۰ نفر

معدن طبس در زمان حادثه استاندارد لازم را داشت

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 388886
معدن طبس در زمان حادثه استاندارد لازم را داشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: بررسی‌های کارشناسی تاکنون نشان داده که معدن «سامان کاوش» طبس در زمان ریزش از استاندارد لازم برخوردار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، داود شهرکی در ارتباط با ریزش معدن زغالسنگ پروده ۴ طبس و فوت ۲ کارگر در این حادثه افزود: براساس استانداردها وجود ستون‌های نگهدارنده اضافه بر تعداد استاندارد، در زمان حادثه برای ایمنی مشکل ایجاد می‌کند و طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان ستون‌های نگهدارنده موجود در این معدن طبق استاندارد است.

وی اظهار داشت: وجود اینگونه حوادث در محیط‌های معدنی و صنعتی اجتناب‌ناپذیر است و همواره به دنبال تکمیل استانداردها در مجموعه‌های معدنی و صنعتی هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: هر ۲ نفر فوت‌شدگان حادثه از مسئولان بخش تخریب معدن بودند و سال گذشته هم در واحدهای کوچک صنعتی مواردی از فوت وجود داشت که هیچگاه نمی‌توان این تعداد را با توجه به حوادث غیرقابل پیش‌بینی به صفر رساند اما با رعایت ضوابط و مقررات ایمنی می‌توان کاهش داد.

وی ادامه داد: با توجه به بازدید کارشناسان دستگاه‌های مختلف و مربوطه از محل حادثه ریزش آوار در معدن سامان کاوش طبس هیچگونه گزارشی مبنی بر سهل‌انگاری و قصور ایمنی گزارش نشده است.

شهرکی گفت: کارشناسان حوزه صنعت و معدن، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خانه کارگر، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی زیرمجموعه ایمیدرو و سایر دستگاه‌های مربوطه در بازدید از محل ریزش معدن دلایلی مربوط به وجود سهل‌انگاری و قصور ایمنی را تاکنون مشاهده نکردند.

وی اظهار داشت: در ارتباط با ریزش آوار در این معدن موردی از نگرانی ریزش کل معدن نیست بلکه بخش کوچکی با ابعاد ۲ تا سه متر مورد ریزش قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اکنون شرایط در این معدن عادی است و در زمان حادثه نیز تیم‌های امدادی و آمبولانس نجات به موقع در معدن حضور یافتند و موردی از قصور شناسایی نشده است.

وی بیان کرد: این معدن دارای پروانه بهره‌برداری و اشتغال ۲۲۰ کارگر بوده که در حال حاضر فعال است و منعی برای ادامه فعالیت وجود ندارد.

 بر اثر ریزش آوار در عمق ۲۰۰ متری معدن سامان کاوش طبس روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه جاری، ۲ کارگر جان خود را از دست دادند.

این ۲ کارگر به منظور تخریب و پیشروی به عمق معدن رفته بودند که دچار ریزش معدن شدند.

حوزه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع با ذخیره اکتشافی ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تن زغال سنگ کک شو و زغالسنگ حرارتی در چهار ناحیه پروده، نایبند، مزینو و آبدوغی یکی از بزرگترین ناحیه‌های زغالی در خاورمیانه است که از سال ۱۳۵۷ عملیات شناسایی و اکتشافی روی آن انجام گرفته و هم اکنون ادامه دارد.

مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و از قطب‌های اصلی تولید زغالسنگ کشور به شمار می رود که به خط ریل سراسری نیز متصل است.

همچنین به دنبال وقوع ریزش در یکی از معادن زغالسنگ شهرستان طبس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به همراه جمعی از مسئولان این سازمان، کارشناسان نظام مهندسی و خانه کارگر از محل این حادثه بازدید کرد و گفت: در جلسه ای بعد از این حادثه مقرر شد ستاد بحران زغالسنگ تشکیل شود تا ضمن تشریح ابعاد حادثه، واحد فنی اطلاعات لازم را در اختیار سایر مدیران و مسئولان فنی و ایمنی معادن فعال در حوزه شهرستان طبس قرار دهند تا بتوانند از تجربه این حادثه در جهت کاهش اینگونه حوادث استفاده کنند.

شهرکی اظهار داشت: علاوه بر این مقرر شد مانوری درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی یا حضور در محل حادثه توسط تیم‌های امداد و نجات با محوریت ستاد بحران طبس برگزار شود.

وی با تاکید بر عدم انعکاس اطلاعات غیرواقعی و فضاسازی‌ها از سوی شبکه‌های مجازی و برخی رسانه‌ها افزود: تیم‌های فنی حاضر نیز می‌بایست از اظهارنظر موردی خودداری کنند و اجازه دهند دستگاه‌های مرتبط یا مجری و حاکمیتی اظهارنظر کنند.