۰ نفر

رییس خانه معدن استان فارس در گفت وگو با اقتصادآنلاین؛

استان فارس رتبه دوم معادن سنگ تزیینی/ دستورالعمل‌های ملی در استان‌ها تفسیر به رای می‌شود

۴ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۲
کد خبر: 397302
استان فارس رتبه دوم معادن سنگ تزیینی/ دستورالعمل‌های ملی در استان‌ها تفسیر به رای می‌شود

​معادن سنگ‌های تزیینی استان فارس جز برترین معادن کشور از حیث ذخیره و تعداد هستند. استان فارس بزرگترین تولیدکننده خاک نسوز در کشور است که در داخل و استان‌های مجاور مورد استفاده واقع می شوند و به واسطه شرایط زمین شناسی‌ای که دارد، دارای معادن غنی گچ است . به نظرمی‌رسد باید مطالعات عمیق‌تری از حیث میزان و عمق در معادن فلزی انجام شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ محمدحسین شرافت رییس خانه معدن استان فارس در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مشکلات در بخش معادن و صنایع معدنی از اقتصاد و تصمیمات سیاسی کلان کشور تحمیل می شود. همچنین روابط سیاسی کشور با سایر کشورها نیز تاثیر به سزایی بر این بخش می گذارد. وی مشکلات  معدنکاران با معارضین محلی را نیز از مشکلات دیگر برشمرد  که روند فعالیت  معدن را دچار وقفه و اختلال می‌کند.

وی به تضاد میان معدنکاران با سازمان منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: این نشات گرفته از عدم اجرای قوانینی است  که توسط این سازمان ها باید اجرا شود  که عدم اجرای آن باعث  ایراد گرفتن دستگاه‌های بازرسی و نظارتی می‌شود. چالش دیگر مربوط به توافقاتی است که  در سطح ملی فی مابین وزارت صنعت،معدن و تجارت  و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی انجام می‌شود اما در استان‌ها تفسیر به رای می‌شود، که این دستور العمل‌های تفسیر شده مسایل مرتبط با بخش معدن و محیط زیست را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

شرافت دو راهکار را برای مرتفع شدن هرکدام از این چالش‌ها بیان کرد و گفت: در ابتدا، دستگاه‌های قانون‌گذار و نظارتی نسبت به اصلاح برخی قوانین یا مقررات زدایی از دستوالعمل‌هایی که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی که ارتباط مستقیم با بخش معدن دارد را انجام دهند. وی راهکار بعدی را وحدت رویه در استان‌ها دانست و افزود: برای وحدت رویه در استان‌ها که مطابق توافقات وتفاهم‌نامه‌های فی‌مابین وزارت صمت و سازمان جنگل ها، به شکل آموزشی ، از بخشنامه‌هایی که در استان‌ها تفسیر شده است جلوگیری شود. لذا تا این دو اتفاق پیش نیاید، فرض داشتن تضاد بین معدنکار و محیط زیست همیشه وجود دارد.

رییس خانه معدن استان فارس گفت: 3جلسه احیای معادن کوچک در استان فارس جلسه برگزار شده و یک سری از معادن معرفی شده‌اند که مشکل عمده این معادن بالادستی است یعنی مربوط به تضادهای اشاره شده بین محیط زیست و منابع طبیعی است.

محمدحسین شرافت ادامه داد: برای اینکه در سطح استان خطوط راه آهن تعریف نشده است مواد معدنی از طریق ریل جابه جا نمی شوند. اگرچه در کارگروه احیا و فعال‌سازی و شورای معادن استان پیشنهاداتی شده است مبنی بر ایجاد انشعاباتی به 4نقطه اصلی معدنی استان از جمله شهرستان‌های آباده، سوانات و نی‌ریز که در مجاورت خصوط دایر و یا درحال تاسیس ریل هستند پیش بینی و بودجه‌هایی منظور شود، و بخش عمده‌ای از محصولات معدنی این چند نقطه استان را به سمت پایانه‌های فروش و صادراتی حمل شود. در حال حاضر این مشکل در سایر نقاط کشور برای معادن وجود دارد و در برخی مواقع، معادن استان نیاز به رسیدن به موالی صادراتی دارند که به دلیل عدم موجودی کامیون‌هایی که بتوانند این بار را حمل کنند، قراردادهای معدنکاران با مشتریانشان دچار چالش می‌شود.

وی افزود:  معادن سنگ های تزیینی از حیث رتبه بهترین هستند که بزرگترین معادن سنگ تزیینی کشور چه از لحاظ ذخیره و چه تعداد در استان فارس وجود دارد.همچنین  بزرگترین تولیدکننده خاک نسوز کشور، استان فارس است که هم در داخل استان و هم در استان‌های مجاور مورد استفاده واقع می شوند. وی ادامه داد: استان فارس به واسطه شرایط زمین شناسی، معادن غنی گچ دارد . همچنین به نظرمی‌رسد باید مطالعات عمیق‌تری از حیث میزان و عمق معادن فلزی انجام شود که بتوانیم در آن ها هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. در حال حاضر معادن سرب وروی و کرومیت در استان وجود داشته که به شکل زیرزمینی و روباز از این معادن استفاده می‌شود.

شرافت اظهار کرد: در شرایط تحریم‌ها و جنگ اقتصادی بر علیه کشور، همه صنایع با بحث صادرات مشکل دارند، که هم صادرات موادمعدنی دچار مشکل شده هم وضع عوارض غیرکاشناسی بر صادرات مزید برعلت شده و باید تجدیدنظر شود تا موادی که نیاز به صادرات دارند موانع صادراتی برایشان رفع شود.یکی دیگر از چالش‌های صادراتی، برگشت نرخ ارز است و علی‌رغم این مشکلات، معدنکاران به سختی ارز حاصل از صادرات را به چرخه ارزی برمی‌گردانند.

رییس خانه معدن استان فارس به دستاوردهای معدن استان اشاره کرد و گفت: در معادن فلزی (سرب وروی) در شهرستان فیروزآباد معدنی را که چندین سال قبل متروکه بود، با طرح‌های اکتشافی و استخراجی دقیق و مهندسی شده توانستند ذخایر خوبی را به اثبات برسانند و عملیات استخراج مدرن را با همکاری شرکت‌ های خارجی به روز رسانی کرده و به انجام رسانند. وی ادامه داد: در خاک‌های نسوز تحقیقات خوبی در معادن استقلال آباده انجام شده است که نباید مصارف آن را  صرفا مصارف را در کاشی وسرامیک ببینیم  بلکه مصارف پیشرفته از خاک‌های صنعتی می شود و ارزش افزوده فوق العاده‌ای دارد.وی در پایان افزود:  به نظر می رسد معدنکاران در یک پیمان نانوشته به سمت افزایش تولیدات معدنی در حال حرکت هستند، گرچه مشکلات زیادی اعم از تامین منابع مالی، تامین تجهیزات و ماشین آلات که ساخت داخل نیست و باید از خارج وارد شوند، را پیش‌رو دارند و سعی می کنند بر کیفیت محصولاتشان بی‌افزایند.