۰ نفر

کدام گروه خونی زودتر دچار سکته مغزی می شود؟ + راه های پیشگیری

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 676421
کدام گروه خونی زودتر دچار سکته مغزی می شود؟ + راه های پیشگیری

بر اساس یک متاآنالیز جدید بر روی بیش از ۶۰۰۰۰۰ بیمار در ۴۸ مطالعه، گروه خونی افراد ممکن است با احتمال ابتلای آنها به سکته مغزی اولیه مرتبط باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این یافته‌ها شامل تمام داده‌های موجود از مطالعات ژنتیکی در مورد سکته‌ مغزی ایسکمیک است (که ناشی از انسداد جریان خون به مغز است) که در بزرگسالان کمتر از ۶۰ سال رخ داده بود.

سکته مغزی زودرس در افراد دارای گروه خونی A بیشتر است

برای بررسی چگونگی تاثیر عوامل ژنتیکی بر خطر سکته مغزی، محققان ۴۸ مطالعه در زمینه ژنتیک و سکته ایسکمیک را تجزیه و تحلیل کردند که شامل ۱۶۷۰۰ بیمار سکته مغزی و ۵۹۹۲۳۷ فرد سالم بود که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند.

آنها ارتباطی بین سکته مغزی زودرس (که قبل از ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد) و ناحیه کروموزوم شامل ژنی که تعیین می‌کند یک گروه خونی A، AB، B یا O است، پیدا کردند.

این مطالعه نشان داد افرادی که سکته مغزی زودهنگام را تجربه کردند بیشتر از افرادی که سکته مغزی دیرهنگام داشتند و افرادی که هرگز سکته نکرده بودند، دارای گروه خونی A و کمتر احتمال داشت که گروه خونی O داشته باشند.

احتمال ابتلا به گروه خونی B در افرادی که هم زودهنگام و هم دیررس سکته مغزی کرده بودند نسبت به گروه کنترل سالم بیشتر بود.

پس از تنظیم جنسیت و سایر عوامل، محققان دریافتند افرادی که گروه خونی A دارند ۱۶ درصد بیشتر از افراد دارای گروه خونی دیگر در معرض خطر سکته مغزی زودهنگام قرار دارند و افرادی که گروه خونی O دارند ۱۲ درصد کمتر از افراد سایر گروه‌های خونی مبتلا به سکته مغزی هستند.

غربالگری اضافی برای سکته مغزی به دلیل گروه خونی ضروری نیست

محققان تاکید کردند که افزایش خطر بسیار کم است و افراد دارای گروه خونی A نباید نگران شروع زودهنگام سکته مغزی یا انجام غربالگری یا آزمایش‌ها پزشکی اضافی بر اساس این یافته باشند.

کارهایی که می‌توانید برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهید

مهم نیست که چه گروه خونی دارید، شواهد روشنی برای راه‌هایی برای کاهش خطر سکته مغزی وجود دارد.

 از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید که دارای چربی‌های اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول کم و حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد.

 وزن مناسب را حفظ کنید.

 دستورالعمل‌های مربوط به فعالیت بدنی را دنبال کنید و حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه هر هفته ورزش با شدت متوسط داشته باشید.

سیگار نکشید.

 به عوامل خطر عروقی مانند سطح کلسترول، فشار خون و دیابت توجه کنید.