۰ نفر

ویتامین دی؛ خوب یا بد؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۵
کد خبر: 658399
ویتامین دی؛ خوب یا بد؟

یک مطالعه جدید در مورد استفاده گسترده از مکمل های ویتامین D با دوز بالا مزایای آن را دچار تردید کرده است و نشان می دهد که این قرص ها در واقع از شکستگی استخوان در بزرگسالان سالم بدون کمبود ویتامین D جلوگیری نمی کنند.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ بحث در مورد اثربخشی قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین برای عموم مردم موضوع جدیدی نیست. با وجود بهترین تلاش‌ها تحقیقات همچنان نشان می‌دهد که قرص‌های ویتامینی که بسیاری از ما فکر می‌کنیم برای بدن ما مفید هستند، در واقع برای سالم‌تر کردن ما کار زیادی انجام نمی‌دهند.

دکتر ناتالی آزار، یکی از همکاران پزشکی NBC News، روز پنجشنبه گفت: "ویتامین D واقعا برای سلامت استخوان مهم است و (همراه با کلسیم) از نظر پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد. با این حال، طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده است، افرادی که کمبود ویتامین D ندارند، ممکن است مزایای بیشتری برای سلامت استخوان از قرص های مکمل روزانه با دوز بالا دریافت نکنند.

مطالعه جدید فواید مکمل های ویتامین D برای افراد سالم را بررسی می کند

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده بزرگ، محققان آزمایش کردند که آیا 2000 IU (واحد بین المللی) مکمل ویتامین D3 در روز به خودی خود باعث کاهش خطر شکستگی استخوان در مقایسه با گروه  دارونما می شود یا خیر.

این مطالعه بر روی بیش از 25800 شرکت‌کننده، همگی بالای 50 سال، که عموماً سالم بودند، انجام شد. این شرکت کنندگان کمبود ویتامین D، توده استخوانی کم یا پوکی استخوان نداشتند.

نویسندگان مطالعه نوشتند، پس از پیگیری  از وضعیت این شرکت‌کنندگان برای بیش از پنج سال، محققان دریافتند که مکمل‌های ویتامین D3 به طور قابل‌توجهی خطر شکستگی کمتری نسبت به دارونما در میانسالان سالم و بزرگسالان مسن‌تر ندارد.

آزار گفت: «این یک مطالعه روی افرادی بود که برای کمبود ویتامین D انتخاب نشده بودند، بنابراین غیرعادی نیست که تأثیر مکمل‌های ویتامین D را پیدا نکنید.»

به گفته NIH، اکثر مردم در ایالات متحده دارای سطوح کافی ویتامین D در خون هستند، اما تقریباً از هر چهار نفر یک نفر دارای سطوح ناکافی یا بسیار پایین برای سلامت استخوان و سلامت کلی است.

منابع آسان ویتامین D

به گفته آزار، ویتامین D نه تنها استخوان ها را قوی و سالم نگه می دارد، بلکه برای عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد ماهیچه ها و سلامت مغز نیز مهم است. او افزود که ما ویتامین D را از چهار منبع اصلی دریافت می کنیم.

1-نور خورشید: به گفته دفتر مکمل های غذایی موسسه ملی بهداشت، وقتی اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به پوست برخورد می کند، ویتامین D در بدن تولید می شود.

2-غذاها: آذار گفت: غذاهای غنی از ویتامین D شامل ماهی آزاد، ماهی تن ، روغن ماهی و روغن کبد ماهی است.

3-غذاهای غنی شده با ویتامین D: طبق گفته (national institutes of health)NIH، غذاهای غنی شده بیشتر ویتامین D را در رژیم غذایی آمریکایی تامین می کنند. آذار گفت که اینها شامل شیر، آب پرتقال و غلات غنی شده است.

4-مکمل های غذایی: طبق گفته NIH، قرص ها یا حاوی ویتامین D2 (مشتق شده از گیاه) یا D3 هستند (اغلب از حیوانات گرفته می شوند اما می توانند از گلسنگ هم باشند).

آزار گفت: NIH توصیه می‌کند که مردم ویتامین D مصرف کنند یا حداقل ویتامین D را هر روز مصرف کنند.

اگر فردی ویتامین D کافی را از طریق رژیم غذایی یا نور خورشید دریافت نمی کند، یا دارای شرایط پزشکی است که بر سطح ویتامین D یا تراکم استخوان تأثیر می گذارد، باید مکمل مصرف کند. به این دلیل که به گفته NIH، دریافت نکردن ویتامین D کافی می تواند باعث ضعف عضلانی، درد استخوان و پوکی استخوان شود که باعث می شود استخوان ها شکننده شده و راحت تر بشکنند.

آذار گفت: عوامل خطر کمبود ویتامین D شامل جراحی بای پس معده، بیماری کبد یا کلیه، سوء جذب، بیماری کرون، چاقی، داشتن پوست تیره تر و قرار نگرفتن در معرض نور کافی است.

آذار گفت: اگر عوامل خطر کمبود ویتامین D یا پوکی استخوان را دارید، قطعا باید مصرف ویتامین D و کلسیم خود را ادامه دهید.

روزانه چقدر ویتامین D مورد نیاز است؟

برای همه، ویتامین D بیشتر لزوما بهتر نیست. بنابراین افراد سالم به چه میزان ویتامین D نیاز دارند؟ آزار گفت: "دوز مورد استفاده در این مطالعه (2000 IU روزانه) کمی بیشتر از مقداری است که به طور معمول برای اکثر آمریکایی ها توصیه می شود.

طبق NIH، اینها مقادیر توصیه شده برای ویتامین D هستند:

0 تا 12 ماهگی: 10 میکروگرم (400 IU)

1-13 سال: 15 میکروگرم (600 IU)

14 تا 18 سال: 15 میکروگرم (600 IU)

19 تا 50 سال: 15 میکروگرم (600 IU)

51 تا 70 سال: 15 میکروگرم (600 IU)

> 70 سال: 20 میکروگرم (800 IU)

آذار گفت: همچنین بسیار مهم است که دوباره اشاره کنیم که این مطالعه بر روی افراد سالم عادی انجام شده است. او افزود، بنابراین نکات این مطالعه لزوماً برای افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند یا توده استخوانی پایینی دارند، صادق نیست.

آذار گفت: بنابراین اگر کمبود ویتامین D دارید، باید به مصرف ویتامین D خود ادامه دهید. اما افراد سالم ممکن است از این مکمل ها سود زیادی نبرند.