوزه اکتشاف و فرآوری نسبت به استخراج و تجارت عقب‌ماندگی داشت. درحوزه فرآوری اقدامات مهمی صورت گرفت که می‌تواند بخش عمده‌ای به منابع ملی و منافع عمومی‌ اضافه کند. این اضافه شدن به منابع ملی بدین معنی است که یک سری منابع و ذخایر معدنی هماتیتی وجود دارد که در زنجیره سیمان مورد استفاده واقع می‌شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصاد آنلاین به بررسی عملکرد این تشکل معدنی در سال 98 پرداخت و گفت: انجمن هر سال برنامه‌ای را برای سال بعد خود تدوین می‌کند. بر همین اساس، پایان سال 97، برنامه‌ای تحت عنوان توسعه کسب‌وکار تنظیم کرد که انجمن چه کارهایی را باید برای رشد توسعه کسب و کار سنگ‌آهن کشور دنبال کند.

وی ادامه داد: انجمن سنگ‌آهن همه انرژی و وقت خود را برای رسیدن به این برنامه صرف کرد. علی‌رغم مشکلات بخش سنگ‌آهن که خارج از اختیارات انجمن بود، مسایل و مشکلاتی از جایگاه‌های مختلف مخصوصا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف به تشکل تحمیل می‌شد مانند وضع عوارض صادراتی و مسایل حاشیه‌ای آن یعنی بازگرداندن ارز.

عسکرزاده تصریح کرد: نگرانی‌ها از محدودیت‌هایی که وزارتخانه و بانک مرکزی قرار است اعمال کنند بخش عمده‌ای از وقت و انرژی انجمن را گرفت و بیش از 80 درصد فعالیت‌های انجمن، واکنش به رفع مشکلات مرتبط با صنف در سال 98 بود. همچنین برخی مشکلات به مسایل بندری و حمل ونقل نیز مرتبط می‌شد. بر همین اساس 20 درصد باقی‌مانده وقت انجمن سنگ‌آهن صرف توسعه کسب‌وکار شد که توانستیم فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

دبیرانجمن سنگ‌آهن اظهار کرد: در حوزه فرآوری طرح‌های مهمی را به شکل قابل قبول عملیاتی و به نتیجه رساندیم. اگر گرفتاری‌های مرتبط با کرونا نبود به شکل عملیاتی تر می‌توانستیم نتایج آن‌را مشاهده کنیم. لذا در سال 99 موضوع فرآوری سنگ‌های هماتیتی را به صورت جدی‌تر در سطح کشور شاهد خواهیم بود.

وی بیان داشت: بخش معدن و صنایع معدنی در دو حوزه اکتشاف و فرآوری نسبت به استخراج و تجارت عقب ماندگی وجود داشت. درحوزه فرآوری اقدامات مهمی صورت گرفت که می‌تواند بخش عمده‌ای به منابع ملی و منافع عمومی‌ اضافه کند. این اضافه شدن به منابع ملی بدین معنی است که یک سری منابع و ذخایر معدنی هماتیتی وجود دارد که در زنجیره سیمان مورد استفاده واقع می‌شود.

سید عسکرزاده ادامه داد: به دلیل اینکه میزان عرضه و ذخیره بسیار بسیار بیش از تقاضا در زنجیره سیمان است و متاسفانه هیچ کار جدی اکتشافی، استخراجی و فرآوری روی این ذخایر انجام نشده است. ولی اگر با پرعیارسازی هماتیتی‌ها زنجیره را تغییر دهیم و آن‌ها را وارد زنجیره فولاد کنیم، قطعا بخشی از این ذخایر به ذخایر اصلی کشور اضافه می‌شود.

این فعال معدنی ضمن اشاره به پیشنهاد طرح ملی اکتشاف به وزیر صمت و عدم بازخورد از وزراتخانه گفت: طرح دیگری تحت عنوان تدوین استاندارد اکتشاف برای پاسبانی از ذخایر موجود و محدود کشور است که همراه با دو مجموعه دیگر آن را پیگیری می‌کنیم. این موضوع در اواخر بهمن ماه 98 قعطی شد اما به دلیل اینکه با بحران کرونا مصادف شد، برگزاری جلسات به بعد از فروکش کردن این بحران  موکول گردید. به نظر من در هر دو حوزه فرآوری و استخراج انجمن توانست فعالیت‌های خوبی انجام دهد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای سال 99 دارید، مطرح کرد: پیش‌نویس برنامه سال 1399 تدوین شد اما به خاطر شیوع ویروس کرونا، نتوانستیم جلسات مربوط به بررسی و تدوین نهایی این برنامه را برگزار کنیم، اما تحت عنوان سرفصل‌های مورد نظر برای همایش بین المللی سنگ‌آهن تهیه شده است.

وی افزود: امیدواریم شرایط برگزاری همایش‌ها در کشور برقرار شود و بتوانیم بعد از تعیین تکلیف بحران کرونا، ششمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن را برگزار ‌کنیم و مواردی که در همایش مطرح شود در چارچوب سیاست‌های انجمن برای سال 99 خواهد بود.

عسکرزاده در مورد جدول سهمیه‌بندی تامین مواد اولیه فولادسازان گفت: به نظر من هر کاری که فضا را از رقابتی بودن خارج کند، غلط است. به جای سهمیه‌بندی، شفافیت بهترین عامل و ابزار برای تنظیم بازار است. پیشنهاد دادیم که شورای آهن و فولاد تشکیل شود و شفاف شود که چه میزان محصول در هر حلقه زنجیره فولاد وجود دارد و حلقه بعدی زنجیره چه میزان ماده اولیه نیاز دارد.

وی در پایان گفت: همه مولفه‌های اقتصادی دنیا نشاندهنده این است که اقتصاد دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و ما هم مستثنی از دنیا نیستیم لذا نباید مبنای قضاوت، دوره فعلی باشد و این دوران گذرا است و دوران اقتصادی مرتبط با کسب وکار سنگ‌آهن و کل زنجیره آهن و فولاد دوباره شکل خواهد گرفت و فعال‌تر خواهد شد. همچنین قیمت‌ها اصلاح و وضعیت کسب وکار رونق خواهد گرفت.