۰ نفر

اگر نوزاد دارید بخوانید! / نکات مهم درمورد سلامت کودکان

۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 664882
اگر نوزاد دارید بخوانید! / نکات مهم درمورد سلامت کودکان

به گفته محققان نوزادانی که در بعد از تولد کم وزن به حساب می آیند بیشتر در معرض بروز افسردگی قرار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پژوهشگران با بررسی افرادی که در هنگام تولد دارای وزن بسیار کمی بودند و مقایسه آن ها با افراد معمولی دریافتند که این افراد در هنگام بزرگسالی در معرض ابتلا به انواع بیماری های روحی مانند افسردگی هستند .

 مطالعات جدید نشان می دهد که تولد نوزادان با وزن کم دارای تاثیراتی در حالات روحی آن ها در بزرگسالی است . پژوهشگران کانادائی  در مطالعات خود در این زمینه دریافتند افرادی که با وزن پائین متولد می شوند در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری های روحی و عصبی مانند افسردگی ، اختلال ananxiety ؛ عدم تمرکز حواس ؛ بیش فعالی و برخی دیگر از عوارض روحی در دوره بزرگسالی هستند .  البته این مطالعات همچنین نشان می دهد که این افراد در مقایسه با سایر مردم در خطر کمتری برای اعتیاد به الکل و مواد مخدر هستند .

در همین زمینه پرفسور رایان ون لیشوت Ryan Van Lieshout استاد دانشگاه مک مستر McMaster University در اونتاریوی کانادا که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده دارد ،  اعلام کرد : " این مساله بسیار با اهمیت است که ما بتوانیم شرایط روانی و ریسک ابتلا به اختلالات روحی را در افرادی که با وزن کم به دنیا آمده و به بزرگسالی می رسند شناسائی کرده و قادر به درمان و پیشگیری از این عوارض باشیم . این مساله می تواند ریسک ابتلا به خطر را در این گروه از جامعه به شدت کاهش دهد .  "

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که کودکان کم وزنی که مادران آن ها در طول دوران بارداری خود و پیش از زایمان از داروهای استروئید استفاده کرده اند به نوبه خود در خطر بیشتری از ابتلا به عوارض روحی و روانی نسبت به سایر کودکان کم وزن قرار دارند . متاسفانه مطالعات نشان می دهد که این دسته از کودکان به میزان چهار و نیم برابر بیشتر از سایر کودکان در خطر مشکلات روحی بوده و همچنین احتمال اعتیاد به مواد مخدر و الکل نیز در این افراد بالا است .

شایان ذکر است که در این مطالعات هشتاد و چهار فرد بالغ که در هنگام تولد دارای وزنی کمتر از یک کیلوگرم بودند ، با نود فرد بالغ با وزن طبیعی در هنگام به دنیا امدن مقایسه شده اند . تمامی این افراد در فاصله زمانی بین 1977 تا 1982 در شهر اونتاریو متولد شده و پرونده پزشکی آن ها از زمان کودکی مورد مطالعه قرار گرفته است .

در این مطالعات مشخص شد که احتمال اعتیاد به الکل و مواد مخدر در افرادی که با وزن کم به دنیا آمده اند سه برابر کمتر از انسان های معمولی است ولی در عوض متاسفانه این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های روحی مانند افسردگی هستند که این درصد در افراد دارای وزن کم در هنگام تولد دو و نیم برابر بیش از دیگران است .