۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت‌ داخلی محصولات فولادی نباید بالاتر از جهانی باشد/ کسری سه میلیون تن عرضه کنسانتره در سال99

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 418160
قیمت‌ داخلی محصولات فولادی نباید بالاتر از جهانی باشد/ کسری سه میلیون تن عرضه کنسانتره در سال99

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: قیمت فولاد در داخل ایران نباید بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد، این سیاست وزارت صمت است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ و کارگروه‌های مختلفی که در راستای تنظیم بازار فعالیت می‌کنند به این سند بالادست دقت و عنایت ویژه دارند واگر مشخص ‌شود کشف قیمت بر اساس محاسبات دلاری درست نبوده، دستگاه‌های ناظر برای اصلاح آن ورود پیدا می‌کنند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به جلسه دیروز در نهاد ریاست جمهوری با موضوع مدیریت بازار فولاد و رفع گلوگاه‌های تامین مواد اولیه فولادسازان برگزارشد، گفت: این جلسه با حضور معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه رییس جمهور، قائم مقام وزارت صمت در حوزه بازرگانی، معاون امور معدنی وزارت صمت، رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل بورس کالا، مدیرعامل ایمپاسکو با محوریت تامین مواد اولیه فولادسازان برگزار شد. صنعت فولاد در سال‌های اخیر در ظرفیت و تولید رشد بالایی داشته است و امروز ایران دهمین کشور تولیدکننده فولاد در دنیا است. در تامین مواد اولیه که کنسانتره و گندله است سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده و بایستی هرچه زودتر به تولید برسند تا بتوانند نیاز فولادسازان را تامین کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم ، عدم هم‌زمانی به بهره برداری رسیدن این طرح ها است. در سال 99، حدود سه میلیون تن کسری عرضه کنسانتره وجود دارد و بایستی این کسری مدیریت شود.  با تناسب توزیع در کشور و یا از طریق واردات این مشکل را فعلا باید پشت سر بگذاریم تا سال 1400 بازار بالانس شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو برطرف کردن مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان را از اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: در نیمه اول سال‌جاری( قبل از وضع عوارض صادراتی) شاهد رشد صادرات سنگ‌آهن،کنسانتره و گندله آن هم بهترین و با کیفیت‌ترین موادی که مورد نیاز فولادسازان است، بودیم.

وی افزود: این موضوع بالطبع در نیمه دوم سال، باعث کسری مواد اولیه شده است، به خصوص که در سال آینده به خودی خود کسری کنسانتره وجود دارد لذا همه این‌ها در کنار هم باعث مشکلات عدیده ای شده است که تلاش داریم آسیب‌ها کمتر شود.

امیر صباغ به هیجانات اخیر در قیمت‌ محصولات فولادی و مشکلات پیش آمده در عرضه محصولات در بورس کالا گفت: قیمت فولاد در داخل ایران نباید بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد، این سیاست وزارت صمت است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و تمامی کارگروه‌های مختلفی که در راستای تنظیم بازار فعالیت می‌کنند به این سند بالادست دقت و عنایت ویژه دارند.

وی بیان کرد: اختلاف قیمت اسلب و ورق گرم در دنیا  حدود 40 الی50 دلار است، به طور مثال وقتی اسلب با قیمت 410 دلار صادر می‌شود طبعا ورق گرم نباید از 450 یا 460 دلار فراتر رود. لذا وقتی مشخص می‌شود  کشف قیمت بر اساس محاسبات دلاری مناسب نبوده دستگاه‌های ناظر برای اصلاح آن ورود پیدا می‌کنند.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اذعان داشت: واردات محصولات گرم به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی کاهش یافته و تقریبا عمده فشار برای تامین بازار بر دوش فولاد مبارکه است. در جلساتی که برگزار شده ، تلاش می‌شود واحدهای نوردی دیگر نیز فعال شوند و با افزایش تولید به  کمک مبارکه بیایند تا با عرضه بیشتر، بازار به تعادل برسد.

صباغ در پایان افزود: در همین راستا، درحال اصلاح ظرفیت بهین یاب هستند، تا با محدود کردن تقاضا کاری کنند تا محصول به دست مصرف کننده‌ واقعی برسد که اگر این  اصلاحات انجام شود، بازار از هیجان خارج و به مسیر اصلاح برمی‌گردد.امروز کشف قیمت دربازار عادلانه نیست و هیجانات در آن ملموس است. انتظار داریم در معاملات بعدی بیلت و ورق گرم قیمت‌های مناسب‌تری را شاهد باشیم.