۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فروش سهام معدن سوپرپیت شرکت معدنی نیومونت به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار/ انتقال و دریافت مالکیت‌های ادامه‌دار معادن طلا

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 402874
فروش سهام معدن سوپرپیت شرکت معدنی نیومونت به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار/ انتقال و دریافت مالکیت‌های ادامه‌دار معادن طلا

از جمله انتقاداتی که به بخش طلا در سطح جهانی شده عدم یکپارچگی این بخش و وجود تعداد زیادی شرکت‌های ریز و درشت است که هر کدام مالکیت شخصی خود را دارند، بر این اساس کارشناسان بر این باور بوده‌اند که انتقال سهام و مالکیت این شرکت‌ها می‌تواند در بهبود وضعیت این بخش تاثیرگذار باشد. در همین راستا طی چند ماه گذشته انتقال سهام تعدادی از معادن طلای موجود در استرالیاُ، کانادا و ایالات متحده از سوی شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است که به نظر می‌رسد گامی در راستا بهبود وضعیت این بخش باشد.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ شرکت منابع ستاره شمالی Northern Star Resources روز دوشنبه اعلام کرد که ۵۰ درصد از سهام شرکت نیومونت در معدن سوپرپیت واقع در غرب استرالیا و دارایی‌های مرتبط با آن را خریداری کرده است. بر این اساس پس از تکمیل مراحل انتقال سهام، این معدن برای نخستین بار در عمر عملیاتی خود دارای مالکیت کامل استرالیا می‌شود.

اوایل سال جاری شایعاتی در مورد ستاره شمال رواج یافته بود که خبر از دریافت سهم ۵۰ درصدی باریک گلد در معدن سوپرپیت از سوی این شرکت می‌داد، اما سهام باریک گلد ماه گذشته به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار به هلدینگ معدنی ساراسن مینرال Saracen Mineral Holdings فروخته شد.

این بار شرکت معدنی ستاره شمال موفق شد با پیشنهاد مبلغ نقدی ۸۰۰ میلیون دلار از آن خود کند، در واقع بخش باقیمانده دارایی طلایی که تمایل زیادی در به دست آوردن آن داشت.

به منظور تامین بودجه خرید، ستاره شمالی با فروش کامل سهام این شرکت و با ارائه تخفیف ۶.۷ درصدی در ساعت‌های پایانی روز جمعه به منظور جمع آوری ۷۶۵ میلیون دلار تلاش خود را برای جمع آوری هزینه مدنظر انجام داد.

بیل بنت، رییس اجرایی در بیانیه رسانه‌ای در این باره توضیح داد: این مالکیت «ارزش قابل توجهی» برای ما ایجاد و «فرصت‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت» برای ستاره شمالی فراهم می‌آورد. این اقدام در راستای افزایش و بهبود عملکرد این شرکت و نیز افزایش ذخایر فعلی انجام شده است.

معدن سوپرپیت یکی از مهمترین سیستم‌های استخراج طلای دنیا را در اختیار دارد که بر اساس برآوردها ۴۵-۶۰ هزار اونس طلا در هر متر عمود آن یافته شود.

 این معدن در حال حاضر تخمینی معادل ۷.۳ میلیون اونس ذخیره دارد و تاکنون به طور متوسط سالانه ۶۶ هزار اونس طلا با هزینه پایداری در حدود ۱۱۰۰ دلار در هر اونس در طول پنج سال گذشته تولید داشته است.

گفتنی است سوپرپیت تنها معامله بزرگی نیست که طی سال‌های گذشته از سوی ستاره شمالی انجام شده است. بر همین اساس، در ماه نوامبر این شرکت با معامله مالکیت ۲۴۲.۶ میلیون دلاری و به دست آوردن مالکیت اکو ریسورسز Echo Resources و پروژه یندال گلد  Yandal gold project در غرب استرالیا این معامله را به انجام رساند. تا پایان سال گذشته، ستاره شمالی ۲۶۰ میلیون دلار برای به دست آوردن معدن طلای زیرزمینی ۴.۱ میلیون اونسی پوگو در آلاسکا هزینه کرده بود.