۰ نفر

رییس سازمان نظام پزشکی اصفهان؛

پزشکان فقط دنبال مهاجرت هستند

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 659873
پزشکان فقط دنبال مهاجرت هستند

رییس سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه امیدواریم دوباره تعرفه گذاری به نظام پزشکی واگذار شود، افزود: ما وظیفه برخورد و پیگیری شکایات را داریم، اما چه چیزی باعث بروز تخلف می‌شود؟ ۱۰ سال پیش که تعرفه‌ها را حقیقی کردیم و به شدت نظارت و برخورد کردیم، هم پزشک راضی بود و هم درمان انجام می‌شد، اما دوباره قانونگذار این پروسه را متوقف کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کامران منتظری در نشستی با خبرنگاران که امروز (پنجشنبه، ۲۰ مرداد) برگزار شد، با بیان اینکه امنیت و سلامت دو پایه اساسی زندگی مردم است، اظهار کرد: اگر هرکدام از این دو ضربه ببیند، زندگی دچار اختلال می‌شود، از طرف دیگر این دو در راستای هم هستند و باید با همان دیدی که به امنیت اهمیت داده شده، به سلامت هم اهمیت دهیم اما متاسفانه این دیدگاه در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی سلامت در یک جامعه دیده نشود، مردم آسیب می‌بینند، گفت: صیانت از سلامت جامعه چند ابزار نیاز دارد؛ از جمله نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین. از نظر نیروی انسانی فاجعه‌ای برای آینده پزشکی کشور می‌بینم. به‌عنوان یک استاد دانشگاه می‌بینم که پزشکان انترن فقط دنبال مهاجرت هستند و دانشجوی پزشکی امروز حتی حاضر است از صفر شروع کند ولی اینجا نماند. بهترین متخصصان و فوق تخصص‌های ما دارند می‌روند و حتی می‌بینیم که هیچکسی برای شرکت در دوره تخصص بیهوشی اقدام نکرده است.

وی با بیان اینکه سطح زندگی یک پزشک در هرکجای دنیا کمی بالاتر است، توضیح داد: یک پزشک بعد از ۱۵ تا ۲۵ سال تحصیل وارد کار می‌شود و باید حداقل سطح درآمدی داشته باشد که بتواند زندگی‌اش را اداره کند. معتقدم راهکارهای ساده‌ای برای حل مشکلات موجود در حوزه سلامت وجود دارد، اما ابتدا مسئولان باید مشکل را بپذیرند و امیدوارم گوش شنوایی باشد.

منتظری به معضل کاهش نرخ رشد جمعیت ایران اشاره و اظهار کرد: الان با جمعیت جوان روبرو هستیم و رشد منفی جمعیت ما شروع شده، در این راستا سیاست‌هایی در مجلس شروع شده که بسیار مهم است و همه به اهمیت آن اذعان داریم، اما مسائلی مطرح شده مثل پیشگیری از سقط جنین و منع غربالگری که چالش برانگیز است.

وی با بیان اینکه مبنای ورود به غربالگری این بود که تعدادی از جنین‌های سقط شده سالم بودند، تصریح کرد: باید دید مبنای ورود به این موضوع چقدر واقعی بوده است، ضمن اینکه درصد زیادی از سقط‌های جنین غیرقانونی است و سقط جنین‌های پزشکی نیز مربوط به جنین‌های ناسالم بوده است، پس جلوگیری از غربالگری و سقط جنین راه افزایش جمعیت نیست. غربالگری واجب است، چون اگر یکی از صد جنین ناسالم باشد فاجعه است.

منتظری با بیان اینکه پایه و اساس سیستم ایمنی بدن براساس تغذیه است، گفت: وقتی مواد غذایی از سفره‌های مردم کم می‌شود سلامت جامعه به خطر می‌افتد و مجبور می‌شویم چند برابر برای درمان هزینه کنیم. در دوران کرونا هم دیدیم که افرادی که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشترین آسیب را دیدند.

