۰ نفر

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در پاسخ به اقتصادآنلاین:

واردات ماشین‌آلات معدنی ناممکن نیست

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۲۴
کد خبر: 395465
واردات ماشین‌آلات معدنی ناممکن نیست

واردات ماشین آلات معدنی و مساله صادرات از جمله مهمترین مسائلی است که این روزها شرکت‌های معدنی از آن با عنوان چالش‌های روز یاد می‌کنند؛ گرچه بخشی از هر دو این مسائل به تحریم‌ها بازمی‌گردد اما در عین حال بخشی از مشکلات و ناهماهنگی‌های داخلی نیز بر این مسائل دامن زده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ ابوذر ندیمی در رابطه با تاثیر تحریم‌های فولادی بر تولید و صادرات گفت: در سیاست چندگانه بومی سازی، افزایش تقاضا و رفع تنگناهای ارزی با تعامل میان دولت و مجلس در این راستا هم با مشکلی روبرو نخواهیم بود.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا با تاکید بر اینکه نیازهای ما به گونه‌ای نیست که نتوانیم آن را از بازار تامین کنیم، تصریح کرد: زمانی با تولیدات کددار روبرو هستیم و زمانی با تولیدات جنرال. تامین تولیدات کددار می‌تواند با سختی‌هایی همراه باشد چرا که باید آن را از مبدا تامین کرد به عنوان مثال در پتروشیمی بوعلی قطعاتی بود که باید حتما از آمریکا تهیه می‌شد.

وی در رابطه با محصولات جنرال عنوان کرد: محصولات جنرال را می‌توان از بازارهای دیگر تامین کرد، ممکن است حتی از لحاظ استهلاک و مواردی از این دست ضررهایی هم در برداشته باشد اما تامین آنها کاری غیرممکن نیست و صرفه آن هم باید از سوی مدیریت شرکت‌ها تصمیم گیری شود.

ندیمی با تشریح مساله یارانه‌ها در رابطه با افزایش تولید، توضیح داد: در افزایش تولید و صادرات به هر حال در شرایط فعلی محدودیت‌هایی وجود دارد و برای ادامه فعالیت چنین کارخانه‌هایی نیاز به یک سری حمایت‌های ارزی از لحاظ زمان داریم یعنی در فاصله کوتاه‌تری به ما ارز برسانند و یا حمایت‌های ارزی از لحاظ قیمت که بتوانیم محصول را پوشش بدهیم.

وی تاکید کرد: در داخل کشور عزم بر اساس تصمیم سران سه قوه و رهبری بر این است که صنایع نخوابند، بحران بیکاری ایجاد نشود و رونق هم در هر صورت شکل بگیرد بنابراین دولت در تلاش است تا با عبور از بخشی از منافع خود از این صنایع حمایت کند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: حکومت می‌تواند موجبات تامین را با هزینه‌های موردنظر خود فراهم کند چرا که از نظر حکومت عدم افزایش یکباره قیمت‌ها مساله‌ای است که باید مورد توجه باشد و به همین دلیل یارانه‌هایی را برای این بخش در نظر می‌گیرند.

وی در رابطه با مشکل واردات ماشین آلات معدنی و صنعتی توضیح داد: به رغم وجود مشکلاتی اعم از پرداخت پول و دریافت کالا و پیدا کردن مبدا مطمئن برای خرید کالا که این پروسه را بسیار سخت می‌کند اما باید اذعان کنم که این واردات امری ناممکن نیست.