۰ نفر

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در پاسخ به اقتصادآنلاین؛

با سهم 14درصدی از بازار تولید رتبه دوم تولید فولاد را در اختیار داریم

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 394014
با سهم 14درصدی از بازار تولید رتبه دوم تولید فولاد را در اختیار داریم

دستیابی به افق تولید 55 میلیون تنی فولاد تا سال 1404 از جمله مسائلی است که این روزها مانع از صادرات سنگ آهن خام و در عین حال تلاش برای افزایش تولید در کارخانه‌های فولادی بوده است؛ بومی سازی صنعت فولاد و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن در شرایط تحریم از جمله مسائلی است که مورد نظر مسئولان و مدیران فولادی قرار گرفته است.

اقتصادآنلاین- اکرم شعبانی؛ ابوذر ندیمی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا در نشست خبری در پاسخ به اقتصادآنلاین در ارزیابی خود از چشم‌انداز تولید و فروش در ۶ ماهه دوم سال گفت: یک بخش مهمی از فعالیت ما در امر تولید مربوط به فولاد مبارکه است چون فولاد مبارکه ۳۵ درصد از این بازار را در دست دارد و سهم شرکت ما ۱۴ درصد است که طبیعتا سهم ما از بازار کمتر می‌شود.

ندیمی با تاکید بر اینکه در عین حال رکود و رونق جامعه بر فروش ما تاثیرگذار است، ادامه داد: ما تلاش داریم که نقش تعدیل دار را داشته باشیم و نه انبارداراما در شرایطی که فروش داخلی کاهش داشته باشد، نمی‌توانیم بر افزایش تولید تاکید داشته باشیم؛ همچنین برخی محدودیت‌های درون کارخانه‌ای هم داریم که ممکن است بر امر تولید تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های داخلی و خارجی تقاضا ممکن است کاهش داشته باشد اما عرضه و تقاضای داخلی ما را نگران نمی‌کند و همین روز گذشته 12 هزار تن ورق خریداری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در زمینه ورق سرد و محصولاتی مانند آن فعالیت دارد، خبر داد: این شرکت بر اساس آمار انجمن فولاد رتبه دوم تولید فولاد کشور را پس از فولاد مبارکه اصفهان در اختیار دارد، ما به غیر از تولید در زمینه اشتغال زایی هم موفق عمل کرده‌ایم و حدود 600 نفر به صورت مستقیم و بیش از این تعداد به صورت غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت دارند.

ابوذر ندیمی عنوان کرد: اگر بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم و مضایق صادراتی را برداریم، شاید بتوانیم در حوزه‌های دیگر به بسته جامع‌تری از دیدگاه اثرگذاری دست یابیم.

وی افزود: ورود ما به عنوان یک شرکت فولادی به حوزه‌های خودرو، ساختمان، صنایع فلزی و از این قبیل می‌تواند کاهش ارزبری و در عین حال کاهش آورد خارجی را به همراه داشته باشد.

ندیمی تصریح کرد: فولاد غرب آسیا در حال حرکت به سمت تولید محصولات با ضخامت کمتر است چون نیاز کشور و صنعت خودروسازی را در این مساله دیده است.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا به اشاره به اینکه تقریبا با اکثر بانک‌های کشور تسویه کامل کرده‌ایم و یا درصد کمی از بدهی‌ها باقی مانده است، ادامه داد: معتقدیم با پرداخت‌های اینچنینی اعتبار به اشتغال، کاهش واردات و افزایش صادرات افزوده‌ایم، با چنین رویکردی توانسته‌ایم منابع ریالی خود را مدیریت و پس از 9 سال در ماه‌های اخیر به سود چند ده میلیارد تومانی رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه در طول مدت فعالیت تلاش کردیم منابع انسانی را حفظ و افزایش دهیم، توضیح داد: در حال حاضر یکی از جوان‌ترین صنایع فولادی کشور محسوب می‌شویم، ما در این شرکت و کارخانه عموما از تازه فارغ التحصیلان استفاده کرده‌ایم و جوان‌گرایی و استخدام تازه فارغ التحصیلان از اولویت‌های ما بوده است.

