۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش قیمت ورق و میلگرد با جبران کف عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا/ عدم رعایت کف عرضه شرکت‌ها بازار را تشنه کرد

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۱۴
کد خبر: 417445
کاهش قیمت ورق و میلگرد با جبران کف عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا/ عدم رعایت کف عرضه شرکت‌ها بازار را تشنه کرد

یک مقام مسوول در وزارت صمت گفت: با توجه به عرضه 47هزار تن شمش در بورس کالا و عرضه تعیین شده برای کسری شرکت‌ها، قیمت‌ها کاهش و متعادل می‌شود و دیگر بی‌دلیل افزایش نخواهد یافت.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ سیف اله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به نامه الزام فولادسازان برای جبران کسری کف عرضه‌شان در بورس کالا گفت: برای شرکت‌های فولادی یک کف عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شده است که بارها به صورت شفاهی و کتبی از راه‌های مختلف تذکراتی به آن‌ها داده شده تا کف عرضه را رعایت کنند که متاسفانه رعایت نکردند.

وی ادامه داد: عدم رعایت کف عرضه، باعث شده بازار تشنه محصولات فولادی (ورق فولادی، میلگرد و ...) شود و قیمت‌ها افزایش غیرمنطقی داشته باشد. این موضوع در جلساتی با حضور آقای اسماعیلی، معاون امور معدنی وزارت صمت با تولیدکنندگان شمش مطرح و تاکید شد که کف عرضه در بورس ارایه شود در غیر اینصورت به سیستم قضایی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع می‌شود.

امیری تصریح کرد: بعد از این جلسات، نامه‌ای به شرکت‌ها ارسال شد که به طور مثال شرکت X، باید این مقدار در بورس کالا عرضه می‌کرده که این میزان عرضه نشده و کمبود دارد. لذا مشخص کردیم که روز دوشنبه 28بهمن ماه باید یک‌سوم از میزان بدهکاری و کف عرضه‌شان را در بورس عرضه کنند و تعهد دهند که تا پایان سال نیز کف عرضه را رعایت کنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی بیان داشت: با توجه به اینکه امروز (27بهمن ماه) 247هزارتن در بورس عرضه شد و فردا هم براساس آنچه تعیین شده عرضه انجام شود، قیمت‌ها کاهش و متعادل می‌شود و دیگر بی‌دلیل افزایش نخواهد یافت.

وی به ارسال نامه جبران کسری کف عرضه به 22 شرکت بزرگ متوسط فولادی عرضه کننده در بورس کالا از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و ... اشاره کرد و گفت: قرار است جلساتی که با فولادسازان برگزار شد، پایان این هفته با کنسانتره وگندله سازها نیز برگزار شود که با راهنمایی‌های لازم و در صورت کمبود داشتن از آنها حمایت خواهیم کرد اما در قبال آن از تولیدکنندگان انتظار داریم در این شرایط بحرانی به کشور کمک کنند.

وی به ادعای شرکت‌های فولادی مبنی بر سرد شدن هوا و کاهش فشار گاز و خاموش کردن سیستم‌هایشان که باعث کاهش تولید شده واکنش نشان داد و افزود: این‌ها صرفا بهانه است، این شرکت‌ها زمانی که هوا هم سرد نشده بود، کف عرضه را انجام نداده‌اند. اگر پیش از دو ماه اخیر که افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم، کف عرضه‌شان را رعایت می‌کردند، حرفشان مورد قبول است اما اصلا به این موضوع ربطی ندارد و این حرف‌ها بیشتر شبیه بهانه است.

وی در پایان از تولیدکننده‌ای گله کرد که در جواب به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته‌ که راه های دور زدن را یاد گرفته‌اند و گرگ باران دیده شده‌اند! آیا این حرفی است که یک تولیدکننده به وزارت متبوع خود بزند؟