۰ نفر

رییس انجمن سنگ آهن در پاسخ به اقتصادآنلاین؛

بخشی از محصولات سنگ آهن در داخل خریدار ندارد/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری داخلی معادن را دچار مشکل کرده است

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبر: 393517
بخشی از محصولات سنگ آهن در داخل خریدار ندارد/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری داخلی معادن را دچار مشکل کرده است

تعیین عوارض 25 درصدی بر صادرات مواد معدنی که به منظور منع صادرات سنگ آهن اجرایی شد، مسائل و مشکلات عمده‌ای را پیش روی معادن و تولیدکنندگان سنگ آهن قرار داده است. از جمله این مشکلات آن است که همه محصولات تولیدی سنگ آهن در داخل ایران به دلایل متفاوت خریدار ندارد و تنها بخشی از آن در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

اقتصادآنلاین- اکرم شعبانی؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: بازار داخلی همه محصول سنگ آهن ما را به دلایل متفاوت خریداری نمی‌کند و این موضوع بسیاری از معادن کوچک را با مشکل روبرو کرده است.

وی با اشاره به اینکه سنگ آهن داخلی گاهی به دلیل قیمتی که از سوی خریدار گران ارزیابی می‌شود خریداری نمی‌شود، عنوان کرد: علاوه بر تعیین عوارض 25 درصدی که امکان صادرات را به صفر رسانده است، محصولات ما گاهی به دلیل قیمت بالای حمل و نقل و گاهی به دلیل درصد ناخالصی از سوی خریداران داخلی هم حمایت نمی‌شود و این معادن سنگ آهن را دچار مشکل کرده است.

اکبریان با اشاره به اینکه قیمت‌های جهانی سنگ آهن به دلیل شرایط عرضه و تقاضا در کل جهان و گاهی وقایع غیرمترقبه مثل شکستن سد باطله‌ها با فراز و فرو همراه است، توضیح داد: در داخل قیمت گذاری متفاوت است و دولت تلاش داشته تا قیمت سنگ آهن را فرمول گذاری کند به همین منظور شمش فولاد خوزستان را ملاک قرار داده اما با این حال باز هم در تعیین قیمت شمش فولاد خوزستان دخالت دولتی کاملا مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه دولت قیمت شمش را پایین‌تر از قیمت واقعی تعیین می‌کند، افزود: این مساله بر روی قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره نیز تاثیر می‌گذارد و همین باعث می‌شود قیمت‌های داخلی درصد قابل توجهی از قیمت‌های جهانی پایین‌تر باشد.

رییس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: قیمت گذاری واقعی شمش فولاد خوزستان نه تنها بر سنگ آهن و گندله و کنسانتره تاثیر می‌گذارد که حتی بر کارخانه‌های فولادسازی نیز تاثیرگذار است و به همین دلیل حتی فولادسازی‌ها هم خواهان آن هستند که قیمت تمام محصولات میانی زنجیره فولاد آزاد باشد و یا دست کم قیمت شمش فولاد خوزستان واقعی شده و فاصله آن با قیمت جهانی کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان سنگ آهن در صورت واقعی‌تر شدن قیمت‌ها حتی حاضرند تخفیفی برای فولادسازی‌ها قائل شوند، ادامه داد: به دلیل وجود این فاصله بالا و پایین شدن قیمت‌های جهانی تاثیری بر بازار داخلی ما ندارد، برای مثال در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری تا 35 درصد اختلاف قیمت میان فروش سنگ آهن در داخل و قیمت صادراتی آن وجود داشته است.

اکبریان با اشاره به اینکه رقم اختلاف در شرایط کنونی بین 10 تا 12 درصد است، توضیح داد: گاهی معدن‌داران برای حفظ حیات معادن خود ناچار می‌شوند سنگ آهن خود را حتی با زیر قیمت داخلی به فروش برسانند که این تنها برای معادن بزرگ مقیاس و تنها به صورت مقطعی امکان پذیر است اما برای معادن کوچک این امکان حتی به صورت موقت هم وجود ندارد و همین می‌تواند موجبات تعطیلی این معادن را تسریع ببخشد.