۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایران 9درصد ذخایر سرب و روی دنیا را دارد/ استراتژیک بودن سرب و روی دلیل سرمایه گذاری «ومعادن» در این حوزه است

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 412573
ایران 9درصد ذخایر سرب و روی دنیا را دارد/ استراتژیک بودن سرب و روی دلیل سرمایه گذاری «ومعادن» در این حوزه است

عصاری مطرح کرد: با تکنولوژی‌های ویژه، می توانیم از عیارهای پایین سرب و روی استفاده کنیم تا استفاده بهینه از ذخایر را داشته باشیم. ایران 9درصد ذخایر سرب و روی دنیا را دارد. «ومعادن» می‌توانست این سرمایه‌گذاری را به تنهایی انجام دهد، اما تصمیم بر این شد با گروه صنعتی زرین به دلیل تجارب بالا در صنعت سرب وروی وارد مذاکره شودکه عمده مذاکرات را شرکت صبانور انجام داد.

نشست خبری عزیزاله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، ابراهیم جمیلی مدیرعامل هلدینگ زرین خاورمیانه و شهرام کدخدایی مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا  در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ عزیزاله عصاری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذای توسعه معادن و فلزات گفت: اگر بورس اوراق بهادار توانسته در کشور رشد خوبی داشته باشد و دلیل اینکه مردم تمایل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیدا کرده‌اند، فعالیت خوب رسانه‌ها در این زمینه بوده است.

وی به سوال اصلی سهامداران از هلدینگ مبنی بر این اینکه چرا «ومعادن» فقط در کانی آهن سرمایه گذاری کرده‌ است، گفت: شرکت معادن و فلزات در کانی مس نیز به میزان 5 درصد سرمایه‌گذاری کرده که خیلی کم است و باید بیشتر شود. وی انتظارات سهامداران را بالا و منطقی دانست که بر این اساس، مطالعاتی را شروع کردیم که به سمت سرمایه‌گذاری در سرب و روی رفتیم چرا که این دو فلز بسیار استراتژیک است و در دنیا تقاضا از تولید آن پیشی گرفته که در ایران نیز ذخایر خوبی در این حوزه وجود دارد.

نشست خبری گروه ومعادن

عصاری ادامه داد: تصمیم داریم قرار است دراین موضوع با تکنولوژی‌های ویژه، بتوانیم از عیارهای پایین سرب و روی هم استفاده شود تا بتوانیم استفاده بهینه از ذخایر داشته باشیم. همانطور که می دانید 9درصد ذخایر سرب و روی دنیا در ایران است.

عصاری بیان داشت: «ومعادن» می‌توانست این سرمایه‌گذاری را به تنهایی انجام دهد، یا یک کنسرسیوم تشکیل دهد و یا با یک شرکت کاملا خصوصی که در حوزه سرب و روی متخصص است مشارکت کند.که تصمیم بر این شد با گروه صنعتی زرین به دلیل تجارب بالا در صنعت سرب و روی مذاکراتی صورت گرفت که بیشتر مذاکرات را شرکت صبانور انجام داد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات دلیل برگزاری این نشست در اتاق ایران این گونه بیان کرد: در قانون سه نوع شرکت وجود دارد؛ شرکت خصوصی، دولتی و تعاونی. با توجه به اینکه شرکت معادن و فلزات کاملا خصوصی است و به دلیل تحریف‌هاو دخالت‌هایی که صورت گرفته، به این شرکت‌ خصولتی هم گفته می‌شود. به همین جهت برای این پروزه عظیم از یک شرکت کاملا خصوصی دعوت کردیم که با تخصص ویژه شرکت زرین وشرکت‌های تابعه آن و همچنین اعتبار و سرمایه هلدینگ «ومعادن» این حرکت بزرگ یعنی ورود به سرب و روی در سطح کلان  را انجام دادیم.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه دو شرکت صبانور و هلدینگ معادن و فلزات بورسی هستند به محض فراهم شدن شرایط ، شرکت توسعه معادن زرین صبا هم بورسی خواهد شد.

*سرمایه‌گذاری 2هزار میلیارد تومانی در بزرگترین پروژه ملی سرب و روی

ابراهیم جمیلی مدیرعامل گروه صنعتی معدنی زرین در ادامه این نشست خبری باتوجه به خبر خوب سرمایه‌گذاری در صنعت سرب و روی توسط سه شرکت بزرگ صبانور، گروه زرین و معادن وفلزات گفت: قصد داریم این کار را انجام دهیم و در عمل هم ثابت کردیم. با همکاری شرکت صبانور، شرکت توسعه معادن زرین صبا را تاسیس کردیم و تیمی از بهترین متخصص ها کنار هم گرد آمدند که شامل طراحین هستند و با افتخار تمام اعلام می‌کنم می توانیم بزرگترین مجتمع سرب و روی در کشور را طراحی کنیم.

