۰ نفر

چه رژیمی برای سریع لاغر شدن مناسب است؟

۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 667019
چه رژیمی برای سریع لاغر شدن مناسب است؟

دکترای حرفه ای علوم تغذیه با بیان اینکه رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی درمانی است گفت: این رژیم موجب کاهش وزن سریع می‌شود. اما به هیچ عنوان رژیم ماندگار برای افراد نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، لادن گیاهی، ای حرفه‌ای علوم تغذیه به پاره‌ای از پرسش‌های تغذیه‌ای مخاطبان پاسخ داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نخوردن صبحانه موجب چاقی می‌شود؟ گفت: نخوردن صبحانه منجر به افزایش وزن می‌شود. وقتی شخصی صبحانه نمی‌خورد انتخاب‌های بعدی غذایی او نا‌سالم و شیرین‌تر است که ارزش غذایی پایینی دارد. این موضوع در افرادی که پیش دیابت هستند و خانم‌هایی که تخمدان پلی کیستیک دارند بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مشترک افراد بالای ۱۰۰ کیلو نخوردن غذا تا ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر است. این امر مقاومت به انسولین را بالا می‌برد و هم احتمال چاقی را افزایش می‌دهد.

چاقی

گیاهی خاطر نشان کرد: انجمن‌های بین المللی ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در ۵ روز و ۱۵۰ دقیقه در هفته را برای سلامتی توصیه می‌کنند، اما برای کاهش وزن این فعالیت باید به ۶۰ دقیقه در روز افزایش یابد. فعالیت ورزشی با شدت متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه‌ای می‌تواند در کنار رژیم مناسب به کاهش وزن کمک کند.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

خانم ها، این گیاه محبوبتان چاق کننده است!

با خوابیدن هم لاغر می شویم؟

خرما و شیر؛ معجونی برای لاغری + روش


گیاهی در پاسخ به اینکه در خانم‌های یائسه که سوخت و ساز آن‌ها پایین آمده است برای کاهش وزن چه کاری باید انجام دهند؟ گفت: درست نفس کشیدن، اصلاح ساعت خواب و بیداری، انجام ورزش‌های مقاومتی در کنار ورزش‌های هوازی و الگوی غذایی مناسب به کاهش وزن در این افراد کمک می‌کند. ضمن اینکه این افراد باید از لحاظ ذهنی هم تحت نظر پزشک قرار بگیرند. آن‌ها فقط روی افزایش وزن و چاقی خود تمرکز دارند. به این افراد باید راهکار‌های فرا دهانی داد.

لاغری

گیاهی در راهنمایی برای افرادی که بلغم و معده سرد داشته، همیشه بی‌حال و کسل هستند و علاقه وافری به شیرینی دارند گفت: آنچه از همکاران طب سنتی فرا گرفته ایم. هر فردی که اضافه وزن پیدا می‌کند همزمان بلغم هم در بدن وی افزایش می‌یابد. در طب مدرن اصطلاحا تجمع سموم بدن این افراد افزایش می‌یابد. میل به خوردن شیرینی زیاد نشان دهنده این است که سلول‌های بدن از نظر مواد مغذی ویتامین و مواد معدنی گرسنه است. عوامل ذهنی و غیر دهانی هم این افراد را به سمت شیرینی جات سوق می‌دهد. سموم بدن در بافت‌های چرب ذخیره می‌شود؛ بنابراین وقتی ترکیب غذایی درست باشد با راهکار‌های مناسب آگاهانه میل به خوردن شیرینی جات به شدت کنترل می‌شود وقتی این افراد جایگزین‌های مناسبی با راهنمایی پزشک پیدا می‌کنند کم کم در عرض چندهفته آستانه چشایی آن‌ها نسبت به خوردن شیرین جات کاهش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا رژیم مدیترانه‌ای برای همه افراد مناسب است گفت: رژیم مدیترانه‌ای برای همکه افراد از کودکی تا سالمندی و تمامی بیماری‌های مزمن خوب است. در این رژیم سبزیجات، میوه جات، روغن‌های سالم، مغز دانه‌ها، دانه ها، فیبر، حبوبات و ماهی جای دارد و گوشت‌ها و منابع حیوانی، بخش کوچکی از این رژِیم را به خود اختصاص می‌دهند. انجام ورزش و آبرسانی کافی از بخش‌های مهم رژیم مدیترانه‌ای است.

لاغری بانوان

این حرفه‌ای تغذیه در ادامه این گفتگو با بیان اینکه نمی‌توان لاغر شد، ولی صورت را چاق نگه داشت اظهار داشت: اینکه کجای بدن ما چاق و لاغر می‌شود؟ تابع ژنتیک است که اصلا در آن ناحیه سلول چربی داریم یا خیر؟. اگر سلول چربی در صورت نداشته باشیم با دریافت انرژی اضافی باز هم این چربی در صورت جمع نشده و باعث چاقی آن نمی‌شود.

گیاهی در خصوص چاقی شکمی گفت: تعادل در رژیم غذایی، نوع کربوهیدرات‌های مصرفی، داشتن الگوی مدیترانه‌ای و زمان خوردن غذا از فاکتور‌های مهم است. وقتی فعالیت نداریم و عضلات شکمی کار نمی‌کنند به ویژه اگر ژنتیک ما طوری باشد که سلول‌های چربی در شکم تجمع داشته باشند با چاقی شکم مواجه می‌شویم و انرژی اضافی در این ناحیه ذخیره می‌شود. ترکیب غذای دریافتی مصرف زیاد برنج و نان سفید بسیار در چاقی شکم تاثیرگذار است، اما ما در رژیم غذایی متعادل برنج و نان را حذف نمی‌کنیم.

وی رژیم کتوژنیک را رژیمی بسیار تبلیغاتی برای کاهش وزن عنوان کرد و گفت: این رژیم موجب کاهش وزن سریع می‌شود. اما به هیچ عنوان رژیم ماندگار برای تمام عمر افراد نیست. رویکرد این رژیم، لاغری نیست. نوعی رژیم درمانی برای درمان سرطان‌ها وتومور‌های مغزی مقاوم به درمان است. فیزیولوژی بدن ما برای استفاده کتون خلق نشده است. ممکن است با این رژیم بتوان کاهش وزن سریع داشت، اما قطع این رژیم اتفاق خوشایندی را به همراه نخواهد داشت. این رژیم بسیار پرهزینه است. اگر چربی دریافتی فقط از منابع حیوانی باشد بسیار دردسر آفرین خواهد بود.