۰ نفر

در افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰ مطرح شد:

بومی سازی ساخت و ایجاد یک فرآیند است/ بر اساس توانمندی‌های داخلی از واردات ممانعت می‌کنیم

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
کد خبر: 412260
بومی سازی ساخت و ایجاد یک فرآیند است/ بر اساس توانمندی‌های داخلی از واردات ممانعت می‌کنیم

دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد سیمکس ۲۰۲۰ در پردیس دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد محیاپور مدیرعامل توسعه آهن و فولاد گل گهر در مراسم افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰ گفت: خوشبختانه منطقه گل گهر در حوزه معدنی بیش از ۱.۵ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد، بیش از ۲۰ میلیون تن تولید کنسانتره و گندله، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی و بزرگترین کوره تولید شمش در این منطقه بیانگر پتانسیل بسیار خاص این منطقه است.

وی افزود: در منطقه گل گهر سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌شود.

افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰

مدیرعامل توسعه آهن و فولا‌د گل‌گهر با تاکید بر اینکه مهندسی معکوس، بومی سازی و ساخت تنها ساخت یک تجهیز خاص نیست بلکه ساخت یک فرآیند است، تصریح کرد: به عنوان مثال ما توانستیم یک کارخانه کنسانتره را با استفاده از باطله‌های گل گهر با ظرفیت یک میلیون تن راه‌اندازی کنیم که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در شرکت جهان فولاد توانستیم کارهای توسعه‌ای را در زمان تحریم‌ها ادامه دهیم، عنوان کرد: تجهیزات از کشورهای اروپایی خریداری و در این شرکت مونتاژ شد اما در روز راه‌اندازی گیربکس دچار مشکل شد که در نهایت آن را بومی سازی کرده و کارخانه در کمتر از سه ماه به ظرفیت اسمی خود رسید.

محیاپور ادامه داد: همچنین نرم افزار ABB را که یکی از مهمترین نرم‌افزارهای مورد نیاز در این بخش است، یکی از مهندسین خانم بخش عمده این نرم افزار را بومی سازی کرده و به اذعان کسانی که از آن استفاده کرده‌اند از نمونه خارجی آن بهتر است.

وی در پایان تاکید کرد: مهندس ملارحمان به عنوان مدیرعامل شرکت گل‌گهر با رویکرد سیستمی و توسعه‌ای، بسیار مشوق فرآیند بومی سازی در این منطقه بوده است.

با خودباوری به ساخت داخل رسیدیم

محمدعلی دهقانی معاون استانداری کرمان در این مراسم گفت: با خودباوری، ساخت تجهیزاتی که تا دیروز تولید آنها را در داخل کشور عملی نمی‌دانستیم اکنون به اجرا رسانده و موفق به تولید آنها در داخل کشور شدیم.

وی با بیان اینکه در طول دو تا سه سال گذشته تجهیزاتی ساخته‌ایم که ساخت آنها در انحصار سه یا چهار کشور دنیا بود، تاکید کرد: این تجهیزات شامل تجهیزات نظامی و حتی موشک‌های نقطه زن است که موفق شدیم همه آنها را در داخل کشورمان تولید کنیم.

دهقانی با بیان اینکه نیازهای ما حتی‌الامکان در داخل کشور و با بومی سازی تامین می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان سیرجان ۳۵۰ میلیون تن مواد معدنی در سال استخراج، استخصال، فرآوری و حمل می‌شود که این خود بیانگر میزان تجهیزات و نیروی متخصصی است که ما برای تکمیل این فرآیند به آن نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موجب رشد صنعت می‌شود، ادامه داد: این نمایشگاه‌ها که عرصه ظهور توانمندی‌های شرکت‌های مختلف است  می‌تواند موجب شناخت نیازهای مصرف کنندگان و تامین کنندگان شود تا گام در راستای رفع نیازها برای جامعه صنعتی هدف بردارند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که شرکت گل‌گهر و دیگر شرکت‌های بزرگ در نمایشگاه‌های تخصصی استانی سهیم شوند تا بتوانیم رقابت‌ها را در بخش صنعتی استان افزایش دهیم.

