۰ نفر

مدیرعامل هلدینگ ومعادن در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین:

سرب و روی به پرتفوی ومعادن اضافه خواهد شد/ حفاری بازو و اهرم اکتشافات است

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 411380
سرب و روی به پرتفوی ومعادن اضافه خواهد شد/ حفاری بازو و اهرم اکتشافات است

هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که به عنوان بزرگترین هلدینگ معدنی کشور در زنجیره فولاد شناخته می‌شود، علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های اخیر بر روی مس اکنون به دنبال ورود به معادن و فرآوری محصولات سرب و روی است. راه‌اندازی اسکله باربری در بندرعباس، تشکیل کنسرسیوم حفاری و تنوع بخشی به پرتفوی شرکت از جمله اهدافی است که قرار است هلدینگ تا پایان سال به آنها دست یابد.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ عزیزاله عصاری، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درباره بومی سازی در شرکت‌های زیرمجموعه ومعادن توضیح داد: مساله بومی سازی یک مساله بسیار گسترده است و من بر این باورم که ابتدا باید به مبحث توان ساخت داخل وارد شویم و سپس به سمت بومی سازی برویم چرا که بومی سازی آمیخته به فرهنگ تولید و فرهنگ مصرف است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ تولید و مصرف بسیار از یکدیگر تاثیرپذیرند، افزود: این تاثیرپذیری به اندازه‌ای است که حتی می‌توانیم بومی سازی را با آمایش سرزمینی آغاز کنیم، به این مفهوم که فرهنگ‌ها را ابتدا مورد مطالعه قرار بدهیم و سپس به سراغ بومی سازی هر گونه تجهیزات یا صنعتی برویم.

مدیرعامل ومعادن با تاکید بر اینکه به این شکل بومی سازی آمیخته به فرهنگ‌های مصرف، تولید و شرایط اقلیمی ما خواهد بود، تصریح کرد: در گروه معادن و فلزات به دلیل نیاز به ارتباطی که با شرکت‌های دانش بنیان و به طور کلی ارتباط با دانشجویان علاقمند به این حوزه داشتیم شرکتی را با نام راشا به ثبت رساندیم تا بتوانیم بر روی ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان و دانشجویان دانشگاه‌ها در مساله ساخت داخل سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: ایده راه‌اندازی این شرکت با علم بر این مساله بود که شرکت‌های دانش بنیان و دانشجویان صاحب ایده عموما از لحاظ مالی در مضیقه قرار دارند و تلاش ما این بود که از این طریق حلقه مفقوده سرمایه گذاری را ایجاد کنیم.

عصاری تاکید کرد: اگرچه ابتدا این ایده‌ها پایلوت شده و به آزمایش گذاشته می‌شود اما در نهایت امید ما این است که ایده‌ها را اجرایی کرده و به تولید انبوه رسانده و به این شکل در راستای ساخت داخل گام برداریم.

مدیرعامل ومعادن همچنین خبر داد: شرکت راشا کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده و از زمان راه اندازی چند فعالیت خوب داشته که منجر به جذب افراد صاحب ایده شده که در حال حاضر بر روی ایده‌های خود متمرکز هستند، ساختارهای مرتبط با این موضوع چیده، سرمایه تامین شده و در حال حاضر شرکت فعال است.

وی درباره فعالیت‌های هلدینگ ومعادن تا پایان سال با بیان اینکه به دنبال استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری هستیم، توضیح داد: خوشبختانه موفقیتی که ومعادن داشت این بوده است که در راستای تعهد به قول شرکت درباره تنوع بخشی به پرتفوی ومعادن به غیر از سنگ آهن و مقداری مس عمل کرده‌ایم و با کمک بخش خصوصی کار اکتشاف در پهنه 1250 کیلومتری که در اختیار ما قرار داشت را آغاز کردیم تا بتوانیم کار بر روی سرب و روی را آغاز و کارخانه فرآوری آن را در کرمان که در حال حاضر فاقد کارخانه فرآوری سرب و روی است راه‌اندازی و در گام بعدی در مساله تولید کنسانتره سرب و روی ورود کنیم و به این ترتیب هلدینگ به غیر از سنگ آهن و سرمایه گذاری بر روی مس، به این شکل به حیطه سرب و روی هم وارد می‌شود.

عصاری درباره گام دیگر هلدینگ در راه اندازی اسکله عنوان کرد: 180 هکتار زمین در اختیار گرفته‌ایم، مذاکراتی با مشاور و پیمانکار انجام داده‌ایم و در پی آن هستیم که تا پایان سال مساله اسکله را عملیاتی و به نوعی آغاز کنیم و این دیگر هدف ماست که تا پایان سال مدنظر قرار داده‌ایم.

وی درباره اهداف کنسرسیوم اکتشاف که به وسیله هلدینگ راه‌اندازی و اکنون تبدیل به شرکتی با نام پایا شده است، توضیح داد: در حال حاضر پهنه‌ای به وسعت 65 هزار کیلومتر مربع در اختیار گرفته‌ایم که اهرم و بازوی حرکت آن حفاری است و لازمه سرعت بخشیدن به کار این است که سرعت حفاری‌ها را بالا ببریم و در این راستا اگر بتوانیم یک هم افزایی در میان شرکت‌های حفاری ایجاد کنیم، راحت‌تر می‌توانند در راستای تقویت تجهیزات خود اقدام کنند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد: در نتیجه تصمیم گرفتیم تا مشابه کنسرسیومی که برای اکتشاف راه‌اندازی کردیم در زمینه حفاری هم راه‌اندازی کنیم، قصد ما گرد هم آوردن شرکت‌های بزرگ حفاری است و از طریق وزارتخانه به آنها کمک کنیم به این معنی که بتوانیم تخصیص ارزی و منابع مالی ریالی برای آنها در نظر بگیریم تا بتوانند تجهیزات خود را بهینه کنند.

وی ادامه داد: تشکیل چنین کنسرسیومی می‌تواند کمک بزرگی به شرکت‌های حفاری باشد چرا که در قالب این کنسرسیوم می‌توانند با وزارتخانه و یا حتی کنسرسیوم اکتشاف وارد مذاکره شوند و این سینرجی یا هم افزایی می‌تواند به فعالیت بهینه شرکت‌های حفاری بینجامد و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم خبر خوب راه‌اندازی یک کنسرسیوم یا شرکت بزرگ حفاری را در هلدینگ ومعادن اعلام کنیم.

عصاری در پایان درباره به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات حفاری تصریح کرد: ما خوشبختانه تامین کنندگانی داریم که در تامین ماشین آلات حفاری تخصص دارند و اتفاقا عضو اتحادیه حفاران نیز هستند و ما جلسه‌ای هم با آنها برگزار کرده‌ایم، در نتیجه اگر موفق به جذب تخصیص ارزی شویم این مستقیما در اختیار تامین کنندگان قرار می‌گیرد تا سرعت ورود تجهیزات را بالاتر ببریم، علاوه بر این برخی از شرکت‌های حفاری با همتایان خارجی خود مراوداتی دارند که می‌تواند منجر به شکل گیری یک روند موفق‌تر در تامین ماشین آلات و قطعات مرتبط با حفاری شود.