۰ نفر

مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت وگو با اقتصادآنلاین:

احتمال کم شدن تعرفه یا حذف آن وجود دارد/ تحقق جامع فولاد با اکتشافات و استخراج‌های جدید

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 410993
احتمال کم شدن تعرفه یا حذف آن وجود دارد/ تحقق جامع فولاد  با اکتشافات و استخراج‌های جدید

تعیین هدف تولید 55 میلیون فولاد به سال 1393 برمی‌گردد، در آن دوره به دلیل عدم توازن زنجیره فولاد و همچنین به منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی یکپارچه در توسعه صنعت فولاد کشور و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 مطالعات طرح جامع فولاد کشور انجام و چنین هدفی تعیین شد، اما برخی از فعالان این حوزه معتقدند این هدف باید مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین  با اشاره به اینکه به دلیل شرایط تحریم بخشی از پروژه‌ها متوقف شده است، معتقد است که کار اکتشاف و استخراج معادن متناسب با برنامه 55 میلیون تن پیش نرفته و این یک نقیصه بزرگ داخلی است که باعث عدم تحقق هدف فولادی 1404 می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید مشروح این گفت‌وگو است؛

*آیا دولت با مداخله در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد سیاست درستی در پیش گرفته است؟

نبود تناسب بین عرضه و تقاضا باعث ایجاد ناهماهنگی و خارج شدن غیردولتی‌ها از بازار و تولید نشدن ورق می‌شود چرا که فولاد مبارکه تا حدی برای عرضه ورق اجازه دارد. عدم عرضه ورق به خاطر تطابق قیمت‌ها هیجان در بازار و در پی آن افزایش قیمت‌ها را دربر خواهد داشت. فولادمبارکه همه تلاش خود را می‌کند تا این اتفاق نیفتد ولی بعضا هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

* به نظر شما طرح جامع فولاد، با توجه به شرایط روز کشور و  افق 1404 محقق می‌شود؟

در حال حاضر به خاطر شرایط تحریم بخشی از پروژه‌ها متوقف شده است همچنین کار اکتشاف و استخراج معادن متناسب با برنامه 55 میلیون تن پیش نرفته که این یک نقیصه بزرگ داخلی است و باعث نرسیدن به اهداف افق 1404 می‌شود.

 *برای تولید 55 میلیون تن فولاد، تولید سنگ آهن باید دو برابر شود، آیا تعیین عوارض در دستیابی به دو برابر شدن تولید سنگ‌آهن تاثیرگذار است؟

تعرفه صادراتی بیشتر به این دلیل بود که فولادسازان در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شدند لذا تعرفه‌های صادراتی ارتباطی با تحقق برنامه افق 1404 ندارد. طرح جامع فولاد فقط با اکتشافات و استخراج‌های جدید و رفتن به سمت تکنولوژی اتفاق می‌افتد در ضمن اگر مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان برطرف شود احتمال کم شدن تعرفه یا حذف آن وجود دارد.

* برای مسائل پیش آمده میان سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها چه فرمولی می‌توان تعیین کرد؟

معدنداران ابتدا باید مواد اولیه فولادسازان و سپس خود را تامین کنند، در نهایت درصورت مازاد، می‌توانند محصول را صادر کنند. همانطور که می‌دانید چادرملو و گل‌گهر هرکدام نزدیک به 10میلیون تن گندله تولید می‌کنند و اعلام کرده‌اند که ابتدا نیمی از آن را برای نیاز خود که به سمت تکمیل زنجیره رفته‌اند، برمی‌دارند و بقیه را بین واحدهای فولادی توزیع می‌کنند که این اصلا سیاست درستی نیست.

 یعنی شما مخالف ورود معدنداران به فولادسازی و تکمیل زنجیره هستید؟

صد درصد مخالف هستیم که این اتفاق بیفتد و فولادسازان هم اگر وارد کار معدنداری شده‌اند به این دلیل بوده که مواد اولیه‌شان توسط معدنداران تامین نشده است.

* ارزیابی شما از برگزاری دومین جشنواره ملی فولاد چیست؟ فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی چه اقداماتی را انجام داده است؟

اگر یک واحد فولادسازی توانسته کار مهمی انجام دهد، در چنین جشنواره‌ای می‌تواند آن را به اشتراک گذارد تا مورد استفاده دیگر واحدهای فولادی قرار بگیرد. در زمینه بومی‌سازی فولاد مبارکه اصفهان تا به امروز حدود 100 هزار قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده که در این بین، تعداد 4 هزار قطعه استراتژیک نیز جای گرفته است و این روند را ادامه می دهد تا از بومی‌سازی به قطعه‌سازی، ماشین‌سازی و در نهایت به فرآیندسازی برسد.

* خط نورد گرم 2 فولادمبارکه که در راستای بومی‌سازی برنامه‌ریزی شده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پروژه تکمیل طرح شهیدخرازی و یا نوردگرم 2 فولادمبارکه در حال انجام است که بعد از رسیدن به جمع بندی نهایی، به امیدخدا پروژه را شروع خواهیم کرد. طرح شهید خرازی در همه صنایع از جمله نفت، گاز، خودرو، لوازم خانگی، لوله و پروفیل کاربرد دارد و با تولید ورق‌های خاص، کشور را از واردات ورق بی نیاز می‌کند.