۰ نفر

یک اشتباه رایج در مورد کاهش وزن

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۴۰
کد خبر: 657231
یک اشتباه رایج در مورد کاهش وزن

در حالی که بسیاری از ما هنگام کاهش وزن بر حجم کالری مصرفی تمرکز داریم، کیفیت غذایی که می خوریم اهمیت بیشتری نسبت به آن دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، وقتی فردی متوجه افزایش وزن خود می‌شود مستقیماً افزایش کالری مصرفی یا عدم تحرک و فعالیت بدنی ضعیف خود را مقصر می‌داند، اما همه چیز منوط به این دو دلیل نیست، کما اینکه میزان غذا نیز تمام راه نیست، بلکه کیفیت چیزی که در وعده‌های غذایی خود می‌خوریم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مطالعه‌ای در مجله اروپایی تغذیه بالینی در مورد رابطه بین خوردن و حرکت از یک سو و افزایش وزن از سوی دیگر منتشر شده که در آن محققان به این نتیجه رسیدند که صرفا آنچه می‌خوریم عامل تعیین کننده‌ای برای افزایش وزن نیست، زیرا داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین کالری مصرف شده توسط یک شهروند آمریکایی در دو هزار سال پیش تثبیت یا کاهش یافته است، اما ایالات متحده همچنان کشور چاق هاست؛ به گونه‌ای که یک سوم شهروندان آن از چاقی رنج می‌برند.

بر اساس این مطالعه، مشکل در خوردن غذا‌های غنی از کربوهیدرات‌هایی است که به راحتی جذب می‌شوند، مانند نان سفید و غلات صبحانه و همچنین بسیاری از غذا‌هایی که حاوی درصد بالایی از قند هستند.

محققان توضیح می‌دهند که خوردن این کربوهیدرات‌ها منجر به افزایش قابل توجه هورمون انسولین می‌شود که ذخیره‌سازی چربی را افزایش می‌دهد و بنابراین، مشکل در تعداد کالری نیست، بلکه در ماهیت آن کالری‌ها و نحوه توزیع آن در بدن است.

در این حالت، بخش زیادی از آنچه که فرد می‌خورد به چربی تبدیل می‌شود، در حالی که سهم محدودی از کالری باقی می‌ماند که باید در حرکت بدن استفاده شود.

محققان همیشه نسبت به تمرکز بر تعداد کالری هشدار داده اند، زیرا کالری پروتئینی که بدن را تغذیه می‌کند با کالری چربی‌ها یا کربوهیدرات‌های ناسالم کاملاً متفاوت است.

هنگامی که این اثر رخ می‌دهد، فردی که می‌خواهد وزن اضافی خود را کاهش دهد به راحتی با کاهش کالری در این کار موفق نخواهد شد، زیرا بدن از قبل برای ذخیره سریع چربی برنامه ریزی شده است.

محققان بر این باورند که آنچه در این شرایط لازم است اتخاذ یک رژیم غذایی است که از افزایش گلوکز و انسولین مانع می‌شود و در عین حال نسبت چربی در وعده غذایی را افزایش دهد که هدف این است که بافت چربی تحریک شود تا کالری آزاد شده و فرد کمتر گرسنه شود.