۰ نفر

مدیرعامل فولاد خراسان در پاسخ به اقتصادآنلاین:

تعامل ایران و چین برای تامین الکترود گرافیتی/ تلاش برای به حداقل رساندن آثار ممنوعیت‌های جدید بر بازار فولاد

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 402571
تعامل ایران و چین برای تامین الکترود گرافیتی/ تلاش برای به حداقل رساندن آثار ممنوعیت‌های جدید بر بازار فولاد

وزارت خارجه آمریکا با صدور اعلامیه‌ای جدید خطاب به افراد حقیقی و حقوقی در سراسر جهان هشدار داد فروشندگان یا صادرکنندگان کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران، باید از فروش این مواد به ایران خودداری ورزند، در غیر این صورت تحریم خواهند شد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ کسری غفوری مدیرعامل شرکت فولاد خراسان درباره بحث هشدار آمریکا به تامین کنندگان کک نفتی و الکترود گرافیتی ایران گفت: وزیر خارجه آمریکا در این خصوص و در ادامه تحریم‌های ظالمانه این کشور علیه ایران، مبحث الکترودهای گرافیتی را مطرح کرده که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.

غفوری با اشاره به اینکه ایالات متحده آگاهانه این موضوع را انتخاب کرده است، توضیح داد: آمریکا دست بر روی موضوعی گذاشته که می‌داند اگر عرصه الکترود گرافیتی بر ایران تنگ شود، قطعا فولاد سازان با مشکل روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت بیش از 95 درصد الکترود گرافیتی مورد نیاز کشور ما از چین تامین می‌شود و این کشور عمده تامین کننده نیاز ما در این زمینه است و تعامل لازم برای ادامه این روند بین کشور ما و چین وجود دارد.

مدیرعامل فولاد خراسان افزود: در عین حال در همین رابطه در ایمیدرو تدبیری اندیشیده شد و ذخیره استراتژیکی همه فولاد سازان بزرگ کشور حداقل برای دو سال آینده خریداری کردند که فولاد خراسان هم از این قاعده مستثنا نیست و الکترود مورد نیاز بر همین مبنا تا سال 1400 خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه بازار ایران یک بازار هدف بزرگ برای فروش اینگونه محصولات چینی شناخته شده، عنوان کرد: با توجه به میزان سرمایه گذاری چین در تولید این محصولات و تعاملی که در این مدت وجود داشته است، به نظر می‌رسد در این زمینه با چین به مشکلی برخورد نخواهیم کرد.

غفوری با بیان اینکه هدف آمریکا تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ایران است، گفت: از همین رو توافق اولیه و البته نهایی نشده میان چین و ایالات متحده قطعا بر روی بازار فولادی ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در طول تحریم‌های وضع شده ما توانستیم این موضوع را به اثبات برسانیم که کمترین تاثیر این تحریم‌ها در بازار فولاد وجود داشته و در ادامه هم امیدوارم با تدوین استراتژی‌های جدید از تاثیر بیشتر این ممنوعیت‌ها بر بازار فولاد ایران جلوگیری کنیم.

لازم به توضیح است که کک نفتی، در اصل از پالایش نفت حاصل می‌شود، و در صنایع آلومینیوم، فولاد، ریخته‌گری و برخی دیگر صنایع کاربرد دارد. الکترود گرافیتی، از مواد اولیه اصلی در تولید فولاد است و در صنعت متالورژی کاربرد دارد.