۰ نفر

دبیر انجمن سنگ آهن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

با افزایش بی‌رویه عوارض در زنجیره فولاد، SME ها تعطیل می‌شود

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 390104
با افزایش بی‌رویه عوارض در زنجیره فولاد، SME ها تعطیل می‌شود

معاونت معدنی با وضع عوارض ۲۵درصدی بر صادرات سنگ آهن، باعث شد شرکت‌های ایرانی بخشی از بازار صادراتی خود را از دست داده و کشوری مثل چین مجبور شود برای تامین نیاز خود به بازارهای جایگزین مراجعه کند.

اقتصاد آنلاین - سارا اظهری؛ سعید عسگرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، در مورد تاثیر عوارض 25درصدی بر صادرات سنگ آهن و زنجیره فولاد گفت: وقتی وضع عوارض به میزان 25درصد باشد، در صورتی امکان صادرات وجود خواهد داشت که بالای 25درصد سود داشته باشد که این خیلی امکان پذیر نیست. اگر هزینه های حاشیه ای مربوط به صادرات مانند حمل و نقل، کشتیرانی، گمرک و .. را حساب  کنیم، سودی نخواهد ماند که از فروش آن 25درصد عوارض را برداشت کنند. شاهد این مدعا هم وضعیت فعلی بنادر کشور است. طبق درخواستی که از رییس سازمان بنادر و دریانوردی داشتیم، قرار بر این شد تا بنادر تجهیز شوند. ولی در حال حاضر که بنادر تجهیز شده اند، کشتی وجود ندارد و آمار صادرات تقریبا به صفر رسیده است.

عسگرزاده در مورد سنگ آهن دانه بندی شده و گندله که عملا 80درصد بار صادراتی کشور را تشکیل می داد، گفت:  سنگ آهن‌های دانه بندی  و گندله تقریبا در مسیر اسکله ها محبوس شده است. از طرف دیگر وضعیت در گمرک هم بدین شکل است که درآمدزایی که انتظار می‌رفت با این 25درصد افزایش پیدا کند، کاهش پیدا کرده و هیچ درآمدی برای دولت نداشته است.

وی تاثیر عوارض 25 درصدی بر بحث صادرات را کاملا محسوس دانست و گفت: از دولت تقاضا داریم که آمار صادرات مهر ماه را صادقانه منتشر کند و با ماه های قبل از آن (مرداد و شهریور) مقایسه کند نه فقط در مورد سنگ آهن بلکه  کل زنجیره فولاد را بررسی کند و اگر این ماه، در کل زنجیره فولاد ارزش افزوده بیشتری ایجاد شده باشد و صادرات بیشتر شده باشد، ما از وضع عوارض اطاعت می کنیم اما اگر در مهرماه، وضعیت صادرات افت کرده باشد باید دولت و معاونت معدنی بپذیرند که این تصمیم غیرکارشناسی بوده وبازبینی شود.

عسگرزاده در مورد اینکه چه کسانی با عوارض 25درصدی بهره مند یا متضرر می شوند گفت: اگر مجموعه ای کل زنجیره فولاد را در اختیار داشته باشد، از سنگ آهن تا مقاطع فولادی، وضع یا عدم وضع عوارض خیلی بر روی روند کاری آن ها تاثیر نخواهد داشت. اما برای واحدهای کوچک و متوسط که بخشی از زنجیره را دارند، به دلیل نداشتن مهارت یا توان مالی نتواستند کل زنجیره را داشته باشند، این SME ها دچار ضرر می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر  واحدهای کوچک فولادی نیز متضرر خواهند شد. 6.2 میلیون تن ظرفیت فولادسازی کشور، در واحدهای کوچک و متوسطی است  که کل زنجیره را ندارند و یا از آهن اسفنجی استفاده می کنند یا قراضه، که قیمت این دو ماده اولیه به روز است.  بنابراین شرکت ها نمی تواند درخواست کنند چون عوارض 25درصدی گذاشته شده، با قمیت پایین تر قراضه بخرند. بنابراین قیمت تمام شده ای که با قراضه تولید می شود به مراتب بیشتر از واحدهایی است که از سنگ آهن تولید می شود. لذا  طبیعی است که در این رقابت واحدهای کوچک و متوسط محکوم به شکست و تعطیلی هستند و این عوارض به نفع تاجران و واحدهای بزرگ خواهد بود.