۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

قیمت‌های جدید سنگ آهن در پی شکستن رکورد تولید فولاد در چین/ تلاش چین برای عبور از مرز 1میلیارد تن فولاد

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹
کد خبر: 411109
قیمت‌های جدید سنگ آهن در پی شکستن رکورد تولید فولاد در چین/ تلاش چین برای عبور از مرز 1میلیارد تن فولاد

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان که در عین حال بزرگترین وارد کننده سنگ آهن نیز هست، تاثیرگذاری به سزایی در تعیین قیمت جهانی سنگ آهن دارد؛ از همین رو با اعلام اخبار جدید مبنی بر تلاش چین برای افزایش تولید فولاد قیمت جهانی سنگ آهن روند افزایشی به خود گرفته است.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ قیمت سنگ آهن در آخرین روز کاری هفته گذشته پس از آنکه داده‌های اقتصادی فولادسازان چینی منتشر شد و خبر از همت فولادسازان برای عبور از میزان تولید یک میلیارد تن در سال 2019 داشت، رو به افزایش گذاشت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی فست مارکت قیمت واردات چین با افزایش 62 درصدی به بیش از 97.58 دلار در هر تن سنگ معدن خشک رسیده که بالاترین قیمت در 6 ماه گذشته بوده است در عین حال نسبت به شروع سال 2020 نیز نشان دهنده افزایش 6 درصدی است.

تولید فولادخام در چین به تنهایی بیش از مجموع تولید سایر کشورهای جهان است، میزان تولید چین در سال 2019 به 996.3 میلیون تن رسید که بر اساس آمارهای دولتی نسبت به سال 2018 نزدیک به 8.3 درصد افزایش داشته است. در طول ماه دسامبر فولاد سازان به طور متوسط 2.7 میلیون تن در روز تولید داشتند که این رقم 12 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده تولید محصولات فولادی در چین با ثبت رشد تقریبا 10 درصدی نسبت به سال گذشته، رقم 1.2 میلیارد تن را در سال 2019 به ثبت رسانده است. انجمن آهن و فولاد چین هفته گذشته اعلام کرد انتظار می‌رود که تقاضای داخلی فولاد در سال جدید میلادی به 890 میلیون تن افزایش یابد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های جهانی

استخراج سنگ معدنی آهن با انتشار خبری مبنی بر رفع خسارات وله در جریان تخریب سد باطله در معدن اسپرانکا که سالانه 1.2 میلیون تن بود به دلایل ایمنی متوقف شد.

قیمت جهانی سنگ آهن پس از تخریب سد باطله در پی عملیات برومادینیو در برزیل در ژانویه 2019 که منجر به مرگ 300 نفر شد، 30 درصد افزایش یافت. پس از وقوع این حادثه تولید کننده سنگ آهن شماره یک جهان ابتدا 93 میلیون تن تولید خود را به حالت تعلیق درآورد.

قیمت سنگ آهن در ژوییه سال گذشته به 126 دلار در هر تن رسید و از ژانویه سال 2014 بالاترین رقم را به ثبت رساند؛ با این حال قیمت این ماده معدنی در طول تابستان به دلیل ترس از کمبود در بازارهای دریابرد کاهش یافت.

(نمودار زیر نشان دهنده تغییرات قیمت سنگ آهن از ژانویه تا دسامبر سال 2019 است)

2

با این حال شرکت سعی کرد بخش زیادی از این ظرفیت را به صورت آنلاین بازگرداند و بر همین مبنا سال 2019 را تنها با افت 5 درصدی به پایان رساند. شرکت ریوتینتو که قرار است با عنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان از شرکت وله پیشی بگیرد هفته گذشته از کاهش 3 درصدی تولید خود در سال 2019 خبر داد.

وارداتی بالغ بر 1 میلیارد تن

واردات مواد اولیه مورد نیاز در تولید فولاد در چین در سال 2019 هم برای سومین سال متوالی بالغ بر 1 میلیارد تن بوده است که این خود خبر از تلاش پکن برای جبران هیجان مقطعی در اقتصاد این کشور می‌دهد.

خرید سنگ آهن چین در ماه دسامبر بالغ بر 101.3 میلیون تن بوده که نسبت به ماه ژوییه 12 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته و در واقع بالاترین میزان صادرات را از سپتامبر سال 2018 تاکنون به ثبت رسانده است.

واردات سنگ آهن چین در سال گذشته رکود دومین میزان بالای صادرات را با 1.069 میلیارد تن به ثبت رساند که این رقم در مقایسه با یک سال پیش از 0.5 درصد افزایش داشته است.