۰ نفر

ایمیدرو در شرایط تحریم، 3.6میلیارد دلار طرح امسال راه‌اندازی می‌کند

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۱۸
کد خبر: 402414
ایمیدرو در شرایط تحریم، 3.6میلیارد دلار طرح امسال راه‌اندازی می‌کند

وزیر صنعت معدن و تجارت با برشمردن اولویت های این وزارتخانه تاکید کرد: تقسیط بدهی مالیاتی بخش تولید تا پنج سال، راه اندازی واحدهای راکد و تامین نیازهای بخش تولید در داخل کشور از اقدامات در حال انجام این مجموعه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا رحمانی که عصر امروز در نشست با معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیران شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی در محل ایمیدرو سخن می گفت، با اشاره به اهمیت اولویت بندی طرح های نیمه تمام اعلام کرد: ضروری است که مجموعه های تحت پوشش وزارتخانه برای طرح های خود چشم انداز تعیین کنند.

رحمانی افزود: طی هشت ماه امسال فولاد خام رشد 6.5 درصد، محصولات فولادی 6.6 درصد و مس 13 درصد رشد تولید طی هشت ماهه امسال را رقم زدند.

وی با اشاره به محورهای مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: ساخت داخل، رشد صادرات، توسعه معادن، فناوری، بهبود فضای کسب و کار و تامین مالی از برنامه ای اولویت دار وزارتخانه محسوب می شود که ذیل آن 34 برنامه تعریف شده است.

حفظ جریان تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حضور پررنگ بخش خصوصی و حفظ وضع موجود تولید و اشتغال از اهداف اصلی ما در هدفگذاری ما خواهد بود.

وی افزود: طی هشت ماهه امسال 58 درصد تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا شده است و پیگیری 42 درصد دیگر از استراتژی های وزارتخانه در دستور کار است. رحمانی با اشاره به مصوبات سران قوا در خصوص برنامه های وزارتخانه متبوع خود، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی در ستاد مقابله با تحریم پیگیری می شود.

وی ادامه داد:تقسیط بدهی مالیاتی بخش تولید تا پنج سال، راه اندازی واحدهای راکد و تامین نیازهای بخش تولید در داخل کشور از دیگر اقدامات در حال انجام است.

نهضت ساخت داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به "نهضت ساخت داخل" گفت: در حوزه ساخت داخل اعتقاد به استفاده از توان موجود در کشور است.

وی افزود: به میزان 10 میلیارد دلار واردات کالای مشابه داریم که می توان این اعتبار را صرف رشد ساخت داخل کرد.

رونمایی از سامانه توان ایران؛ به زودی

رحمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت های داخلی در زمینه ساخت داخل، عنوان کرد: به زودی از سامانه "توان ایران" به منظور ارایه نیازهای صنعتی و معدنی رونمایی خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه

وی ادامه داد: شرکت های بزرگ می توانند با برگزاری نمایشگاه های داخلی سازی، نیاز خود به قطعات و تجهیزات صنعت مورد نظر خود را ارایه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه عملکرد مدیران وزارتخانه در موضوع ساخت داخل، محور ارزیابی مدیران خواهد بود، گفت: نمایشگاه ها با الزامات "ساخت داخل صنعت مورد نظر" و "استارت آپ ها" برگزار شود.

تقویت ارتباط با دانشگاه ها

وی با تاکید بر تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ها و مراکز علمی، اعلام کرد: استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و ارتباط موثر با دانشگاه ها در شمار برنامه های مجموعه های تحت پوشش وزارتخانه قرار گیرد.

اطلاع رسانی اقدامات دولت

رحمانی فعالیت بیش از پیش روابط عمومی ها در مقوله اطلاع رسانی اقدامات دولت را اساسی خواند و در این باره اظهار داشت: با توجه به فضای کنونی کشور، انعکاس اخبار امیدآفرین و اساسی همچون انتقال آب دریای عمان به شرق کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: شورای اطلاع رسانی وزارتخانه و روابط عمومی ها، در انتقال اقدامات حوزه صنعت، معدت و تجارت نقش اثرگذاری دارند.

ارایه راهکارهای تامین مالی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شیوه های کاربردی تامین مالی در صنایع، گفت: نظام بانکی ملزم به تامین منابع مالی برای بخش تولید است اما به دنبال ایجاد شرایطی باشیم تا دستیابی به راهکارهای تامین نوین مالی سریع تر امکان پذیر باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش، اعلام کرد: جواز تاسیس و پروانه بهره برداری تا آبان جاری به ترتیب 16.7و 5.9 درصد رشد داشته است.

سالم سازی سیستم ها جزو وظیفه قانونی و شرعی ماست

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خانواده صنعت، طبق آمار جزو سالم ترین دستگاه هاست، گفت: در شرایط جدید، مردم از دستگاه های حاکمیتی، سالم سازی سیستم ها و مراعات ضوابط قانونی را انتظار دارند که البته این امر، از نظر شرعی و قانونی وظیفه ماست.

