۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با حداکثر توان/ تاثیرگذاری تحریم‌ها‌ بر اختلاف قیمت مواد اولیه صنایع بالادستی آلومینیوم با دنیا

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۴
کد خبر: 421702
تولید صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با حداکثر توان/ تاثیرگذاری تحریم‌ها‌ بر اختلاف قیمت مواد اولیه صنایع بالادستی آلومینیوم با دنیا

رییس انجمن آلومینیوم معتقد است تحریم‌ها اثر فاحشی بر صنعت آلومینیوم نداشته است چرا که آلومینیوم خیلی وقت پیش تحریم شده بود. تحریم‌ها باعث شده که در مواد اولیه صنایع بالادستی مخصوصا آلومینیا، اختلاف قیمت با دنیا داریم.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ هوشنگ گودرزی رییس انجمن آلومینیوم ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به بررسی چالش‌های صنعت آلومینیوم در کشور پرداخت و گفت: ارایه و تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی به علت محدود شدن صادرات به خارج از کشور نسبت به سال گذشته، بهتر شده است.
وی ادامه داد: مشکل نقدینگی شرکت‌ها از یک‌سو و سرگردانی نقدینگی مالی از سوی افراد باعث شده از سامانه بهین یاب به درستی استفاده نشود و هرکس نقدینگی دارد می‌تواند خریدار باشد. در دو هفته اخیر قیمت مواد اولیه روبه افزایش بوده که باید این افزایش کنترل شود. همچنین محصولات نهایی باید به نهادها و شرکت‌های اصلی مصرف‌کننده تحویل شود.
گودرزی افزود: صنایع پایین دستی به علت نداشتن نقدینگی کافی و سرمایه در گردش، نیازمند خریدهای مدت‌دار هستند که این موضوع به افزایش قیمت‌ها از سوی کسانی که نقدینگی دارند، دامن زده است. نهایتا مثل همیشه نیاز به کنترل، نظارت و برنامه ریزی در هر مقطعی احساس می‌شود.
هوشنگ گودرزی شرکت‌های عرضه کننده در بورس فقط المهدی و ایرالکو را دانست که به تازگی هم شرکت آلومینیوم جاجرم در بورس کالا عرضه می‌کند.
رییس انجمن آلومینیوم ایران در مورد اثرات تحریم ها بر این صنعت استراتژیک گفت: تحریم‌ها اثر فاحشی بر صنعت آلومینیوم نداشته است چرا که آلومینیوم خیلی وقت پیش تحریم شده بود. تحریم‌ها باعث شده که در مواد اولیه صنایع بالادستی مخصوصا آلومینیا، اختلاف قیمت با دنیا داریم. این اختلاف قیمت در بازار داخلی با فرمولی که حدودا یک سال و نیم پیش تعیین شده (10 درصد پرمیوم بالای نرخ بین‌المللی) پوشش داده شده است.
وی ادامه داد: تحریم‌ها اثرات مختلف بر روی هر صنعت دارد. در صنعت آلومینیوم باعث شده اولا نرخ مواد اولیه صنایع بالادستی افزایش یابد، همچنین تامین قطعات مورد نیاز تولید صنایع بالادستی و پایین دستی با مشکل روبرو شده است. با این حال جای نگرانی نیست چرا که فقط قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما صنایع در حال فعالیت هستند و امسال صنایع پایین دستی شرایط بهتری دارند.
رییس انجمن آلومینیوم ایران با اشاره به میزان تولید این فلز استراتژیک در کشور، بیان داشت: تولید ما به اندازه میزان مصرف داخلی است و از پتانسیل بالفعلی که وجود دارد، استفاده کامل می‌شود. بیشتر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و توانایی تامین بازار داخلی را دارند.
وی در پایان گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به نظارت خود ادامه دهند و از نظرات تشکل‌ها استفاده شود. باید یک اعمال نظارت منصفانه و درست با توجه به مشکلات صنایع بالادستی و پایین دستی به عمل آید و امیدواریم این کار به سرعت انجام گیرد.