۰ نفر

دبیر انجمن ملی سنگ ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

نبود بازار، چالش اصلی احیا و فعال‌سازی معادن سنگ تزیینی/ صنعت سنگ با یک سوم ظرفیت تولید می‌کند

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 394364
نبود بازار، چالش اصلی احیا و فعال‌سازی معادن سنگ تزیینی/ صنعت سنگ با یک سوم ظرفیت تولید می‌کند

بیشترین معادن کوچک مقیاس، سنگ های تزیینی هستند و به دلیل اینکه بازاری برای محصولات این معادن وجود ندارد احیا و فعال‌سازی آن‌ها بسیار سخت تر از معادن فلزی است. لذا باید برنامه‌ریزی قوی صورت گیرد تا با بوجود آمدن بازار برای محصولاتشان بتوانند در چارچوب طرح احیا معادن کوچک مقیاس قرار گیرند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ احمد شریفی، دبیر انجمن ملی سنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بر روی سنگ های تزیینی، 20 درصد عوارض وضع شد که انجمن و معادن سنگ‌های تزیینی نیز با این عوارض مخالف هستند  و در جلسات متعدد با وزارت صمت مطرح کردیم این عوارض به ضرر معادن سنگ تزیینی است و باعث تعطیلی این معادن می شود.حساسیت معاونت معدنی وزارت صمت، از بین 2000 معدن موجود در این صنعت، حدود 20 واحد فرآوری وجود دارد که برای صادراتشان نیاز به سنگ با کیفیت دارند.در تعامل با وزرات صمت قرار شد راهکاری بیاندیشیم تا سنگ با کیفیت را برای واحدهای فرآوری تامین کنیم. به همین دلیل انجمن سنگ ایران این موضوع را به تمام تشکلات سراسر کشور بخشنامه کرد که اگر واحد فرآوری نیاز به سنگ با کیفیت دارند، به ما اعلام کنند تا با همکاری وزارت صمت نیاز آن واحد تامین شود. 

وی افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت به این باور رسید که عوارض 20 درصد برای سنگ های تزیینی از ابتدا منطقی نبود، لذا در جلسه پایشی که قرار است بعد از دو ماه از اجرای این طرح برگزار شود، براساس نتایج به دست آمده قطعا تجدید نظرخواهد شد. 

شریفی با اشاره به مشکلات اساسی در زنجیره صنعت سنگ کشور گفت: متاسفانه صنعت سنگ در کشور به دلیل نداشتن بازار با یک سوم ظرفیت خود تولید می کند. تحریم ها تاثیر بسزایی در صادرات محصولات داشته است. ما در کشور 30 میلیون تن ظرفیت تولید داریم که فقط 9 میلیون تن تولید می شود. وی افزود: یکی دیگر از معضلات اصلی این صنعت، نقل و انتقال پول است که به دلیل تحریم ها این موضوعات سخت تر شده و واحدهای صادرکننده با دشواری فعالیت و صادرات می کنند.

دبیر انجمن سنگ‌های تزیینی در مورد شعاری بودن احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقایس مطرح کرد: تمام معادن سنگ های تزیینی کوچک مقیاس هستند. معادنی که اعلام شده کار احیای آن انجام شده، بیشتر فلزی هستند که به دلیل داشتن مشتری (ذوب آهن،واحدهای فولادسازی و...) برای محصولاتشان، ماشین آلات به انها تعلق می گیرد، و فعال‌سازی آنها بسیار ساده تر از معادن سنگ‌های تزیینی است، مشروط بر اینکه خریدار برای محصولات شان وجود داشته باشد که معادن مس، سنگ آهن و... را شامل می شود.

وی  در پایان معضل اصلی معادن سنگ‌های تزیینی را نبود بازار دانست و ادامه داد: برای محصولات این معادن، خریداری وجود ندارد. یکی از مسایلی که قرار است هفته آتی در کارگروه معادن کوچک مقیاس در اتاق اصفهان مطرح شود، این است که باید امکان ایجاد یک  کنسرسیوم صادراتی قوی فراهم شود تا معادنی که پتانسیل برند شدن را دارند، محصولات استاندارد و با کیفیتشان در بازاهای جهانی و داخلی خریداری شود. لذا برای این معادن که بیشتراز 150 تا 200معدن نیست، باید برنامه ریزی صورت گیرد و به شرط وجود بازار بتوانند در چارچوب طرح احیا قرار گیرند.