۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لیست سیاهFATF کمترین تاثیر را بر ایران دارد/ تاثیر منفی لیست سیاهFATF بر کشورهای خارج از تحریم آمریکا

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۳
کد خبر: 419784
لیست سیاهFATF کمترین تاثیر را بر ایران دارد/ تاثیر منفی لیست سیاهFATF بر کشورهای خارج از تحریم آمریکا

یک مقام مسوول گفت: کشوری مثل ایران که در لیست تحریم‌های آمریکا است، تمام معایب لیست سیاه FATF را دارد یعنی بانک‌های بین‌المللی به آن وام نمی‌دهند، IMS مایل نیست تا بدهی دولت را عهده‌دار شود و دوباره وام دهد، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به پروژه‌های توسعه‌ای وام نمی‌دهد و هیچ سرمایه‌گذار خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران نیست. به طور خلاصه اینکه ایران در لیست سیاه به واسطه تحریم‌ها آمریکا بود، به همین دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه FATF بیشتر جنبه سوری دارد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امیرصباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد آنلاین در مورد اثرات قرار گرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF گفت: لیست سیاه FATF برای کشوری که تحریم نیست نکته منفی است یعنی رتبه اعتباری آن کشور را به نقطه بالایی مثل هفت افزایش می‌دهد وروند وام دهی بانک‌های بین‌المللی به آن کشور را دچار تاخیر و مختل می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین نرخ اوراق قرضه کشور قرار گرفته در لیست سیاه را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد یعنی اجازه نمی‌دهد دولت‌ها بدهی‌هایشان را با وام‌های جدید دوباره تمدید کنند که باعث بهم‌ریختگی ثبات پولی کشور می‌شود.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: از سوی دیگر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از کمیته فاکس تبعیت کرده و به این کشورها برای مشکلات مالی و پروژه‌های توسعه‌ای وام نمی‌دهند. پس لیست سیاه برای کشورهایی که درلیست تحریم آمریکا نیستند، چالش محسوب می‌شود چراکه همانطور که اشاره شد رتبه اعتباری را کاهش و ثبات ارزی و اقتصادی آن کشور را برهم می‌زند.

امیر صباغ تصریح کرد: کشوری مثل ایران که در لیست تحریم‌های آمریکا است، تمام معایب لیست سیاه FATF را دارد یعنی بانک‌های بین‌المللی به آن وامی نمی‌دهند، رتبه اعتباری پایین است، IMS مایل نیست که بدهی دولت را عهده‌دار شود و دوباره وام دهد، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به پروژه های توسعه‌ای ما وام نمی‌دهد و هیچ سرمایه‌گذار خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران نیست.

وی ادامه داد: به طور خلاصه اینکه ایران در لیست سیاه به واسطه تحریم‌ها آمریکا بود، برای همین قرار گرفتن در لیست سیاه FATF بیشتر جنبه سوری دارد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: تنها اثری که می‌تواند داشته باشد محدودتر شدن روابط  دو بانک ایرانی با خارج است. به طور مثال بانک کشاورزی می‌توانست به صورت محدود مبادلات بانکی داشته باشد که با این اتفاق مبادلاتش محدودتر می‌شود.

صباغ اذعان کرد: FATF دستورالعمل مشخصی برای نحوه برخورد با کشورهایی که در لیست سیاه قرار می‌گیرند، ندارد. وقتی دستورالعمل واحدی نیست، کشورها براساس منافع‌شان تصمیم می‌گیرند- ممکن یک کشور کاری نکند، در مقابل کشور دیگر رابطه را محدود به غذایی و دارویی کند- لذا سلیقه‌ای است. پس تا زمانیکه دستورالعمل اجماعی وجود ندارد به نظرمی‌رسد  تاثیرش بر ایران محدود است.

وی بیان داشت: خارج شدن از لیست سیاه خوب است به شرطی که ارتباطات بانکی داشته باشیم. وقتی قرار نیست بانک‌ها باهم در ارتباط باشند پس FATF بی معناست چرا که براساس ارتباطات بانکی تعریف شده است.

امیر صباغ در پاسخ به افزایش هزینه‌های نقل و انتقال مالی از طریق صرافی‌ها، اظهار کرد: ممکن است عکس این اتفاق نیزبیفتد، امکان دارد FATF سیستم صرافی ایران را پولشویی تعریف کند و آن را هم تعطیل کند، آنوقت نه سیستم بانکی و نه سیستم صرافی وجود دارد. درست است که لیست سیاه برای ما یک سری ریسک دارد اما وقتی آنچه در بند 4 و 6 بیانیه اخیر از ما خواسته شده و ما آن را پاس نکرده‌ایم، چه کسی مسوول لو رفتن سیستم صرافی خواهد بود؟ سیستمی که منابع مالی کشور را در صادرات و واردات مدیریت می‌کند. البته ما درحال رصد هستیم تا تاثیرات آن را ببینیم که تا به حال اثر منفی ندیدیم و در حوزه تجارت خارجی مشکل خاصی برای کشور پیش نیاورده است.

وی به افزایش نرخ ارز پس از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF گفت: این افزایش ترکیبی ازحباب، هیجان بازار و واقعیت لیست سیاه است. وقتی مرزهای کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا بسته می‌شود بدین معناست که ممکن است ورود ارز صادراتی به کشور محدود شود، پس یکی از دلایل رشد قیمت دلار می‌تواند اثر مستقیم گسترش ویروس کرونا باشد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو تصریح کرد: اثرغیرمستقیم که باز به نحوی مستقیم بر کشور تاثیر می‌گذارد،گسترش ویروس کرونا در ماه فوریه و ژانویه در چین است که چینی‌ها واردات نفت و کامودیتی‌ها، سنگ آهن،مس، اکسید ماده اولیه فولاد، آلومینیوم را عملا متوقف کرد. لذا افت صادرات ما در این دوماه  ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین بوده است که متاسفانه ارزآوری را مختل می‌کند. طبعا تقاضا بالا و عرضه کم است و قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند.

وی در پایان اذعان کرد: بخشی از رشد قیمت‌ها طبیعی بوده که بخشی دیگر حباب است. رشد قیمتی طلا به دلیل افزایش جهانی  آن است اما در این بازار نیز حباب وجود دارد.  به نظر من قیمت‌ها به نقطه تعادلی دیگری برمی گردد که باید در این نقطه مدیریت شود یعنی به قیمت‌های قبلی، قبل از کرونا وقیمت‌های فعلی.