وی افزود: یکی از ویژگی های مدیر در نظام جمهوری اسلامی، برخورداری از سلامت کاری به ویژه در حوزه هایی که بحث بیت المال مطرح است و لازمه این موارد، ناظر قراردادن خداوند در همه کارها است و نکته دیگر پایبند بودن به خون شهداست.

رحمانی تاکید کرد: مبارزه با فساد را تکلیف قرار داده و در اولویت بگذاریم. چرا که فساد در صنعت، مانع توسعه صنعتی است از این رو امکان ندارد کشوری که فساد داشته باشد و بتواند پیشرفت کند و نمونه آن را همه ما می دانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مدیریت های تحت پوشش، همچون امانتی در دست ما است، گفت: از جمله مواردی که در جذب نیرو، مردم را بدبین می کند، فامیل بازی است و ما باید شایسته سالاری را در انتصابات مدنظر قرار دهیم و جذب بدون مجوز نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال با ساخت داخل اتفاق می افتد نه اینکه هر مدیری بدون اصلاح ساختاری، افراد جدیدی را استخدام کند. این موضوع، چابکی را از بین می برد. هر چند خواسته ما این است که یک جوان بیکار در کشور نداشته باشیم.

تصویب جذب نخبگان

رحمانی با موضوع تصویب جذب نخبگان در شورای عالی معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران می توانند از افراد نخبه با شرایط خوب همچون نفرات برتر کنکور، نفرات برتر دانشگاه های مناطق و غیره اقدام به جذب کنند.

وی ادامه داد: امسال از مقام معظم رهبری برای خدمت سربازی 200 نفر از نخبگان اجازه گرفته شد. ما باید زمینه جذب نخبگان را فراهم کنیم تا جذب خارج نشوند چرا که آنها سرمایه های آینده کشورند. افتتاح 3.6 میلیارد دلار طرح در شرایط تحریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایمیدرو امسال 3.6 میلیارد دلار طرح افتتاح می کند، گفت: از فردا 2 دیگ کارخانه آلومینیوم جنوب، روشن می شود و با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید شمش آلومینیوم به حدود 2 برابر می رسد.

وی افزود: از سوی دیگر فاز نخست انتقال آب از خلیج فارس به صنایع استان های کرمان و یزد، با 12 هزار میلیارد تومان امسال به بهره برداری می رسد. این اقدامات در شرایطی اتفاق می افتد که در تحریم بین المللی هستیم.

رحمانی به موضوع قانون بازنشستگی اشاره کرد و گفت: افرادی که مشمول این قانون هستند، نباید در شرکت ها فعالیت کنند و با سازوکار دیگر، در جاهای دیگر مشغول به کار شوند. وی ادامه داد: جذب بی رویه مشاور توسط مدیران نباید انجام شود و حضور افراد در چند هیات مدیره خلاف اصول فنی است. همچنین باید بر دفاتر خارج از کشور نظارت و کنترل شود و مدیریت ها دوره ای باشد.

ارتباط با مردم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت ارتباط شرکت ها با استان های محل استقرار گفت: مردم منطقه باید از واحدهای مذکور بهره مند شوند. تامین و تدارک شرکت ها با هدف ایجاد رونق، از همان استان انجام شود.

وی ادامه داد: کمک های اجتماعی قانونی باشد. معادن فعال به رفاه اجتماعی مردم منطقه و زیرساخت ها توجه کنند همچنین در مناطق محروم، از سوی واحدهای صنعتی و معدنی، فعالیت های اجتماعی و انسانی صورت گیرد تا مردم منطقه حس کنند واحد مستقر در زندگی آنها تاثیر گذار است. رحمانی خاطرنشان کرد: تا صنعت، ارتباط خود را با دانشگاه عمیق نکند و به سمت دانش بنیان کردن آن نرود، توسعه نخواهد یافت.

وی افزود: در حوزه پرسنل، توجه به نظام پیشنهادات و ارتقای انگیزه نیروی انسانی ضروری است. ما فقط مسئول سودآوری نیستیم بلکه در تنظیم بازار نیز مسئولیت داریم و باید برنامه ریزی کنیم تا مجبور نشویم از واسطه، کالا بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تکمیل طرح های نیمه تمام در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: طرح ها باید اولویت بندی شوند و برنامه های 5 ساله توسعه، چشم انداز 20 ساله و غیره مشخص شود و به جای اینکه 2 طرح را شروع کنیم، 2-3 طرح را به اتمام برسانیم.

وی درباره شرایط اجرایی شدن یا نشدن پروژه ها گفت: چنانچه طرحی امکان اجرایی شدن (از نظر فنی و اقتصادی) ندارد باید بایت آن طرح از مردم عذرخواهی کرد.