۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهت‌دهی قیمت‌ محصولات فولادی توسط رانت

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 419747
جهت‌دهی قیمت‌ محصولات فولادی توسط رانت

یک تحلیل‌گر ارشد اقتصادی مطرح کرد: وقتی قیمت‌ها خارج از عرضه و تقاضای خارجی و صرفا بر اساس عرضه وتقاضای داخلی بی رویه افزایش پیدا می‌کند، عده‌ای سعی می‌کنند سرمایه‌ها را به سمت بازارهای خاصی هدایت کنند که در نهایت به ضرر تولید کننده معدن و صنایع معدنی است چراکه نمی‌تواند برای اهداف صادراتی خود درست برنامه‌ریزی کند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد سنگ‌آهن و فولاد در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به موضوع هیجانات اخیر محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: افزایش بیش از 25 درصدی قیمت محصولات فولادی یک اتفاق غیرطبیعی است. قیمت‌ محصولات داخلی با قیمت‌های جهانی رابطه مستقیم ندارد و بر اساس قانون عرضه و تقاضا در بازار داخلی و توسط یک سری رانت جهت‌دهی می‌شود.

وی افزود: این موضوع خطرناک است به دلیل اینکه وقتی قیمت‌ها به صورت سوری بالا باشد ( فارغ از اینکه دولت بخواهد ماده ای را از مالیات صادراتی معاف کند یا خیر)، باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌ها منطبق با قیمت‌ها وعرضه و تقاضای جهانی نباشد. محصولات نهایی و نیمه نهایی حوزه فولاد که بر پایه قیمت‌های جهانی است و به دلیل تحریم‌ها پایین‌تر از قیمت‌های جهانی فروش می‌رود. جعفری طهرانی ادامه داد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز عوارضی درپی خواهد داشت و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: واقعیت قضیه این است که افزایش نرخ ارز به خاطرشرایط موجود در کشور از جمله موضوع FATF و بیشتر به خاطر ترس از شیوع بیماری کرونا، باعث شده سرمایه‌ها کنترل نشده، جابه جا شوند. روز شنبه سوم اسفند وقتی بورس باز شد، در ابتدا قیمت‌ها افت پیدا کرد ولی بعد از مدت کوتاهی به صورت هیجانی افزایش یافت.

این کارشناس ارشد اقتصادی بیان داشت: به خاطر خبر شیوع بیماری، عده ای باید از بورس فاصله می‌گرفتند اما شاهد بودیم  که سرمایه سرگردان مردم به سمت بورس روانه شد ( که ورود سرمایه‌های سرگردان به بورس خیلی خوب است) و بعد  از آن، این سرمایه‌ها وارد بازار ارز و طلا شد که قیمت ارز به صورت هیجانی بیش از 7 درصد در یک روز افزایش یافت. به نظر من تاثیر هیجانی که در بازار ارز اتفاق افتاد بیشتر از اینکه به خاطر لیست سیاه FATF باشد بیشتر به خاطر ترس از شیوع بیماری کرونا است.

جعفری طهرانی اظهار کرد: وقتی قیمت‌ها خارج از عرضه و تقاضای بین المللی و صرفا بر اساس عرضه وتقاضای داخلی بی رویه افزایش پیدا می‌کند، عده‌ای سعی می‌کنند این سرمایه را به سمت بازارهای خاصی هدایت کنند که در نهایت به ضرر تولید کننده هرمحصولی از جمله معدن و صنایع معدنی است چراکه نمی‌تواند برای اهداف صادراتی خود درست برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: وقتی محصولات بالادستی افزایش قیمت پیدا می کند باعث می شود تولیدکننده ای که قصد دارد کالای با ارزش افزوده بالاتر (محصول پایین دستی) را صادر کند، بازارهای صادراتی را خواسته یا ناخواسته از دست بدهد.

تحلیلگر ارشد فولاد تصریح کرد: ابطال معاملات در بورس کالا خارج از عرف است ولی باید یک سازمانی حرکت هیجانی در بازار را کنترل کند. لذا باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و مخصوصا معاون امور معدنی وارد عمل شوند و به فرمول عرضه و تقاضا جهت درستی دهند.

جعفری طهرانی گفت:  به خاطر تلاطم در بازارهای جهانی در اثر شیوع کرونا ویروس و همچنین نزدیک شدن به پایان سال در ایران و شروع سال جدید، بازارهای خارجی و داخلی قابل پیش بینی نیستند.

وی افزود:باید یک عامل بیرونی جهت‌دهی بازار را طوری کنترل کند که هرکجا بازار خواست از تعادل ( هم تعادل در بازار داخلی بر مبنای قیمت‌های داخلی و هم تعادل در بازار داخلی بر مبنای قیمت‌های خارجی) خارج شود، این فاصله را معقول ومنطقی کند. وی در پایان اذعان کرد: قیمت محصولات بالادستی از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله پایین تر از عرف جهانی و قیمت محصولات فولادی، میانی و پایین دستی در بازار داخلی بالاتر از عرف جهانی است و می‌تواند بر سیاست‌های صادراتی کشور و شرکت‌ها تاثیر بگذارد.