۰ نفر

ناکارآمدی تحریم در سایه اهداف توسعه‌ای بخش معدن

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 407857
ناکارآمدی تحریم در سایه اهداف توسعه‌ای بخش معدن

مرور کارنامه بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۷ و برنامه امسال گویای نگرش توسعه‌ای در این بخش است و در چارچوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ تامین نیاز بازار داخلی با رویکرد صادراتی دنبال می‌شود که این موضوع، اثبات ناکارآمدی ابزار تحریم توسط رژیم تروریستی آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمارهای سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در زمینه های ظرفیت سازی و تولید اقلامی مانند فولاد خام (میانی)، کاتد مس، آلومینیوم، آلومینا، سنگ آهن و زغالسنگ نشان می دهد که علاوه برافزایش ظرفیت سازی، رشد تولید نیز در دستور کار امسال قرار دارد.

فولاد خام (میانی)

براساس اهداف پیش بینی شده برای سال ۱۳۹۸، دستیابی به حداقل ۲۶ میلیون تن شمش فولاد برنامه ریزی شده و این درحالی است که ظرفیت هدف‌گذاری شده رقم ۳۶.۸ میلیون تن مورد انتظار است.

ظرفیت تولید فولاد خام در سال ۱۳۹۷ به رقم ۳۵ میلیون تن رسید و میزان تولید پارسال نیز برابر با ۲۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تن ثبت شد که نسبت به سال ۹۶ با رقم ۲۱ میلیون و ۸۸۴ هزار تن، رشد ۱۳ درصدی را محقق ساخت.

ایران در حالی به رشد تولید شمش فولادی دورقمی دست یافت که رشد متوسط تولید فولاد جهان پارسال ۰.۵ درصد ثبت شده بود، بنابراین کشورمان عملکرد کم نظیری را نشان داد.

براساس جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره هشت ماهه امسال منتهی به آبان ماه تولید شمش فولاد به رقم ۱۶ میلیون و ۶هزار و ۴۰۰ تن رسید و نسبت به رقم دوره مشابه پارسال که ۱۵ میلیون و۶۴ هزار و ۹۰۰ تن بود، رشد ۶.۲ درصدی دارد.

علاوه بر این تولیدات فولادی نیز در دوره هشت ماهه ۹۸ به رقم ۱۳ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۳۰۰ تن رسید که در مقایسه با میزان ۱۳ میلیون و ۲۰۸ هزار تن مربوط به هشت ماهه ابتدایی سال ۹۷ رشد ۵.۵ درصدی را ثبت کرد.

تولید مس

آمارهای تولید کاتد مس نیز گویای آن است که ظرفیت تولید مانند پارسال رقم ۴۵۹ هزار تن حفظ شده و میزان تولید هم رقم ۲۴۷ هزارتن مورد انتظار است که مانند سال ۹۷ تحقق پیدا کند.

عملکرد سال گذشته تولید کاتد مس نسبت به سال ۹۶ رشد ۵۳ درصدی داشت.

هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) به استناد جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت تولید کاتد مس به رقم ۱۷۵ هزار و ۸۰۰ تن رسید و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷ که ۱۵۹ هزار و ۶۰۰ تن بود، ۱۰.۲ درصد رشد دارد.

تولید کنسانتره مس در سال گذشته یک میلیون و ۱۷۴ هزار تن رقم خورد و یکی از دستاوردهای مهم در بخش مس به روزآوری فناوری تولید و استفاده از شیوه های نوین در این عرصه است.

آلومینیوم

برنامه پیش بینی شده برای تولید شمش آلومینیوم در سال ۹۸ دستیابی به رقم ۴۳۶.۵ هزار تن است، در حالی که ظرفیت ۷۷۵ هزار تن برنامه ریزی شده و انتظار می رود با تحقق آن رشد ۷۷.۵ درصدی ثبت شود.

سال ۹۷ بیش از ۳۰۱ هزار تن شمش آلومینیوم توسط شرکت های ایرالکو( اراک)، المهدی و هرمزال (بندرعباس) تولید شد و مجموع ظرفیت هم رقم ۴۷۵ هزار تن بود.

