۰ نفر

چه چیزی باعث ادرار خونی می شود؟

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۰:۲۲
کد خبر: 681614
چه چیزی باعث ادرار خونی می شود؟

اگر باکتری های بخشی از بدن که با ادرار در ارتباط است را آلوده کنند مثل مثانه یا مجراری ادراری ، علاوه بر این که در ادرار خون نمی بینید دچار تکرر ادرار و سوزش هگام ادرار می شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز؛ ادرار خونی همیشه نشان دهنده مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد این مشکل می تواند عفونی باشد یا در اثر ضربه و یا اختلال عملکردهای طبیعی بدن بوجود آمده باشد.

ادرار خونی در اثر عفونت

اگر باکتری های بخشی از بدن که با ادرار در ارتباط است را آلوده کنند مثل مثانه یا مجراری ادراری ، علاوه بر این که در ادرار خون نمی بینید دچار تکرر ادرار و سوزش هگام ادرار می شوید. در موراد جدی احساس درد در شکم یا کشاله ران خواهید داشت. ولی گای اوقات به خصوص در بزرگسالی عفونت ادراری هیچ نشانه ای ندارد. عفونت ادراری با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

ادرار خونی در اثر  عفونت کلیه

عفونت مجاری ادرای می تواند به کلیه ها هم برسد. علایم مشابه هستند ولی احتمال تب و درد در طرفین هم وجود دارد.

ادرار خونی در اثر  سنگ کلیه

اگر بدن شما بیش از حد کلسیم یا مواد معدنی بسازد، تجمع آن ها در کلیه منجر به تشکیل شنگ می شود. سنگ کلیه بسیار دردناک است به خصوص نزدیک باسن و دنده ها. ممکن است خون یا تکه های سنگ در ادرار ببینید. گاهی سنگها کوچکند که خود ب خود دفع می شوند ولی گاهی برای خلاص شدن از آن ها نیاز به جراحی دارید.

ادرار خونی در اثر تورم پروستات

عفونت، جراحی یا ضربه ناگهانی به پروستات می تواند مجر به التهاب پروستات شود. علاوه بر مشاهده خون در ادار منجر به ادار دردناک هم خواهد شد. درد در ناحیه بالای آلت و زیر شکم هم احساس می شود. برای درمان از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک استفاده می شود.

ادرار خونی در اثر التهاب کلیه

خون در ادرار نشانه چیست؟

التهاب کلیه به نام گلومرولونفریت glomerulonephritis هم شناخته می شود که می تواند به فیلترهای کوچک کلیه آسیب برسانید بنابراین تصفیه برای آن ها سخت تر می شود. التهاب کلیه فقط با آزمایش ادرار قابل تشخیص است ولی ممکن است باعث ادرار خونی با فومی قهوه ای شود. احتمال تورم در صورت، پا و شکم هم وجود دارد. این مشکل ممکن است خود به خود بهتر شود ولی عدم درمان آن منجر به آسیب کلیوی خواهد شد.

ادرار خونی در اثر بیماری کلیه پلی کیستیک

این بیماری ژنیتیکی منجر به ایجاد کیست های مایع در کلیه می شود که می تواند به این اندام آسیب زنده و منجر به ادرار خونی شود. اغلب این افراد تا 30 لی 40 سالگی علایمی ندارند ولی اولین علامت آن می تواند بزرگ شدن شکم، ادرر زیاد و درد کمر و پهلو باشد. احتمال بالا رفتن فشار خون احساس گرفتگی سینه، اضافه وزن یا درد هنگام ادرار وجود دارد. این بیماری درمانی ندارد ولی پزشک می تواند به کنترل علایم شما کمک کند.

ادرار خونی در اثر بیماری های ارثی

مشکلات دیگر از جمله کم خونی داسی شکل، هموفیلی یا سندرم آلپورت بر چشم ها، گوش ها و کلیه روی وجود ادرار خونی تاثیر می گذارد.

ادرار خونی در اثر ورزش سنگین

دوندگان بیشتر از سایر ورزشکاران در معرض این آسیب هستند ولی شایع نیست و پزشکان علت واقعی آن را نمی دانند. ممکن است به دلیل کمبود آب، جراحت مثانه یا تجزیه بیشتر گلبول های قرمز در ورزش هوازی باشد.

ادرار خونی در اثر داروها

برخی داروها از جمله پنی سیلین یا داروهای سرطان می توانند عامل ادرار خونی باشند. مصرف آسپرین یا سایر رقیق کننده های خون مثل هپارین به خصوص اگر عفونت مجاری ادراری داشته باشید می تواند منجر به ادرار خونی شود.

ادرار خونی در اثر تروما

ضربه سنگین به خصوص اگر به کمر باشد می تواند منجر به ادرار خونی شود. این مشکل در اثر سقوط یا تصادف با ماشین یا برخورد یک جسم سنگین ایجاد می شود. اغلب با استراحت خوب ی شود ولی باید برای بهبود سریعتر در موارد جراحت شدید با پزشک مشورت نمود.

ادرار خونی در اثر  سرطان مثانه

با آزمایش ادرار برای مشاهده گلبول های قرمز و سایر عوامل عفونتی یا سی تی اسکن و ام آر آی مثانه می توان احتمال سرطان مثانه را رد کرد و از ادرار خونی رها شد.