نشست خبری گروه ومعادن

وی در ادامه گفت: در کنار شرکت زرین صبا، تیمی از اساتید برتر دانشگاه‌ها وجود دارد و عملا به ارتباط صنعت و دانشگاه کمک می‌کند تا عملیاتی شود. همچنین در کنار تیم دانشگاهی، تیمی از شرکت‌های دانش بنیان که در ارتباط با معدن و صنایع معدنی فعال هستند، حضور داشته که اعضای آن از بنیاد نخبگان است.

جمیلی با ابراز امیدواری از اجرایی شدن این طرح ملی، گفت: قول می‌دهیم سال آینده در چنین روزی (6بهمن 99) اولین گزارش پیشرفت پروژه را خواهیم داد و در کنار تولید به مسوولیت های اجتماعی نیز فکر خواهیم کرد. در این مجتمع قطعا از نیروهای بومی استفاده خواهد شد و درآینده دانشجویان این منطقه تحت پوشش قرار خواهند تا بتوانند نیازهای صنعتی مجتمع را برطرف کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی زرین افزود: مجتمعی که قرار است احداث شود، 300هزار تن کنسانتره سرب و روی را در سه فاز تولید خواهد کرد؛ فاز اول 50هزار تن، فاز دوم 150هزار تن و فاز سوم 300هزار تن. همچنین تولید 30هزار تن شمش روی در 3فاز؛ 5هزارتن فاز اول،10هزارتن فاز دوم و برای فاز سوم منتظر نتایج خاک معدنی منطقه می‌مانیم که اگر جوابگو باشد، 30هزار تن می‌تواند افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: همزمان با این پروژه، کارخانه تولید شمش سرب نیز تاسیس خواهد شد که در فاز اول 10هزار تن و فاز دوم 5 هزار تن پیش‌بینی شده است که علی الاصول 50هزار تن پیش بینی کنسانتره سرب با عیار بالای 50درصد شده است.

جمیلی مطرح کرد: پیش بینی شده است که در این طرح چیزی حدود 2هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود و برای هزار نفر اشتغالزایی صورت گیرد که اگر قرار بود خارجی‌ها در این موضوع سرمایه‎گذاری کنند قطعا این میزان سرمایه‌گذاری سه برابر می‌شد.

وی به بومی سازی در این پروژه اشاره کرد و گفت: به غیر از قطعات حساس الکترونیکی،کنترلی و آزمایشگاهی تمام ماشین آلات به صورت بومی خواهد بود، یعنی ماشین آلاتی که قبلا وارد شده، مهندسی معکوس می‌شود که هم باعث  اشتغال‌زایی مجدد و مانع خروج ارز از کشور خواهد شد و گردش ریالی خواهد بود.

مدیرعامل گروه زرین در پایان از نگاه تولیدی مدیرعامل ومعادن قدردانی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا این وعده محقق و عملیاتی شود و در ادامه اینکار به حمایت رسانه‌ها نیاز داریم تا باعث شوند صنایع داخلی رشد کرده و فرهنگ بومی سازی در کشور جز ارزش ها محسوب شود.

*اخذ مجوز تاسیس کارخانه سرب و روی توسط صبانور

محمد کلانتری مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی صبانور در ادامه نشست خبری گفت: زمانی که استراتژی هلدینگ معادن و فلزات به صبانور مبنی بر تنوع محصول در شرکت اعلام شد (فعالیت صبانور فقط در سنگ‌آهن،کنسانتره و گندله است) در سا ل96 ،بزرگترین پهنه اکتشافی که 1200کیلومتر مربع در کرمان را از وزارت صمت تحویل گرفتیم و تیم متخصص بومی و مرکزی کار را هدایت کردند که حدود یک سال و نیم در این پهنه اکتشافات سیستمیک انجام شد که خوشبختانه از 1200کیلومتر به 250کیلومتر مربع رسیدیم که مشخص شد این منطقه مستعد سرب و روی است و درپنج محدوده و در 12 آنومالی برای گواهی کشف به وزارت صمت ارایه شد که بعد از انجام مطالعات، مشخص شد محدوده‌ بسیار مناسبی هم برای ادامه سرمایه‌گذاری و هم در بحث حفاری و رسیدن به ذخایر قطعی وجود دارد.

