۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تاثیر تغییرات جهانی در بخش معدن/ آغاز سرمایه‌گذاری‌های مسی در کنگو

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 397714
تاثیر تغییرات جهانی در بخش معدن/ آغاز سرمایه‌گذاری‌های مسی در کنگو

تاثیرپذیری بخش معدن از اتفاقات در حال وقوع در کشورهایی که بخشی بزرگ از اقتصاد آنها وابسته به معدن است امریست ناگزیر. از همین رو معادن در کشوری مانند شیلی که پیشتر یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاری معدنی به حساب می‌آمد با تاثیرپذیری از شرایطی که در آن ایجاد شده اکنون به عنوان یک مقصد نه چندان امن سرمایه گذاری از سوی یکی از تاثیرگذاران بخش معدن در جهان معرفی می‌شوند. رابرت فریدلند که خود بنیان گذار یکی از مهمترین شرکت‌های معدنی در جهان است عنوان می‌کند که در شرایط کنونی به جای سرمایه گذاری در شیلی باید به جمهوری دموکراتیک کنگو برای سرمایه گذاری‌های معدنی اندیشید.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ رابرت فریدلند بنیان گذار شرکت معدنی ایوانهو و یکی از تاثیرگذاران صنعت معدن در ایالات متحده در کنفرانس معادن و پول که روز دوشنبه برگزار شد در رابطه با آینده بخش معدن در قاره آمریکا و تاثیر ناآرامی‌های اخیر شیلی بر بخش معدن این کشور معتقد است که این شرایط سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری‌های جدید در شیلی منع و به سمت کنگو سوق می‌دهد که پیشنهادی جذاب برای سرمایه گذاری در بخش معدن به شمار می‌رود.

فریدلند در این کنفرانس عنوان کرد: در حالی که شیلی به عنوان تولید کننده برتر مس در جهان درگیر برخی ناآرامی‌های داخلی شده است، انتخاب رییس جمهوری جدید کنگو فلیکس تشیسکدی چشم انداز بخش معدن را در جمهوری دموکراتیک کنگو بهبود بخشیده است. گفتنی است شرکت ایوانهو که فریدلند آن را بنیان گذاشته است، در حال توسعه دومین پروژه بزرگ استخراج مس جهان در کنگو است که تولید آن از سال 2021 آغاز می‌شود. 

بنیان گذار شرکت ایوانهو در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که اوضاع در شیلی رو به وخامت می‌رود و ریسک سرمایه گذاری معدنی در این کشور را افزایش می‌دهد، می‌توان به کنگو به عنوان یک مقصد مطمئن سرمایه گذاری نگاه کرد.

پس از گذشت بیش از دو دهه، فریدلند به عنوان یک سرمایه گذار معدنی و تیم همراه وی، برخی از بزرگترین کشفیات معدنی را در جهان انجام داده‌اند. علاوه بر کشف بزرگترین ذخایر مس در آفریقا، پروژه‌های دیگر شامل ساخت معدن مس و طلای اویو تولگوی Oyu Tolgoi در صحرای گبی مغولستان و کشف سپرده نیکل خلیج ویسی در کانادا Voisey’s Bay که در سال 1996 به مبلغ بیش از سه میلیارد دلار فروخت از جمله این اقدامات است. گفتنی است که ایوانهو همچنین در حال توسعه یک معدن پلاتین در آفریقای جنوبی است.

اظهارات فریدلند در این کنفرانس ابراز تعجب دولت شیلی را به همراه داشت. بالدو پروکوریکا وزیر معدن شیلی در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: چنین ابراز نظرهایی ناشی از عدم شناخت کافی از شیلی است؛ چرا که شیلی دارای سابقه طولانی در زمینه پایدار سرمایه گذاری در معدن‌کاری است و ناآرامی‌های یک ماهه نمی‌تواند بر این روند ریشه دار تاثیرگذار باشد.

البته این نکته لازم به یادآوری است که جمهوری دموکراتیک کنگو هم مسائل خاص خود را دارد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اوایل ماه جاری اعلام کرد که شرکت‌های استخراج و خرید مس و کبالت از کنگو باید برای مبارزه با فساد و مسائل مربوط به کودکان کار در این کشور خدماتی به انجام رسانند.

وزیر معدن شیلی همچنین در اظهارات خود عنوان کرده است: فریدلند شیلی را که یک کشور جدی با قوانین روشن و دائمی است با جمهوری دموکراتیک کنگو که سابقه بی ثباتی و عدم رعایت قوانین را داراست، مورد مقایسه قرار می‌دهد که این مقایسه از اساس نادرست است.