بهزاد ذوالفقاری، نایب رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان و داروساز نیز در این نشست با اشاره به حدف ارز ترجیحی از دارو، گفت: سیستم دارویی به خاطر هزینه‌ها تحت فشار بود، چون تولید دارو یک قیمت تمام شده دارد که وقتی پرداخت نشود تولید متوقف می‌شود و باعث کسری دارو و مشکلاتی برای مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسید که یک شبه قیمت داروها را افزایش دهد، افزود: افزایش قیمت بالای صد در صد بود، اما برای اینکه به مردم فشار نیاید گفتند ۸۰ هزار میلیارد تومان را با بیمه‌ها تزریق می‌کنیم تا مردم بتوانند از این یارانه استفاده کنند، درحالی که نگرانی این است که سازمان‌های بیمه در سال‌های گذشته هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: ما منابع محدود داریم و مسئله با شعار حل نمی‌شود، چون ادامه طرح نیازمند منابع است و یا باید به سرعت سیاست را تغییر بدهند.

همچنین فرشته دانشمند، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان و متخصص زنان و زایمان در این نشست اظهار کرد: استنباط شما و جامعه این است که چرا ما در مورد قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نظاره‌گر بودیم و الان که قانون تصویب شده اعتراض می‌کنیم، درحالی که دقیقا روزی که این طرح به مجلس اعلام وصول شد جلساتی برگزار کردیم و بند به بند این طرح را خواندیم و اشکالات را متذکر شدیم.

وی با اشاره به اینکه یکسری موارد در نسخه اولیه اصلاح شد، اما برخی موارد تغییری نکرد، افزود: من هر روز زوج‌های جوان را می‌بینم و معتقدم نمی‌توان بدون حل مشکلات اقتصادی و امید به آینده جمعیت را افزایش داد. البته رشد منفی جمعیت و تبعات منفی آن حقیقت است و همه اذعان داریم اما مثل هر کار دیگر افراط و تفریط می‌کنیم.

دانشمند ادامه داد: از سال ۶۶ به‌عنوان متخصص زنان و زایمان کار می‌کنم، بر این اساس معتقدم بیش از ۹۵ درصد موارد سقط جنین در کشور و استان ما  عمدی و غیرقانونی و فقط ۵ درصد قانونی است.

وی با اشاره به اینکه وقتی قانون غربالگری در سال ۶۷ تصویب شد با همکاری حوزه و دانشگاه بود و تمام راهکارهای فقهی هم دیده شده بود، افزود: ما الان بین مناطق محروم و روستایی که به متخصص زنان دسترسی ندارند با مناطق شهری جدایی انداختیم.

این پزشک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه من پزشک حق ندارم به مراجعم پیشنهاد غربالگری بدهم، گفت: در تمام دنیا این حق یک مادر است، اما هیچ اجباری نیست، قبلا هم نبود. من متخصص تنها کسی هستم که می‌توانم درخواست غربالگری بدهم، به شرط اینکه والدین بخواهند.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته با گسترش اطلاعات، زوج‌ها خودشان درخواست غربالگری جنین می‌دهند، اما قرار است پایگاهی درست و همه این درخواست‌ها ثبت شود تا کدی برای مادر باردار بیاید و غربالگری انجام شود، البته فعلا در فرمی که از وزارتخانه آمده پدر و مادر امضا می‌کنند و بعد من می‌توانم درخواست غربالگری بدهم. اگر به جایی رسیدیم که آزمایش اشکال داشت آزمایش‌های تکمیلی می‌گیریم.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه همین الان هم دسترسی به داروهای سقط جنین وجود دارد، تأکید کرد: باید پیگیری شود چه کسانی این داروها را به‌صورت قاچاق توزیع و یا سقط جنایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه الان برای قضاوت درباره آمار تولد نوزادان ناقص زود است، گفت: ۹۰ درصد از والدینی که مراجعه می‌کنند خودشان مصر به انجام آزمایش‌ها هستند. ما سال‌ها می گفتیم چرا خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه نیست، اما الان شرایط برای درمان ناباروری خیلی بهتر شده و بیمه بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند.