۰ نفر

بهره‌برداری قانونی معادن با چالش معارضان محلی

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 388884
بهره‌برداری قانونی معادن با چالش معارضان محلی

بهره‌برداری از معادن کشور در چند دهه اخیر با پدیده معارضان محلی روبرو بوده که این امر نقش مخربی در سیاست رونق تولید و بهره‌گیری از مواد اولیه معادن داشته، بر این اساس، برنامه‌ریزی جدی و برخورد با این رویه رو به گسترش، ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی پیش از این گفته بود، منابع طبیعی، جنگل‌ها، ذخایر معدنی و ... به منزله سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود و دولت ها امانتداران مردم هستند و انتظار می‌رود مشکلاتی از این دست با استفاده از شوراهای روستایی، مقام‌های استانی، بخشداران، فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به شیوه کدخدا منشی برطرف شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از موارد برداشت‌های غیر مجاز سنگ و خاک طلا از معدن «اندریان» شهرستان ورزقان در آذربایجان شرقی در ماه‌های گذشته بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشته است.

محمد رضا بهرامن رئیس هیات‌مدیره شرکت زرین داغ آستارکان که با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی از کشور روسیه از 10 سال قبل تاکنون براساس مجوزهای قانونی نسبت به اکتشاف تا فرآوری در معدن مزبور اقدام کرده، تصریح کرد: بالغ بر 25 میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری است.

وی یادآورشد سهم طرف ایرانی 30 درصد و 70 درصد نیز به سرمایه‌گذار خارجی در معدن طلای «اندریان» اختصاص دارد.

به گفته رئیس خانه معدن ایران، معارضان از سال 97 نسبت به تخلفات آشکار در این معدن مبادرت می ورزند، این درحالی است که 500 نفر نیروی انسانی در این محل فعالیت دارند و متجاوزین به این معدن، کارکنان آن را مورد ضرب قرار داده اند و آسیب های مالی و روانی را پدید آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر معارضان از روستاهای اطراف و بومی منطقه هستند که به تجهیزات و ماشین آلات معدن آسیب وارد ساخته اند.

براساس آمارها، بیش از 650 معدن در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که 411 معدن فعال است. کانی‌هایی از جمله مولیبدن، طلا، مس و نفلین سینیت از جمله مواد معدنی استخراج شده در این استان به شمار می‌رود.

بهرامن یادآور شد: بهره برداران معادن به منزله مستاجرانی محسوب می شوند که معدن را برای دوره های 20 تا 25 سال در اختیار می گیرند، اما روند فعالیت معارضان ضمن تهدید فعالیت این بخش، پیامد خروج سرمایه ها را می تواند به دنبال داشته باشد.

مروری بر پیشینه عملکرد معارضان در ارتباط با بخش معدن نشان می دهد که از اواخر دهه 80 معدن سنگ دهبید در استان فارس تحت تاثیر فعالیت معارضین قرار داشت که در سال 92 با تخریب و آتش سوزی کارگاه، فعالیت معدنکار با تعطیلی همراه شد، استان کرمان نیز که ذخایر مختلف معدنی را از سنگ آهن، مس و ...در خود جای داده، نیز با پدیده معارضین روبروست.

امروز بهره برداران بخش معدن از دستگاه متولی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) درخواست دارند تا نسبت به این مشکل چاره اندیشی لازم را داشته و ضمن حمایت از سرمایه گذاری در ابن بخش، ضامن حفظ اشتغال و رونق تولید باشند.

ایران از حدود 60 میلیارد تن ماده معدنی شناسایی شده برخوردار بوده که از این رقم بالغ بر 40 میلیارد تن ذخیره قطعی است.

پنج هزار و 500 معدن فعال در کشور سالیانه بطور متوسط 400 میلیون تن انواع مواد معدنی را استخراج می‌کنند.