وی ادامه داد: صبانور اولین شرکتی است که مجوز تاسیس کارخانه سرب و روی را اخذ کرد و با وجود پهنه‌هایی که دراختیار داشت و مجوز کارخانه‌ای که گرفت، به دلیل اینکه دراین حوزه تخصص نداشت، به دنیال جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی رفت که با معرفی گروه صنعتی زرین کنسرسیومی تشکیل شد که با سرمایه‌گذاری هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات کار شروع شد که تا 2 سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

* 5 میلیون تن کسری عرضه در فلز روی تا سال 2027

احد علیخانی مشاور مدیرعامل صبانور با اشاره به اینکه ایده اصلی کار مربوط به آقای عصاری مدیرعامل «ومعادن» بوده است، گفت: در راستای ورود به ماده های دیگر معدنی، بررسی های مختلفی صورت گرفت که چه نوع ماده های معدنی در ایران ظرفیت های مناسبی دارند که در اکثر مطالعات به این نتیجه رسیدیم که درحوزه سرب و روی سرمایه‌گذاری انجام شود آن هم به این دلیل بود که تا سال 2040 پیش بینی می‌شود 540میلیون خودرو الکترونیکی تولید خواهد شد که 80 درصد مصرف سرب در صنایع باطری است که این حجم بزرگی از تقاضا را وارد بازار خواهد کرد. همچنین مراکز تحقیقاتی دیگر اعلام کردند که تا سال 2027، 5 میلیون تن کسری عرضه در فلز روی خواهد بود که این مطالعات چشم انداز خیلی خوبی را در سرب و روی پیش روی ما گذاشت.

نشست خبری گروه ومعادن

وی ادامه داد: اولین مجتمع فرآوری سرب و روی در بزرگترین منطقه مستعد در ایران خواهد بود که پیش بینی می‌شود معادن نیمه فعال و غیرفعالی که در آن منطقه وجود دارند می توانند فعال شوند، همچنین عیار حد و اقتصادی معادن را می‌توان سه تا پنج درصد پایین آورد و شاهد رونق معادن منطقه خواهیم بود و نگاهی به توسعه اکتشافات سرب و روی در جنوب استان یزد و شمال استان کرمان نیز خواهیم داشت.

*95 درصد صنعت سرب و روی در کشور بومی شده است

کدخدایی مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا در نشست خبری به خبرنگاران گفت: گروه صنعتی زرین تا کنون چهار مجتمع ساخته است که این مجتمع که امروز به خاطر آن دور هم جمع شدیم پنجمین کارخانه است. از سهامداران تشکر می‌کنم که باعث شده‌اند این صنعت در کشور بومی شود و به جرات می توان گفت که 95 درصد این صنعت به غیر از قطعات حساس در کشور بومی شده است. امیداست با کار خوبی که قرار است با مشارکت این سه شرکت بزرگ اتفا افتد، قدم خوبی در توسعه صادرات برداشته شود.

وی در پایان گفت: باید بگویم شمش سربی که در گروه زرین تولید می‌شود در خاورمیانه نمونه است و با استانداردهای جهانی کاملا مطابقت دارد.

*ایران رتبه چهارم سرب و روی در آسیا را دارد

 تاج الدین مدیرعامل شرکت دانش بنیان آیرمار در نشست خبری سه شرکت صبانور،گروه زرین و هلدینگ معادن و فلزات، گفت: در ابتدا باید به جایگاه و وضیعت سرب و روی در جهان و در کشور ایران نگاهی بیندازیم. منابع و ذخایر روی در جهان دو میلیارد تن و در سرب 1.9میلیارد تن شناسایی شده است که ذخایر قطعی سرب و روی ایران 210 میلیون تن یعی 9درصد ذخایر دنیا است که عمده تمرکز آن بیشتر در انگوران و استان زنجان بوده است.

وی افزود: در سال 2017 حدود 4.7 میلیون تن سرب و 13.2 میلیون تن روی در دنیا تولید شده است که در سال 96 100هزارتن سرب و 140هزار تن روی در ایران تولید شده است که سهم ایران در تولید جهانی 2.1 درصد سرب و 1.1 درصد در روی بوده است.

تاج الدین بیان کرد: ایران در صنعت سرب و روی بعد از چین،قزاقستان و هند رتبه چهارم آسیا را دارد. در تولید شمش روی رتبه ششم و در شمش روی رتبه پنجم آسیا را دارد .

وی تشکیل کنسرسیوم اکتشافی توسط معادن و فلزات را کار ارزشمندی دانست و افزود: این کنسرسیوم با پهنه هایی که در اختیار دارد، قطعا می‌تواند منابع جدید سرب و روی را در کشور معرفی کند.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت توسعه معادن زرین صبا شش سهامدار اصلی دارد که سه شرکت صبانور، زرین معدن آسیا و کیمیا زنجان گستر شرکت های بورسی و سه شرکت اعتماد ایرانیان،گروه صنعتی معدنی زرین و بازرگانی صنایع و معادن سهامداران غیربورسی آن هستند.