ندیمی با اشاره به اینکه در طول این مدت چند قرارداد با استارتاپ‌ها داشته‌ایم که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفت، افزود: فولاد غرب در رویکرد فناورانه و نوآورانه اقدامات خوبی داشته و در زمینه استارتاپ‌ها قراردادهایی بسته‌ایم و در زمینه آموزش نیز تلاش ما بر این است که آموزش نیروهای مجموعه از طریق مجامع علمی صورت گیرد، البته نیاز است عنوان کنم یکی از حلقه‌های مفقوده ما در این بخش، بحث آموزش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تعامل قابل توجهی در این شرکت در تعامل با دانشگاه و صنعت داشته‌ایم، بیان کرد: ما در این شرکت به قانون حمایت از مصرف کننده و مشتری مداری اهمیت زیادی می‌دهیم و همین موجب شده تا مشتریان ما به رضایت کامل برسند؛ ضمن اینکه در تعامل‌هایمان به برند شرکت، جایگاه و تعامل مستقیم با مشتری توجه داشته‌ایم تا بتوانیم به سودآوری و جایگاه کنونی دست یابیم. 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در مورد مباحث مطالبات سعی کردیم منابع مردم را به آنها بازگردانیم و سهام‌داران و پسابدهی‌ها را هم در همین راستا مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه سعی داشته‌ایم دستاوردهای متنوعی داشته باشیم، افزود: مشکلی با عرضه کم محصولات در بورس نداشته‌ایم و سعی ما بر این بوده تا مسائل مربوط به صادرات را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و اگر مشتری قصد صادرات داشته باشد، سعی می‌کنیم این امر را برای آنها تسهیل کنیم تا گام به گام در مسیر اقتصاد منهای نفت به پیش رویم.

ندیمی تاکید کرد: در همه تولیدات ما کارگران و کارمندان این مجموعه ذینفع هستند و تلاش کرده‌ایم تا مسائل کارگری در این مجموعه به خوبی رعایت شود و هر تلاش و تقاضایی را که در راستای بهبود اقتصاد ملی باشد با نهایت توان انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی فولاد غرب آسیا 550 هزار تن است، اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال به ظرفیت اسمی دست یابیم و البته خوشبختانه در تولید تاکنون هیچ مضیقه‌ای نداشته‌ایم.

رییس هیات مدیره فولاد غرب آسیا با اشاره به اینکه در طی 9 سال گذشته که فعالیت رسمی ما آغاز شده است، هیچ سودی نداشته‌ایم، خبر داد: در سه ماهه اخیر نزدیک به 20 میلیارد تومان سود داشته‌ایم و این اتفاق تنها در طول این چند ماه  رخ داده و امیدواریم این روال ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: با سایپا قرارداد داریم ولی به تبع بسیاری از محصولات به شرکت های خودروسازی می رود. اما آخرین قرارداد ما با سایپا برای فروش بوده است.

ندیمی افزود:علیرغم اینکه کل نیازمان به مواد اولیه از طریق بورس کالا تامین نمی‌شود کما اینکه طی چند وقت اخیر به دلیل پیشنهاد مشتریان خریدی از بورس نداشتیم اما بر اساس توافقی که با فولاد مبارکه داشته‌ایم خرید خود را انجام می‌دهیم و حتی نیاز ماه‌های بعد را زودتر فراهم می‌کنیم.

وی درباره تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران با اشاره به اینکه هیچ کس در ایران مدعی نفی آثار تحریم نیست، توضیح داد: ۳ دیدگاه وجود دارد که آیا هر چه دشمن گفت ما بپذیریم و آیا باید با وجود مشکلات تولید متوقف بشود؟ تحریم‌ها قطعا تاثیر دارد باید باور داشته باشیم که شرایط تحریم با وجود دانش‌های موجود در کشور قابل گذر است. البته صنعت فولاد در حال حاضر مشکل حادی ندارد اما باید برای آینده آن برنامه ریزی صورت گیرد.

بر اساس این گزارش فولاد غرب در سال 83 و با هدف تولید 550 هزار تن نورد سرد راه اندازی شد و نقش موثری به عنوان تامین کننده محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ورق‌های رنگی، گالوانیزه و قلع اندود، قوطی سازی و کنسروسازی ایفا می‌کند.