۰ نفر

رییس خانه معدن گلستان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین انتقاد کرد:

نبود تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در معادن گلستان

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 396643
نبود تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در معادن گلستان

قوانین زیست محیطی، نبود ماشین آلات و تجهیزات به روز، نبود جاده های دسترسی مناسب و سنتی بودن برداشت، معادن استان گلستان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ علی علمشاهی، رییس خانه معدن استان گلستان در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بیشتر معادن استان گلستان را زغالسنگ، ید و شن و ماسه کوهی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: عمده مشکل معادن زغالسنگ، بحث قیمت گذاری و فروش است که شرکت‌های فولادی و ذوب آهن باید پولشان را زودتر واریز کنند.

 وی در مورد عدم ایمنی معادن زغالسنگ گفت: ناظران اداره کار و سازمان صمت استان کار خود را انجام می‌دهند ولی به دلیل کمبود نیرو در قسمت معادن و صنایع معدنی، نظارت 100 درصدی وجود ندارد، لذا واحدهای تولیدی باید خود، نظارت بر ایمنی واحدهای خود را بیشتر کنند.

رییس خانه معدن استان گلستان ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی به صورت رایگان دوره‌های آمورزشی ایمنی در معادن (آتش‌نشانی، اعلام حریق و ایمنی) را برگزار می‌کند. نمی‌توانیم دلیل اصلی حادثه‌های معادن زغالسنگ را عدم نظارت ادارات دولتی بدانیم، بلکه خود معدن‌دار هم ممکن است خطا و سهل‌انگاری داشته باشد. همچنین باید اجبار برای گذارندن دوره های آموزشی بگذارند.

علمشاهی انحصار معادن ید را در استان گلستان عنوان کرد و گفت: صدف معدنی نیز جای کار و بازار خوبی دارد که باید به آن توجه ویژه داشت. همچنین چالش اصلی معادن شن و ماسه کوهی را عدم همکاری  محیط زیست دانست که اجازه برداشت کوهی را نمی‌دهند که باعث می شود به برداشت قاچاق روی بیاورند.

رییس خانه معدن استان گلستان گفت: در برداشت از بستر رودخانه کار خوبی صورت گرفته که جلوی سیل با تخریب زیاد را می‌گیرد که متاسفانه اداره آب نیز با ما همکاری نمی‌کند و درخواست‌های صادره از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان را رد می‌کند.

وی به مشکلات حمل و نقل اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود تجهیزات و ماشین‌آلات به روز، در حمل و نقل با چالش مواجه هستیم. بر فرض مثال شرکت بنز ماشینی را تولید کرده که به دلیل افزایش قیمت از 700 میلیون به 900 میلیون تومان امکان تهیه آن سخت است. وی ادامه داد: ماشین آلات کمپرسی مستعمل هم دیگر وجود ندارد که بخواهیم خرید کنیم. بر فرض مثال شرکت آمیکو یک مدل کمپرسی داشت که از سال 93 به بعد تولید نکرد، به شدت در حمل و نقل و ماشین آلات کمپرسی کمبود داریم.