بر اساس توانمندی‌های داخلی از واردات ممانعت می‌کنیم

محمد مهدی هادوی مدیرکل ساخت داخل وزارت صمت در افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰ گفت: اگر بحث تولید و رونق تولید را دنبال کنیم دو راهکار داریم که یکی حمایت و حفاظت از صنایع و دوم ایجاد انگیزه در جهت کشش بازار یعنی کیفیت و بهره‌وری مدنظر ماست.

وی افزود: در مجلس قانونی تصویب شد با عنوان حمایت از کالای ایرانی که تقویت این قانون در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید و همزمان وزارت صمت مرکز ساخت داخل را راه‌اندازی کرد تا هم مجری قانون و هم تشویق کننده ساخت داخل باشد.

مدیرکل ساخت داخل وزارت صمت تصریح کرد: ما باید توانمندی‌های کشور را خوب بشناسیم، به این مفهوم که در شرایط فعلی نمی‌دانیم چه انتظاری باید از مجموعه صنعت داشته باشیم و در عین حال تولیدکنندگان هم نمی‌دانند نیاز داخل دقیقا چیست.

وی با بیان اینکه میز ساخت داخل و توان ایران در این راستا راه‌اندازی شد، تاکید کرد: تلاش ما بر این است تا بر اساس توانمندی‌های موجود از واردات کالای خارجی ممانعت کنیم.

هادوی عنوان کرد: در چنین نمایشگاه‌هایی انتظار این است که توانمندی و توان خود را نشان دهیم، در این نمایشگاه‌ها می‌توانیم نقاط قوت و ضعف موجود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی افزود: در نمایشگاه‌های استانی به دنبال رونق تولید و بهبود بخشی به آن هستیم، بر این باورم که ما نیاز به عمق ۱۰۰ درصدی ساخت داخل نداریم چرا که ارتباط با کشورهای خارجی موجب ارتقای داخلی ما خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث اصلی ما در نمایشگاه‌ها این است که هم توان و هم نیاز خود را نشان دهیم باید تاکید بر وجود غرفه‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌ها داشته باشیم تا ارتباط صحیحی میان آنها و شرکت‌های تولیدی به درستی ایجاد شود.

سیرجان پتانسیل‌های لازم را برای جذب سرمایه داراست

علی عباس‌لو مدیرعامل شرکت جهان فولاد در مراسم افتتاحیه عنوان کرد: امتیازات ویژه شهرستان سیرجان می‌تواند مقدمه خوبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه بالاترین سرمایه ما نیروی انسانی است، تصریح کرد: سیرجان به دلیل حضور شرکت ملی مس و گل گهر دارای پتانسیل بالایی در صنعت مس و صنعت فولاد است.

افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰

عباس‌لو با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارخانه‌های فولادی ما را به عرصه فولاد وارد کرد، افزود: دو معدن گل گهر و مس سرچشمه که معادن بزرگ خاورمیانه هستند توانسته‌اند مراحل تولید و فرآوری صنایع را در منطقه تجمیع کنند. یعنی از ماده خام تا محصول نهایی در یک منقطه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: سیرجان منطقه مناسبی برای ساخت و ساز صنایع پایین دستی این دو محصول می‌تواند باشد و این پتانسیل را داراست که سرمایه‌ها را با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها به این سمت جذب کند.

مدیرعامل جهان فولاد تاکید کرد: تا پایان سال طرح انتقال آب از بندرعباس به سیرجان عملیاتی می‌شود و عملا مشکلی در زمینه تکمیل زنجیره صنعت در این منطقه وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها باورهای«ما می‌توانیم»را تقویت کرده‌اند، توضیح داد: راه اندازی فولاد سیرجان با آخرین تحریم‌های ترامپ همزمان شد و شرکت‌های خارجی حاضر به حضور برای راه‌اندازی تجهیزاتی که تامین کرده بودند نشدند اما ما توانستیم با استفاده از تجربه و دانش داخلی کارخانه را راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر به ظرفیت نهایی بسیار نزدیک هستیم.

