۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

افزایش قیمت مواد اولیه فولادی، باعث کاهش صادرات شد/ بسته شدن مزرها به خاطر کرونا، صادرات را با تاخیر مواجه می‌کند

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۱۶
کد خبر: 418871
افزایش قیمت مواد اولیه فولادی، باعث کاهش صادرات شد/ بسته شدن مزرها به خاطر کرونا، صادرات را با تاخیر مواجه می‌کند

یک مقام مسوول گفت: قبل از بسته شدن گمرک و مرزها برای صادرات محصولات فولادی، افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق فولادی در داخل که حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی در دوماه اخیر رفت، باعث شد قیمت‌ها دیگر رقابتی با کشورهایی مانند ترکیه نباشد، و کاهش صادرات محصولات فولادی مخصوصا صنایع پایین‌دستی را در پی داشت.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مقاصد اصلی صادرات ما به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای همسایه است که بهترین و راحت‌ترین صادرات را به عراق داریم. 

وی ادامه داد: مسلما بسته شدن مرز مهران باعث می‌شود هزاران کامیون پشت مرز متوقف و با خسارت هنگفتی مواجه شوند. اگر این روند ادامه‌دار شود، نقل و انتقالات نیز متوقف می‌شود و تاثیرات منفی بر صادرات محصولات ایرانی می‌گذارد. 

کاوه تصریح کرد: قبل از بسته شدن گمرک و مرزها برای صادرات محصولات فولادی، افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق فولادی در داخل که حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی در دوماه اخیر رفت، باعث شد قیمت‌ها دیگر رقابتی با کشورهایی مانند ترکیه نباشد، و کاهش صادرات محصولات فولادی مخصوصا صنایع پایین‌دستی را در پی داشت. 

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی در پاسخ به سوال بسته شدن مرزهای ترانزیتی و توقف صادرات به تمام کشورهای هدف، بیان داشت: با اصولی که مرزها در این گونه موارد اعلام می‌کنند، صادرات قابل انجام خواهد بود. اینگونه نیست که صادرات کاملا متوقف شود بلکه با یک مقدار تاخیر و برخی مشکلات انجام می‌شود و سبب ایجاد صف و معطلی خواهد شد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، یکسری ضوابط سختگیرانه‌تری وضع می‌کنند اما  برای قوی‌ترین شدن صادرات باید توجه بیشتری به صنایع پایین‌دستی شود تا مواد اولیه با قیمت‌های مناسب در اختیارشان قرار گیرد. کاوه افزود: اگر محصولات رقابتی باشد تجار کشورهای مقصد راه صادرات را بهتر از دولت‌هایشان پیدا می‌کنند.