۰ نفر

چرا برخی رشته ها متقاضیان کمی دارند؟

۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۸:۳۹
کد خبر: 675324
چرا برخی رشته ها متقاضیان کمی دارند؟

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت کاهش متقاضی برخی رشته های تخصصی گفت: کاهش متقاضی رشته های تخصصی مانند بیهوشی و اطفال نیز به دلیل نظام پرداخت است. این رشته ها از نظر تعداد کشیک، دوره دستیاری، دوره آموزش و میزان فشار روانی دشوار هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید امیرپاشا طباییان در پاسخ به پرسشی درباره بررسی علل کاهش متقاضیان برخی رشته‌ها مانند جراحی قلب و جراحی اطفال از بعد آموزشی گفت: در بحث آموزش پزشکی، تمام بخش های وزارت بهداشت در تلاش هستند که باکیفیت ترین آموزش پزشکی ارائه شود. در خصوص موضوع افزایش ظرفیت ها هم  وزارت بهداشت اعلام کرد ابتدا باید زیرساختهای لازم ایجاد شوند.

وی افزود: اگر در کلاسی که ظرفیت صد نفره دارد، ۱۵۰ دانشجو را داشته باشیم، قطعا آموزش تضعیف می شود. اما اگر تجهیزات لازم مانند دانشکده، بیمارستانهای آموزشی، آزمایشگاه مجهز و یونیت های دندانپزشکی فراهم باشد، افزایش ظرفیت، اتفاق مبارکی است چرا که هرچه پزشک بیشتری داشته باشیم، خدمت رسانی به مردم ساده‌تر می‌شود.

کیفیت آموزش، خط قرمز معاونت آموزشی

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این که کیفیت آموزش پزشکی از خطوط قرمز معاونت آموزشی است و بر روی کیفیت آموزش نظارت های جدی وجود دارد، گفت: گروه‌های مختلفی در رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری، پرستاری و دیگر رشته‌های علوم پزشکی وضعیت هر رشته را از نظر تعداد استادان بررسی می‌کنند. تمام رشته‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارند، گروه بورد دارند و این گروه ها متشکل از اعضای هیئت علمی باسابقه و پیشکسوتان این رشته هستند. آن ها در کنار وزارت بهداشت، هر ساله رشته ها را از نظر قابلیت جذب دانشجو و یا ادامه تربیت دانشجو ارزیابی می‌کنند.  گاهی اوقات گروه‌ های بورد اعلام می‌کنند که رشته‌ای از نظر استاد، تعداد بیمار و آموزش ضعیف است و امسال توانایی پذیرش دانشجو را ندارد. این نظارت ها مرتبا برای آموزش پزشکی وجود دارد و اعتباربخشی های لازم صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید؛

چرا باید مرکبات بخوریم؟

چجوری از دست استرس خلاص شم؟


مشکل رشته‌های کم متقاضی از نظام پرداخت است

طباییان در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده درباره کاهش متقاضیان برخی رشته‌ها گفت: در رشته‌های تخصصی پایه مانند بیهوشی، طب اورژانس، داخلی، جراحی و زنان با کمبود متقاضی روبرو هستیم و رشته‌های فوق تخصصی مانند جراحی قلب، جراحی قفسه سینه و جراحی اطفال نیز خواهان چندانی ندارند. این که در رسانه ها گفته می‌شود رشته قلب متقاضی ندارد به این معنی است که رشته جراحی قلب با کمبود متقاضی روبرو است.

وی ادامه داد: کاهش متقاضی رشته‌های تخصصی مانند بیهوشی و اطفال نیز به دلیل نظام پرداخت است. این رشته‌ها از نظر تعداد کشیک، دوره دستیاری، دوره آموزش و میزان فشار روانی، "دشوار" هستند. به طور مثال، متخصص طب اورژانس همواره در اورژانس مشغول به خدمت است و سخت ترین قسمت بیمارستان، اورژانس است. این پزشک تمام زندگی خود را باید در اورژانس بگذارند، اجازه تاسیس مطب ندارد و کار خصوصی به جز در بیمارستان‌ها نمی‌تواند انجام دهد. اگر نظام پرداخت، که بخش کوچکی از آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود، اصلاح شود، دلیلی ندارد این رشته ها متقاضی نداشته باشند.

بومی سازی، راه حلی برای مناطق محروم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: از جنبه آموزشی نیز تلاش‌های بسیاری انجام شده است، به طور مثال در گذشته، دانشجویان فقط می‌توانستند ۵ رشته انتخاب کنند اما ما امسال امکان انتخاب 100 رشته محل را عملی کردیم. علاوه بر آن، بومی سازی و بومی گزینی را به عنوان یک راه حل برای بهره مندی مناطق محروم از متخصصان انتخاب نموده و سعی کردیم سهمیه‌ای برای افراد بومی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با تمامی اعضای سه گروه رشته های فوق تخصص جراحی قلب، جراحی قفسه سینه و جراحی اطفال که متقاضی کمی دارند، جلساتی برگزار کردیم. عمده ترین مشکلی که همه گروه‌ها اعلام کردند، مربوط به نظام پرداخت است. کسی که مدرک فوق تخصص جراحی قلب دارد، چهار سال در رشته جراحی عمومی تحصیل کرده است، سپس باید دوره دستیاری بسیار دشوار جراحی فوق تخصصی قلب را سپری کند. زمانی که این پزشک فارغ التحصیل می شود، درآمد چندانی ندارد و ارزش کارش دیده نمی‌شود. این در حالی است که اگر متخصص جراحی باقی می‌ماند، درآمد بیشتری کسب می‌کرد.

موضوع مهاجرت استادان علوم پزشکی در دستور کار وزارت بهداشت بوده و هست

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره راهکارهای این وزارتخانه برای جلوگیری از مهاجرت استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: وزیر بهداشت از روز اولی که عهده دار این سمت شدند، پیگیر موضوع مهاجرت استادان علوم پزشکی بودند و چندی قبل پیگیری‌های ایشان به نتیجه رسید و چندین موضوع در این رابطه دنبال شد.

وی ادامه داد: برداشتن سقف کارانه در مناطق محروم و افزایش سقف حقوق و اصلاح پلکانی از جمله این موارد بود. در شرایط پلکانی، هر چه کار بیشتری توسط پزشک انجام شود، درآمد وی کمتر می‌شود. چنین قانونی در هیچ کجا وجود ندارد و قابل قبول نیست. این تصمیم اشتباهی که در دولت قبل گرفته شد، به مهاجرت تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی علوم پزشکی منجر شد. در حال حاضر با اصلاح نظام پرداخت و پلکان بسیاری از مشکلات حل شده و اگر امکانات دیگری نیز برای اعضای هیئت علمی فراهم شود، وضعیت بهتر خواهد شد.

طباییان در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ما پزشکان از امکانات این کشور برای پیشرفت استفاده کرده‌ایم، ما هم باید این وجدان کاری را داشته باشیم که چون در این کشور آموزش دیده‌ایم و سطح علمی ما در همین مملکت ارتقاء یافته است، بنابراین باید بمانیم و به مردم خود خدمت کنیم. گاهی شرایط خوب است و گاهی بد. در چند سال گذشته شرایط سخت و دشوار بود اما امیدواریم در دوره وزارت فعلی وضعیت بهتر شود.