عباس‌لو ادامه داد: جهان فولاد آمادگی خود را برای همکاری و راه‌اندازی و ساخت قطعات در بخش‌های مختلف از جمله آهن اسفنجی، بریکت سازی و دیگر بخش‌ها در شرایط تحریم اعلام می‌کند.

نیاز به ارتباط ناگسستنی صنعت و دانشگاه داریم

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در این مراسم عنوان کرد: نیاز به ایجاد یک ارتباط ناگسستنی میان صنعت و دانشگاه در کشورمان داریم.

وی افزود: در حال حاضر تولید فولاد در کشور ما حدود ۲۴ میلیون تن در سال است و ما قادر به توسعه این ظرفیت هستیم چرا که زیرساخت‌های لازم را دارا هستیم.

افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انرژی در ایران هزینه کمتری دارد و مالیات نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است، تصریح کرد: این ظرفیت را داریم که تولید فولاد را به ۵۰ میلیون تن برسانیم و با احتساب این، ضریب اشتغال زایی را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم.

وی افزود: باید به اقتصاد سبز توجه داشته باشیم اما هنوز این واژه به ادبیات صنعت ما وارد نشده است، فرهنگ اقتصاد سبز هنوز در صنعت ما باب نشده است.

زاهدی ادامه داد: اقتصاد سبز اگرچه مبحث محیط زیست است، اما یکسویه نیست چرا که هم به نفع صنعت، هم اقتصاد، هم بهره‌برداری، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها نیز هست و به همین دلیل نیاز است در صنعت فولاد هم به این رویکرد توجه شود.

وی با بیان اینکه در فناوری‌های نو جایگاه بالایی در بسیاری از رشته‌ها داریم، تاکید کرد: اینکه در زنجیره تولید به قطعه‌سازی رو آورده‌ایم قابل ستایش است و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای R&D هم می‌تواند در پیشبرد این اهداف بسیار تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه از سیستم دولتی در صنعت فولاد گلایه داریم، توضیح داد: ما در این صنعت دچار خودتحریمی هستیم از وزیر صمت، وزیر اقتصاد و آقای نوبخت خواهشمندیم به این خودتحریمی‌ها پایان دهند تا اجازه دهیم صنایع در خدمت کشور و جامعه بشری باشند.

برای عبور از مشکلات نیاز به مدیریت جهادی داریم

حسینی مشاور وزیر صمت در مراسم افتتاحیه سیمکس ۲۰۲۰ گفت: توجه به بخش خصوصی که از جمله سیاست‌های وزارت صمت است، همچنان مورد توجه ما در کشور قرار ندارد.

وی افزود: بحث جذب نخبگان و مدیریت جوان هم باید در کشور ما مورد توجه قرار گیرد تا در جوانان انگیزه ایجاد کنیم و برای استفاده از تجربه‌های نسل‌های قبلی از آنها به عنوان مشاور استفاده کنیم.

مشاور وزرات صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزیر صمت  قصد جذب ۵۰۰ نخبه را از سراسر کشور دارد، تصریح کرد: دستاوردهای ما در حوزه‌های مختلف به خصوص صنعت فولاد نیاز به سیستم قوی اطلاع رسانی دارد و در این راستا نیاز به تلاش بیشتر روابط عمومی‌ها و اعتماد بیشتر مدیران به بخش روابط عمومی داریم.

حسینی با اشاره به مدیریت جهادی در کشور عنوان کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که روزانه میلیون‌ها بشکه نفت تولید می‌شود و همین مساله باعث شده تا تنها با راهکار مدیریت جهادی بتوانیم از معضلات ایجاد شده عبور کنیم.