۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

بزرگترین مشکل معادن استان بوشهر نبود پایانه صادراتی جامع است

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۷
کد خبر: 399333
بزرگترین مشکل معادن استان بوشهر نبود پایانه صادراتی جامع است

رییس خانه معدن استان بوشهر گفت:دستور اولیه تاسیس پایانه صادراتی جامع در استان بوشهر صادر شده و بحث سرمایه گذاری و میزان برآورد ریالی مانده است که اگر این اتفاق بیافتد انقلاب بزرگی در صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی در استان است.

اقتصاد آنلاین- طاهره گودرزی؛ احمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار کرد: استان بوشهر در حوزه شن و ماسه، سنگ گچ، آهک و سنگ لاشه معادن خوبی دارد ودر کنار این معادن، صنایع معدنی هم رشد خوبی داشته‌اند که هم نیازهای استان را تامین می‌کنند و هم مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس و فرامنطقه ای از قبیل هندوستان و بنگلادش هم صادر می‌شود.

وی افزود: به تازگی ایمیدرو تحقیقاتی در استان انجام داده که منجر به کشف پهنه بزرگ معدن بوکسیت شد. بوکسیت یک نوع ماده معدنی و اصلی آلومینیوم است که در کشور با کمبود مواجه هستیم، در همین راستا ایمیدرو سرمایه گذار را معرفی کرد که در حال اکتشاف و فراهم کردن زیرساخت‍‌ها است تا به ماده مورد نظر برسد.

رییس خانه معدن استان بوشهر بیان کرد: ماده معدنی که درچند سال اخیر شرکت‌های مختلفی اعلام امادگی برای مطالعات و سرمایه گذاری آن کرده‌اند، معدن بیتومن یا قیر است که  در منطقه دشتی استان کشف شده و سرمایه‌گذار در حال تجهیز است تا بتواند مراحل مقدماتی را برای اجرا و بهره‌برداری انجام دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران تصریح کرد: علاوه بر بازارهای داخلی استان، کشورهای حوزه خلیج فارس عمده بازارهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر هستند. 100 درصد گچ و سنگ گچ کشور کویت را استان بوشهر به دلیل نزدیکی تامین می‌کند، ضمن اینکه این ماده معدنی بعضا به قطر، امارات و عمان نیز صادر می شود.

وی گفت: دیگر ماده معدنی موجود در استان آهک است که اگر فرآوری شود به آهک میکرونیزه  و آهک ای هیدراته تبدیل می‌شود.  و بازار عمده کارخانه آهک میکرونیزه هندوستان، بنگلادش و یک کشور آفریقایی خواهد بود.

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهر پتانسیل  و ظرفیت ماده معدنی استان را بسیار بالا دانست و اضافه کرد: استان بوشهر 900 کیلومتر مرز آبی ( که بیشترین است) دارد و با تمام پتانسیل‌های موجود ، بزرگترین ضعف این استان نبود یک اسکله و پایانه صادراتی جامع است. تمام مواد معدنی استان از طریق بنادر کوچک با شناورهای کوچک که احتمال پهلوگیری دارند انجام می‌شود و کشتی های بزرگ نمی‌توانند در آن جا پهلو گیری کنند تا به کشورهای فرامنطقه‌ای صادر کنند.

مرادی دستور اولیه تاسیس پایانه صادراتی را از دستاوردهای ایمیدرو و خانه معدن عنوان کرد و گفت: پیگیری‌های این طرح در حال انجام است و کارهای هیدورگرافی، ژئوگرافی و مطالعاتی آن انجام شده و فقط بحث سرمایه گذاری و میزان برآورد ریالی آن مانده است که اگر این اتفاق بیافتد، انقلاب بزرگی در صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی  استان است.

رییس خانه معدن بوشهر تاکید کرد: دیگر ماده معدنی که مشکلی برای صادرات آن وجود ندارد سیمان کلینکر است که تمام کشورهای خلیج فارس، هندوستان، بنگلادش و آفریقای جنوبی را کاملا پوشش می‌دهد بنابراین بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان سیمان کیلنکر و گچ است.

مرادی بروکراسی اداری را از مهم ترین چالش‌ها دانست و افزود:  حضور معارضین محلی نیز به مشکلات اداری با دولت هم اضافه شده است. معارضین دو دسته هستند؛ یک دسته مرتع‌داران که در قدیم دام‌ و چراگاهی داشتند، دسته بعدی افرادی هستند که اراضی زراعتی دارند. بزرگترین چالش ما با این دودسته است که ضعف در ممیزی نبودن اسناد زراعتی و مرتع‌داری است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار مجبور می‌شود که بخشی از پول فراهم کردن زیرساخت‌ها را به مرتع دار و زارع بدهد.

این فعال معدنی تاکید کرد: چالش اصلی در این مورد ضعف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است. معارضان محلی تمامی اطلاعات را قبل از ورود سرمایه‌گذار از این دو مجموعه استخراج می‌کنند. زمانیکه سرمایه‌گذار در حال مطالعه است اطلاعات از این سازمان‌ها درز می‌کند که معارض با هماهنگی جهاد کشاورزی خوداظهاری می‌کند که ملک شخصی و اجدادی است و در کیمسیون ماده 90 رای و دادگاه رای می‌گیرندکه باعث توقف سرمایه‌گذاری می‌شود.

رییس خانه معدن استان بوشهر با ارایه دو پیشنهاد به وزارت کشاورزی گفت: باید مرتع داران را پایش و ممیزی جدید کنند و لیست را به روز کنند تا پروانه‌های قدیمی را ابطال و پروانه مرتع داران واقعی را تمدید کنند. پیشنهاد دوم  هر طرح صنعتی، معدنی، کشاورزی و  در کل هر طرح سرمایه‌گذاری در منطقه‌ای از کشور ابلاغ می‌شود تا اجرایی گردد، جهاد کشاورزی از گرفتن خود اظهاری و مقدمات اسناد ملکی یا زراعتی  هر شخصی جدا خودداری کند.