۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۵۵درصدی قیمت هیدرواکسید کبالت

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 394261
افزایش ۵۵درصدی قیمت هیدرواکسید کبالت

کبالت به دلیل ویژگی‌های خاصی که داراست به عنوان یک ماده معدنی خاص و استراتژیک در میان مواد معدنی شناخته می‌شود؛ کشورهای معدود استخراج کننده کبالت بر اساس سیاست‌های خاصی که تعیین کرده‌اند هر از گاهی تصمیم به انبار کردن این ماده معدنی به جای فروش آن می‌گیرند. بر اساس آمار جهانی، کشورهای کنگو، کانادا، زامبیا، استرالیا، روسیه، کوبا، چین، برزیل، کالدونیای جدید، مراکش، اندونزی، آفریقای جنوبی، اوگاندا و بوتسوانا مهم‌ترین تولیدکنندگان کبالت در جهان هستند و این در حالی است که عمده ذخایر این ماده معدنی در کشور کنگو وجود دارد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ پس از اوج گرفتن قیمت کبالت در نزدیک به یک دهه گذشته با قیمتی نزدیک به 100 هزار دلار در هر تن، در ماه مارس سال 2019 قیمت کبالت به یک باره سقوط کرد.  

در این راستا تصمیم شرکت گلنکور در ماه آگوست مبنی بر استخراج بزرگترین معدن کبالت جهان، شرایط تازه‌ای را برای این ماده معدنی در بازار ایجاد کرد؛ با این وجود به نظر می‌رسد این تغییرات با بازار فلزات درگیر شده و قیمت‌ها در میانه کانال 30 هزار دلار باقی مانده است.  

در شرایطی که قیمت کبالت در بورس فلزات لندن با تغییری روبرو نبوده است، چشم انداز معیارهای معدنی (BMI) با ارزیابی قیمت کبالت در ماه اکتبر اعلام کرده است که قیمت سولفاته 2.3 در هر ماه افزایش یافته و در یک جهش بسیار قابل توجه قیمت هیدرواکسید کبالت (به طور معمول حاوی 20- 40 درصد کبالت است) 9.2 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است که پیش از این حرکت گلنکور قیمت هیدرواکسید کبالت در ارزیابی‌ها 17 هزار و 50 دلار در هر تن نشان می‌داد، با این وجود ارزیابی‌های ماه اکتبر که خبر از 26 هزار و 400 دلار در هر تن می‌دهد بیانگر آن است که قیمت‌ها در طول این مدت افزایش حدود 50 درصدی داشته‌اند.

واردات هیدرو اکسید کبالت و کنسانتره در مقایسه با سه ماهه ژوئن در سه ماهه سوم افزایش 28 درصدی داشته است. در نگاه نخست این طور به نظر می‌رسد که این گزارش حاوی خبر خوبی برای کبالت آلیاژی است اما با توجه به قیمت گذاری فلزات باتری این هشدار وجود دارد که شرایط بهتر برای قیمت گذاری "افزایش بنیادی" نبوده است بلکه "تا حدود زیادی بازتاب میانگین بهبود یافته قیمت فلز (که عاملی مهم در قیمت هیدرو اکسید است) بوده است تا تقاضای بازار."

در ماه اکتبر گلنکور متعهد شد تا یک چهارم از فروش سالانه خود را در طول پنج سال آینده به چین بفروشد تا کبالت مورد نیاز این کشور برای تولید باتری کارخانه GEM تامین شود. شرکت بار که در سوییس مستقر است حداقل بین سال‌های 2020 تا 2024 حداقل 61 هزار و 200 تن هیدرو اکسید کبالت را به این شرکت چینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در ساخت باتری را در این بازه زمانی به فروش می‌رساند.  

ارزیابی‌ها همچنین به این نکته اشاره دارد که چنین معامله‌ای، در کنار توافقنامه عرضه‌ای که در ماه می سال 2019 میان شرکت گلنکور و بگیوم یومیکور اعلام شد "می‌تواند بیش از 85 درصد تولیدات کبالت گلنکور در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2020 را در یک پروسه کامل قرار دهد."

گفتنی است مصرف کنندگان کبالت به دنبال تامین هیدرو اکسید قابل ردیابی هستند که ممکن است پیش از این در زنجیره تامین شرکت‌هایی مثل GEM و یومیکور نبوده باشد و همین مساله می‌تواند در زنجیره تامین سایر مصرف کنندگان پیشین تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. گلنکور یکی از معدود تولیدکنندگان صنعتی در مقیاس بزرگ در کنگو است که می‌تواند کبالت قابل ردیابی و آزاد را از معادن این کشور استخراج کند.

تشدید بررسی زنجیره تامین کبالت در نتیجه تسلط جمهوری دموکراتیک کنگو (صاحب بیش از دو سوم تولید جهانی و بخش عمده ذخایره کبالت در دنیا) و حمایت از استخراج کنندگان کبالت در سایر نقاط دنیاست، استخراج کبالت بدون درگیری موجب افزایش حق بیمه این ماده معدنی در آینده خواهد شد.