۰ نفر

رییس خانه معدن استان یزد در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

عوارض 25درصدی تیر خلاص دولت به بخش معدن/ توسعه در استان‌ها با معدن امکان‌پذیر است

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 399080
عوارض 25درصدی تیر خلاص دولت به بخش معدن/ توسعه در استان‌ها با معدن امکان‌پذیر است

رییس خانه معدن استان عوارض 25 درصدی را تیر خلاص دولت به معدن عنوان کرد و گفت: این تعرفه معادن فلزی و غیرفلزی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد.

اقتصاد آنلاین- طاهره گودرزی؛ سعید افضلی پور در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: استان یزد دارای 594 معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که مجموعا با ظرفیت اسمی 60 میلیون تن در سال مواد معدنی تولید می‌کند و نزدیک به 12هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، اگر صنایع معدنی را هم لحاظ کنیم چیزی بالغ بر 60 هزار نفر اشتغال است.

وی ادامه داد: 32 نوع ماده معدنی در استان در حال استخراج است که از این تعداد برخی جایگاه خاصی دارند؛  استان یزد بزرگترین تولیدکننده سنگ اهن در کشور است و رتبه یک سنگ روی را دارد، در باریت بالاترین تولید مربوط به استان یزد است. در بخش سنگ‌های تزیینی نیز در رده  ده استان برتر کشور قراردارد  که از دیرباز در حال کشف، استخراج و بهره برداری بوده است.

رییس خانه معدن استان یزد  افزود:یزد در خاک‌های صنعتی و نسوز جزو 5 ذخیره مهم در کشور  است که به پشتوانه همین خاک‌های نسوز، صنعت کاشی و سرامیک در استان توسعه ویژه‌ای دارد و به جرات می توان گفت بیش از 50 درصد کاشی و سرامیک در این استان تولید می‌شود.

افضلی‌پور عوارض 25 درصدی را تیر خلاص دولت به معدن عنوان کرد و گفت: این تعرفه معادن فلزی و غیرفلزی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد. معادن غیرفلزی(سنگ‌های ساختمانی) در کشور به هیچ عنوان کمبود ندارد و واحدهای فرآوری و سنگ‌بری در کشور وجود ندارد که به دلیل کمبود سنگ تعطیل شده باشند، لذا  عرضه  بیشتر از تقاضا  است و در این شرایط بهترین راه برای فروش؛ صادرات است که هم ارزآوری برای کشور دارد هم باعث حفظ اشتغال می‌شود. به نظر من وضع عوارض، غیرکارشناسی و تیرخلاص برای معادن بود. عمدتا معادن اگر بازار خارجی را هم با توجه به رکود بازار داخلی از دست دهند، عملا راهی جز تعطیلی ندارند.

رییس خانه معدن استان یزد فرآوری حداکثری در معادن فلزی کشور یا استان را حرف درستی دانست و بیان کرد: بیشترین میزان ارزش افزوده در داخل کشور بر روی سنگ‌های فلزی مخصوصا سنگ آهن است. لذا باید زیرساخت‌های لازم برای واحدهای فرآوری فراهم باشد، نمی‌توانیم مانع تولید یک معدن شویم تا زیرساخت‌ها را آماده کنیم و وقتی به سنگ احتیاج پیدا کردیم از معدن بخواهیم شروع به تولید سنگ آهن کند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای فولادسازی هم نمی‌توانند ادعا کنند تحت هر شرایطی باید مواد اولیه‌شان از سوی معادن تامین شود؛ گفت: چه پول بدهند یا ندهند و یا ارزان و غیرنقدی خرید کنند، رقابت منطقی در بازار را از بین می‌برد و باعث می‌شود قیمت ترجیحی مجدد مطرح شود که با قیمت‌های ترجیحی فضای سالمی در عرضه مواد وجود نخواهد داشت.

این فعال معدنی حمل و نقل و ماشین آلات را از موضوعات مهم معادن ذکر کرد و گفت: نتیجه فعالیت اکتشافی به شناسایی ذخیره معدنی، بهره برداری به استخراج و عرضه ماده معدنی منجر می‌شود. وقتی ماده معدنی به فروش می‌رسد باید به‌دست متقاضی و مصرف کنند برسد که  فاصله بین کارخانه تا محل مصرف بر دوش بخش حمل و نقل است.

