۰ نفر

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور خبر داد:

اطلس معدنی شهرستان‌های فارس تهیه می‌شود

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 407312
اطلس معدنی شهرستان‌های فارس تهیه می‌شود

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور از تهیه اطلس معدنی شهرستان‌های فارس خبر داد و گفت: تاکنون برای 6 شهرستان استان فارس این اطلس‌ها تهیه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، طهمورث یوسفی، بر لزوم تهیه این اطلس تاکید کرد و افزود: هم اکنون شهرستان‌های مهر، لامرد، فراشبند، قیروکارزین، سپیدان و ممسنی صاحب اطلس معدنی هستند و این اطلس برای شهرستان لار هم در دست تهیه است.

وی در خصوص مزیت‌های اطلس‌های معدنی گفت: با تهیه این اطلس‌ها کلیه توانمندی‌های شهرستان مشخص خواهد شد و ورود سرمایه‌گذاران هم به این شهرستانها آسان‌تر می‌شود چرا که اطلاعات کاملی از وضعیت معدنی مناطق به این افراد داده می‌شود. 

به گفته یوسفی بر این اساس اطلس معدنی و زمین‌شناسی در این شهرستان‌ها تهیه شده تا در صورتی که این شهرستان‌ها پتانسیل برداشت معدنی داشته باشند، نوع معدن، پتانسیل آن و شناسنامه معدن مشخص شود.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور(شیراز) در ادامه با بیان اینکه هم اکنون مطالعات پهنه‌های اکتشافی شهرستان‌های آباده، بوانات، ارسنجان، آباده طشک، فسا، داراب و سپیدان انجام شده، تصریح کرد: بررسی‌های میدانی در این رابطه انجام گرفته و به زودی هم مراحل بعدی اکتشاف آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در این پهنه‌ها فلزاتی مانند آهن، منگنز وکرومیت و نیز گروه‌های غیرفلزی شناسائی شده، خاطرنشان کرد: شناخت زمین بسیار ضروری است و برای توسعه پایدار به این شناخت نیاز داریم که در این راستا لزوم شناخت دقیقتر فرایندهای زمین نیز باید افزایش یابد.

یوسفی افزود: از این رو این مرکز در تلاش است تا در کوتاه مدت اطلاعات جامعی از پتانسیل‌های معدنی به تفکیک به صورت شناسنامه زمین‌شناسی و معدنی شهرستان‌ها تهیه کند تا بستر مناسبی برای بهره‌برداری از معادن  و برنامه‌ریزی‌های عمرانی و توسعه‌ای فراهم شود. 

به گفته مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور(شیراز) معرفی پتانسیل‌های معدنی، نقشه پراکندگی معادن فعال، معادن متروک، تهیه شناسنامه معادن، نقشه رخنمون‌های سنگی(سازند) به تفکیک جنس و سن، نقشه نهشته‌های عهد حاضر با دید معدنی، نقشه زمین‌شناسی محدوده شهرستان و نقشه لرزه زمین‌ساخت نمونه‌ای از گزارش‌ها و نقشه‌هایی است که در قالب اطلس معدنی در حال تهیه است.

WhatsApp Image 2020-01-05 at 3.21.12 AMWhatsApp Image 2020-01-05 at 3.21.13 AM

WhatsApp Image 2020-01-05 at 3.21.13 AM(1)