برپایه برنامه امسال افتتاح خط تولید شمش آلومینیوم در شرکت آلومینای جاجرم ( خراسان شمالی) با ظرفیت ۴۰هزار تن شمش و فاز نخست آلومینیوم جنوب ( منطقه ویژه اقتصادی لامرد – فارس) به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن موجب ارتقای ظرفیت تولید در این زمینه می شود.

وزارت صنعت، معدن وتجارت در جداول آماری خود در ارتباط با عملکرد هشت ماهه ( منتهی به آبان) امسال میزان تولید شمش آلومینیوم را ۱۶۹ هزار و ۲۰۰ تن ذکر کرده که نسبت به رقم ۲۳۴ هزار و ۲۰۰ تن دوره مشابه در سال ۹۷ افت ۲۷.۸ درصدی دارد.

تحقق برنامه امسال در این عرصه پیامد ان را به دنبال دارد تا تامین شمش مورد نیاز صنایع داخلی و خودکفایی تولید انجام شود.

تولید آلومینا

امسال پیش بینی شده تا میزان تولید آلومینا به رقم ۲۴۵ هزار تن برسد و در این بخش پارسال تحقق ۲۳۸ هزارتن را نشان می دهد.

ظرفیت سال گذشته درزمینه تولید آلومینا رقم ۲۵۰ هزار تن بود که برای امسال نیز تغییری ندارد، یکی از اقدامات صورت گرفته در این بخش، انجام اکتشافات سراسری بوکسیت به منظور تامین ماده اولیه تولید پودر آلومیناست و انجام اکتشافات اخیر منجر به کشف قابل توجهی بوکسیت در کشور شد.

هشت ماهه ۹۸ آمار تولید آلومینا رقم ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تن را نشان داد و نسبت به عملکرد سال ۹۷ در دوره مشابه که ۱۵۹ هزار ۱۰۰ تن بود، کاهش حدود چهار درصدی  دارد.

تطبیق ظرفیت و تولید سنگ آهن

براساس برنامه پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن، امسال دستیابی به رقم ۹۴ میلیون تن هدفگذاری شده و ظرفیت در این بخش هم با تولید برابری خواهد داشت.

سال ۹۷ با ظرفیت ۸۶ میلیون تن، بیش از ۸۶ میلیون تن سنگ آهن تولید شد که نسبت به سال ۹۶ رشد یک درصدی داشت.

همچنین ظرفیت گندله سنگ آهن هم تا پایان سال گذشته ۴۸.۵ میلیون تن و ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن هم ۵۲.۴ میلیون تن رقم خورد.

گزارش های اعلامی سازمان ایمیدرو حاکی است که از مهمترین دلایل رشد ظرفیت تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن، افتتاح طرح های بزرگ در ناحیه معدنی گل گهر( کرمان) و سنگان ( خراسان رضوی) است.

زغالسنگ

هدف گذاری انجام شده در زمینه زغالسنگ برای امسال، دستیابی به افزایش تولید ۳۰۰ هزار تنی مورد انتظار است که نسبت به عملکرد پارسال تحقق خواهد یافت و رقم ۱.۸ میلیون تن در برنامه گنجانده شده، در حالی که پارسال تولید حدود ۱.۵ میلیون تن محقق شد.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که میزان تولید کنسانتره زغالسنگ در دوره هشت ماهه امسال رقم یک میلیون و ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن شد که نسبت به یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۰۰ تن عملکرد هشت ماهه ۹۷ کاهش ۳.۸ درصدی دارد.

علاوه بر این ظرفیت بخش زغالسنگ از سال ۹۶ به رقم ۳.۴ میلیون تن رسیده و این رقم تاکنون تغییری ندارد.

یکی از اقدامات سال گذشته، رونمایی از نسخه اولیه طرح جامع زغالسنگ بود که برنامه راهبردی این بخش محسوب می شود.