۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

2برابر شدن تولید، به معادن توان پرداخت حقوق دولتی می‌دهد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 401088
2برابر شدن تولید، به معادن توان پرداخت حقوق دولتی می‌دهد

معادن کوچک سنگ آهن و خصوصی و مصالح ساختمانی غیرفعال شدند و قطعا این تعطیلی اثرات خود را بر حقوق دولتی سال آینده خواهد گذاشت. در حوزه معادن صادراتی نیز سال آینده تولیدشان کاهش پیدا می‌کند. لذا دو برابر شدن تولید از سوی معادن غیرممکن است.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: حقوق دولتی در بودجه سال 99 دوبرابر شده است و این موضوع در صورتی ممکن می‌شود که تولید معادن دوبرابر شود تا بتوانند این حقوق دولتی را پرداخت کنند. اینکه معادن بتوانند تولید را دوبرابر کنند محال است، همین اینکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند کار بزرگی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: با بخشنامه‌هایی که دولت امسال وضع و اجرایی می‌کرد مخصوصا بخشنامه اخیر وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی، بخشی از معادن تعطیل شدند به خصوص معادن کوچک سنگ آهن و خصوصی غیرفعال شدند  و قطعا این تعطیلی اثراتش را بر حقوق دولتی سال آینده خواهد گذاشت. همچنین در حوزه معادن صادراتی که به نظر می‌رسد سال آینده تولیدشان کاهش پیدا کند و معادن مصالح ساختمانی نیز با توجه به رکود مسکن حال خوبی ندارند، لذا دو برابر شدن تولید از سوی معادن غیرممکن است.

صمدی تاکید کرد: بازار کشش دوبرابر شدن حقوق دولتی را ندارد. فعالیت معدنکار باید اقتصادی باشد، طبیعتا اگر حقوق دولتی بخواهد بدین شکل افزایش پیدا کند _ که در یکی دو سال اخیر حقوق دولتی افزایش داشته است و دیگرامکان پذیر نیست- معادن دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.

وی بیان کرد: با این حساب، رقم اعلام شده صرفا یک عدد است که در بخش درآمد بودجه را پوشش دهند که در سال آینده خودش را درکسری بودجه نشان خواهد داد.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران بیان داشت: معادن باید فعالیت داشته باشند تا بتوانند حقوق دولتی را پرداخت کنند، وقتی غالب معادن کشور مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی است و این ها شرایط خوبی ندارند و با کمترین ظرفیت کار می‌کنند، نمی توان انتظار پرداخت حقوق دولتی با چنین افزایشی را داشت.

سعید صمدی اظهار کرد: وقتی ظرفیت معدن کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های آن همچنان ثابت است، طبیعتا اگر قرار باشد هزینه دیگری اضافه شود قطعا معدن و معدندار توانایی پرداخت را نخواهند داشت و بعید است دولت بخواهد سال آینده حقوق دولتی را زیاد کند.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است که خیلی از سال ها بیشتر از 50درصد حقوق دولتی تحقق پیدا نکرده است که در 7 ماهه سال جاری دولت حدودا 900 میلیارد تومان از حقوق دولتی دریافتی داشته است که کل حقوق دولتی سال 98، 1500میلیارد تومان است. معمولا فعالیت معادن در شش ماه دوم کمتر می‌شود و یک سری از معادن هم به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه تعطیل می‌شوند.

صمدی در پایان تاکید کرد: دولت بر معادن صادراتی  فشاری وارد کرد و مانع صادراتشان شد تا آن ها را مجبور به پرداخت حقوق دولتی کنند همین قضیه باعث شد مقدار زیادی پول وصول شود .