وی تاکیدکرد: در این سال‌ها بخش معدن رشد خوبی داشته است اما  بخش حمل و نقل مطلقا نتوانسته همپای معدن توسعه پیدا کند. در کشورهای پیشرفته برای حمل مواد معدنی از ظرفیت جاده‌ای استفاده نمی‌کنند و  حمل جاده‌ای بیشتر برای مواد غذایی و فاسدشدنی است  و برای مواد معدنی باید از حمل و نقل ریلی استفاده شود.

رییس خانه معدن یزد اظهار کرد: متاسفانه حمل و نقل ریلی در کشور سال‌هاست حرکت لاک پشتی داشته و هیچ توسعه‌ای نداشته است، عملا  بار سنگین حمل مواد معدنی را جاده‌ها به دوش می‌کشند که باعث بوجود آمدن مشکلاتی از جمله فرسایش، خطرات جاده‌ای و افزایش حوادث رانندگی می‌شود.

سعید افضلی‌پور تاکید کرد: زیرساخت‎های حمل ونقل جاده‌ای وجود ندارد و باید آن را مهیا کرد لذا این زنجیره باعث افزایش قیمت  تمام شده محصول می‌شود  یا هزینه منفعت به شدت در حمل و نقل پایین و هزینه‌ سربار به معدن و معدنکار تحمیل می‌کند.

وی از استان یزد که دارای معادن با سابقه است نام برد و افزود: قدمت معدنکاری در استان  باعث شده مردم با این بخش عجین شوند و کمتر معدنی را به عنوان غیرفعال یا به ذات تعطیل داشته باشیم. شاید چند مورد معدن به دلیل مشکلات موقتا غیرفعال شود اما نمی‌توانیم آن‌را به همه معادن تعمیم دهیم.

این فعال معدنی ادامه داد:معادن در  استان یزد یا فعال هستند یا نیمه فعال که چندماه از سال را کار می‌کنند و بقیه را فعالیت نمی‌کنند که از نظر من این معادن غیرفعال یا تعطیل نیستند.

وی به اهمیت فعالیت کارگروه احیا و فعالسازی معادن کوچک اشاره کرد و بیان داشت: این طرح بیشتر باید به سمت توسعه فرآوری برود یعنی ماده‌ای که به دلیل کیفیت پایین مشتری نداشته باید با فرآوری کیفیت را بالا برد و ماده را دارای ارزش افزوده کرد  مخصوصا در حوزه خاک‌های صنعتی و نسوز که به خاطر کیفیت پایینی بازار فروش ندارند و از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند اما وقتی واحد فرآوری با سیاست احیای معادن کوچک تاسیس می‌شود، خاک‌های معادن هر استان را فرآوری می‌کند که باعث احیا تمام معادن می‌شود و  محصول با کیفیت بالایی را تولید می‌کتند، لذا تعطیلی معادن یا ناشی از اتمام ذخیره و نیاز مجدد به اکتشاف است  یا تعطیلی موقتی است که ناشی از عدم بازار و کیفیت پایین محصول می‌باشد.

وی تاکید کرد: سیاست حمایت از معادن کوچک و متوسط باید به شکلی باشد که معدن را با فرآوری و بهبود کیفیت،  بازار فروش برایش پیدا کنند تا بتواند فعالیت داشته باشد و خیلی از معادن می‌توانند با این سیاست احیا و فعال شوند

رییس خانه معدن استان یزد در پایان به کم آبی استان‌های مثل یزد و کرمان اشاره کرد و گفت: کم آب بودن باعث شده به سمت توسعه کشاورزی نرویم لذا  وقتی منابعی مثل معدن در استان است هر عقل سلیمی این را می گوید که باید خدارا شاکر باشیم که این نعمت الهی را به ما داده و بهترین روش ادامه تولید است  تا هم اشتغال حفظ و هم ماده معدنی در سبد مواد اولیه کشور عرضه شود، باید این را بپذیریم که اولویت توسعه در برخی از استان‌ها معدن است.