۰ نفر

در ۸ ماهه؛

۷.۸میلیون تن زنجیره فولاد صادر شد

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 408137
۷.۸میلیون تن زنجیره فولاد صادر شد

براساس جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) مجموع صادرات زنجیره فولاد کشور به رقم ۷.۸ میلیون تن رسید که قیمت متوسط فروش آن هر تن ۳۸۵ دلار ثبت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بررسی آمار صادرات در دوره این گزارش نشان دهنده رشد ۲۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ است.

جداول مورد بررسی مشخص می کند که در فروردین ۹۸ با صدور ۵۹۰ هزار تن زنجیره فولاد کمترین رقم در دوره مورد بررسی ثبت شد، اما در تیرماه یک میلیون و ۲۸۸ هزار تن ثبت شد که بالاترین حجم صادرات در این زمینه است.

آمارهای پیشین نیز گویای آن است که در سال ۹۷ مجموع صادرات زنجیره فولاد به رقم ۹ میلیون و ۴۳۶ هزار تن رسید که در مرداد ۹۷ با صدور۵۳۱ هزار تن کمترین و اردیبهشت هم با یک میلیون و ۱۰۷ هزارتن بیشترین صادرات در این بخش انجام شد.

علاوه براین سال ۹۶ نیز مجموع صادرات زنجیره فولاد ایران رقم ۹ میلیون و ۳۹۸ هزار تن ثبت شده بود که در آذر با رقم ۵۶۵ هزار تن کمترین میزان و بهمن ماه نیز با یک میلیون و ۲۸ هزار تن بیشترین سهم را در این ارتباط داشتند.

امسال ظرفیت فولاد سازی کشور افزون بر ۳۶ میلیون تن برآورد شده و انتظار می رود افزون بر ۱۰ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد محقق شود.

ایران در جایگاه دهمین فولاد ساز جهان قرار دارد و پیش بینی شده در چارچوب سند چشم انداز (۱۴۰۴) کشورمان در بین هفت فولاد ساز شاخص دنیا قرار گیرد.

 انجمن جهانی فولاد در آمار  ۱۱ ماهه ۲۰۱۹ (منتهی به ۹ آذر ۹۸) خبر از رشد تولید ۵.۳ درصدی فولاد ایران نسبت به دوره مشابه داد، در حالی که رشد متوسط کشورهای جهان ۲.۷ درصد ثبت شد.

برابر آمار انجمن جهانی فولاد رشد تولید فولاد خام (میانی) ایران همچنان دو برابر رشد جهانی است و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی به رقم ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ رسید، در حالی که تولید جهانی این فلز راهبردی  رشد۲.۷ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده است.

 انجمن جهانی فولاد (World Steel Associa ) در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی، آمار تولید فولاد ایران را رقم ۲۳میلیون و ۶۴۸ هزارتن ثبت کرد که در مقایسه با تولید سال ۲۰۱۸ که رقم ۲۲میلیون و ۴۵۲هزارتن بود، افزایش۵.۳ درصدی را نشان می دهد.

 تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۹ میلادی ( ۱۰ آبان لغایت ۹ آذر ۹۸)  با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ روبرو شد و به دو میلیون و ۱۳۰ هزارتن رسید. این رقم در نوامبر سال گذشته دو میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود.

بررسی آمار تولید ۶۴ کشور فولادساز جهان نیز از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۱۹ میلادی ( ۱۱ دی ۹۷ تا ۹ آبان ۹۸ ) یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۱۹۴ هزار تن ثبت شد که حاکی از رشد ۲.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است.

میزان تولید فولادسازان جهان در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی، با یک درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۷ میلیون و ۷۹۱ هزار تن رسید. این رقم در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی  ۱۴۹ میلیون و ۳۵۶ هزار تن ثبت شده بود.

آمار ۱۱ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد که به ترتیب چین با تولید ۹۰۴ میلیون و ۱۷۷ هزار تن، هند با ۱۰۱ میلیون و ۹۵۴ هزار تن، ژاپن با ۹۱ میلیون و ۵۲۷ هزار تن، آمریکا با ۸۰ میلیون و ۶۱۵ هزار تن و کره جنوبی با ۶۶ میلیون و ۳۲ هزارتن، پنج کشور برتر فولادساز جهان بودند.