۰ نفر

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد:

ممنوعیت یا وضع تعرفه سنگین برای صادرات سنگ آهن در سال آینده/ خام فروشی سنگ آهن را سال آینده به صفر می‌رسانیم

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 422314
ممنوعیت یا وضع تعرفه سنگین برای صادرات سنگ آهن در سال آینده/ خام فروشی سنگ آهن را سال آینده به صفر می‌رسانیم

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در سال آینده صادرات سنگ آهن را یا ممنوع می‌کنیم و یا عوارض تعرفه ای سنگین برای صادرات آن وضع خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، داریوش اسماعیلی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص صادرات مجموعه کالاهای صنایع معدنی گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صادرات مجموعه کالاهای صنایع معدنی باید با نظر و مجور معاونت معدنی باشد و اگر عرضه تولید کننده‌ای در داخل کشور متناسب با تعهداتش نباشد، حتماً جلوی صادراتش را خواهیم گرفت.

خام فروشی سنگ آهن را سال آینده به صفر کاهش می‌دهیم

اسماعیلی در خصوص خام فروشی مواد معدنی نیز بیان کرد: علم خام فروشی در مجلس را بر دوش گرفتیم و سعی کردیم که قوانین زاید را در این حوزه حذف کنیم و امروز نیز به صراحت می گویم که خام فروشی سنگ آهن را در سال 1399 به صفر کاهش می‌دهیم. اما موضوع کاهش خام فروشی در بقیه حوزه ها بستگی به نیاز داخل دارد.

وی ادامه داد: سنگ آهن برای ما مورد نیاز است، چرا که برای رسیدن به 55 میلیون تن تولید فولاد تا افق 1404 داشتیم نیاز به 160 میلیون تن سنگ آهن داریم و در سال آینده صادرات سنگ آهن را یا ممنوع می‌کنیم و یا عوارض سنگین برای صادرات آن وضع خواهیم کرد.

عوارض صادرات بر روی زنجیره باید برداشته شود

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: نظر شخصی من این است که عوارض صادرات بر روی زنجیره برداشته شود. به عنوان نمونه اگر میزان کنسانتره تولیدی به اندازه خوراک واحد بعدی (گندله) باشد دلیلی ندارد که یک کیلوگرم را در داخل نگه داریم و باید صادرات کنیم.

اسماعیلی همچنین اضافه کرد: معتقدم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی بشود کاملاً کارشناسی و فنی و راهگشا بوده است و تلاش می‌کنیم تا بخشی از نقدینگی موجود در جامعه جذب بخش معدن و صنایع معدنی بشود تا شاهد رشد این حوزه باشیم.